Bab Di Manakah Tempat Imam Berdiri Ketika Melakukan Sembahyang Jenazah

و حدثنا ‏ ‏يحيى بن يحيى التميمي ‏ ‏أخبرنا ‏ ‏عبد الوارث بن سعيد ‏ ‏عن ‏ ‏حسين بن ذكوان ‏ ‏قال حدثني ‏ ‏عبد الله بن بريدة ‏ ‏عن ‏ ‏سمرة بن جندب ‏ ‏قال ‏
‏صليت خلف النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏وصلى على ‏ ‏أم كعب ‏ ‏ماتت وهي نفساء فقام رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏للصلاة عليها وسطها ‏

Hadis Samurah bin Jundub r.a katanya:
Aku sembahyang di belakang (berimamkan) Nabi s.a.w dan baginda mendirikan sembahyang ke atas jenazah Ummu Kaab r.a yang meninggal dunia dalam keadaan nifas. Rasulullah s.a.w mendirikan sembahyang ke atas jenazahnya secara berdiri di tengah-tengahnya

(HR Muslim)

Bab Berdiri Kerana Jenazah

و حدثنا ‏ ‏أبو بكر بن أبي شيبة ‏ ‏وعمرو الناقد ‏ ‏وزهير بن حرب ‏ ‏وابن نمير ‏ ‏قالوا حدثنا ‏ ‏سفيان ‏ ‏عن ‏ ‏الزهري ‏ ‏عن ‏ ‏سالم ‏ ‏عن ‏ ‏أبيه ‏ ‏عن ‏ ‏عامر بن ربيعة ‏ ‏قال ‏
‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏إذا رأيتم الجنازة فقوموا لها حتى ‏ ‏تخلفكم ‏ ‏أو ‏ ‏توضع

Hadis Amir bin Rabi’ah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w telah bersabda: Apabila kamu melihat jenazah diusung, maka berdirilah kerananya sehinggalah jenazah tersebut diusung jauh dari kamu atau sehingga jenazah tersebut diletakkan di dalam kubur.

(HR Muslim)

Bab Menyegerakan Pengurusan Jenazah

و حدثنا ‏ ‏أبو بكر بن أبي شيبة ‏ ‏وزهير بن حرب ‏ ‏جميعا ‏ ‏عن ‏ ‏ابن عيينة ‏ ‏قال ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏حدثنا ‏ ‏سفيان بن عيينة ‏ ‏عن ‏ ‏الزهري ‏ ‏عن ‏ ‏سعيد ‏ ‏عن ‏ ‏أبي هريرة ‏
‏عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏أسرعوا بالجنازة فإن تك صالحة فخير ‏ ‏لعله قال تقدمونها عليه ‏ ‏وإن تكن غير ذلك فشر تضعونه عن رقابكم

Hadis Abu Hurairah r.a:
Diriwayatkan daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda: Segerakanlah pengurusan jenazah kerana jika jenazah itu baik maka sudah sepatutnya kamu menyegerakannya. Jika sebaliknya maka jenazah itu adalah keburukan yang kamu letakkan (lepaskan) dari leher-leher kamu (dari tanggungjawab kamu)

(HR Muslim)

Bab Kelebihan Sembahyang Jenazah Dan Mengiringinya
Bab Kelebihan Sembahyang Jenazah Dan Mengiringinya

و حدثني ‏ ‏أبو الطاهر ‏ ‏وحرملة بن يحيى ‏ ‏وهارون بن سعيد الأيلي ‏ ‏واللفظ ‏ ‏لهارون ‏ ‏وحرملة ‏ ‏قال ‏ ‏هارون ‏ ‏حدثنا ‏ ‏وقال الآخران ‏ ‏أخبرنا ‏ ‏ابن وهب ‏ ‏أخبرني ‏ ‏يونس ‏ ‏عن ‏ ‏ابن شهاب ‏ ‏قال حدثني ‏ ‏عبد الرحمن بن هرمز الأعرج ‏ ‏أن ‏ ‏أبا هريرة ‏ ‏قال ‏
‏قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏من شهد الجنازة حتى يصلى عليها فله ‏ ‏قيراط ‏ ‏ومن شهدها حتى تدفن فله ‏ ‏قيراطان ‏ ‏قيل وما ‏ ‏القيراطان ‏ ‏قال مثل الجبلين العظيمين

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:
Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesiapa yang menghadiri jenazah sehingga jenazah itu disembahyangkan, maka dia seolah-olah mendapatkan satu qirat (qirat adalah kinayah bagi ganjaran pahala yang sangat banyak) dan sesiapa yang menghadirinya sehingga jenazah itu dikuburkan, maka dia mendapat dua qirat. Sahabat bertanya: Apakah dua qirat itu? Baginda s.a.w bersabda: Seumpama dua gunung

(HR Muslim)

Bab Tentang Orang Mati Yang Dipuji Dengan Kebaikan Atau Dicela Dengan Keburukan

و حدثنا ‏ ‏يحيى بن أيوب ‏ ‏وأبو بكر بن أبي شيبة ‏ ‏وزهير بن حرب ‏ ‏وعلي بن حجر السعدي ‏ ‏كلهم ‏ ‏عن ‏ ‏ابن علية ‏ ‏واللفظ ‏ ‏ليحيى ‏ ‏قال حدثنا ‏ ‏ابن علية ‏ ‏أخبرنا ‏ ‏عبد العزيز بن صهيب ‏ ‏عن ‏ ‏أنس بن مالك ‏ ‏قال ‏
‏مر بجنازة فأثني عليها خيرا فقال نبي الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏وجبت وجبت وجبت ومر بجنازة فأثني عليها شرا فقال نبي الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏وجبت وجبت وجبت قال ‏ ‏عمر ‏ ‏فدى لك أبي وأمي مر بجنازة فأثني عليها خير فقلت وجبت وجبت وجبت ومر بجنازة فأثني عليها شر فقلت وجبت وجبت وجبت فقال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏من أثنيتم عليه خيرا وجبت له الجنة ومن أثنيتم عليه شرا وجبت له النار أنتم شهداء الله في الأرض أنتم شهداء الله في الأرض أنتم شهداء الله في الأر

Hadis Anas bin Malik r.a katanya:
Ketika satu jenazah diiringi, orang ramai memuji jenazah tersebut sebagai orang baik iaitu semasa hidupnya, maka Nabi s.a.w pun bersabda mengenainya: Wajib, wajib, wajib. Lalu datang pula iringan jenazah yang kedua, orang ramai mengutuk mengenai jenazah tersebut sebagai orang yang jahat semasa hidupnya. Nabi s.a.w pun bersabda: Wajib, wajib, wajib. Umar berkata: Menjadi penebusmu, ayah dan ibuku! Ketika jenazah pertama diiringi, orang ramai memujinya sebagai orang baik, lalu kamu berkata: Wajib, wajib, wajib. Kemudian ketika jenazah kedua diiringi, orang ramai mengutuknya sebagai orang yang jahat, kamu juga berkata: Wajib, wajib, wajib. Apa ertinya? Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Orang yang kamu puji sebagai orang baik, maka diwajibkan kepadanya Syurga. Sedangkan orang yang kamu katakan sebagai orang yang jahat, maka diwajibkan kepadanya Neraka. Kamu sekalian adalah saksi Allah di muka bumi. Kamu sekalian adalah saksi Allah di muka bumi. Kamu sekalian adalah saksi Allah di muka bumi

(HR Muslim)

Bab Meratapi Kematian

حدثنا ‏ ‏أبو كامل الجحدري ‏ ‏حدثنا ‏ ‏حماد يعني ابن زيد ‏ ‏عن ‏ ‏عاصم الأحول ‏ ‏عن ‏ ‏أبي عثمان النهدي ‏ ‏عن ‏ ‏أسامة بن زيد ‏ ‏قال ‏
‏كنا عند النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏فأرسلت إليه ‏ ‏إحدى بناته ‏ ‏تدعوه وتخبره أن صبيا لها ‏ ‏أو ابنا لها ‏ ‏في الموت فقال للرسول ‏ ‏ارجع إليها فأخبرها أن لله ما أخذ وله ما أعطى وكل شيء عنده بأجل مسمى فمرها فلتصبر ولتحتسب فعاد الرسول فقال إنها قد أقسمت لتأتينها قال فقام النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏وقام معه ‏ ‏سعد بن عبادة ‏ ‏ومعاذ بن جبل ‏ ‏وانطلقت معهم فرفع إليه الصبي ونفسه ‏ ‏تقعقع ‏ ‏كأنها في ‏ ‏شنة ‏ ‏ففاضت عيناه فقال له ‏ ‏سعد ‏ ‏ما هذا يا رسول الله قال هذه رحمة جعلها الله في قلوب عباده وإنما يرحم الله من عباده الرحماء

Hadis Usamah bin Zaid r.a katanya:
Kami sedang berada di sisi Rasulullah s.a.w ketika salah seorang dari puteri baginda menyuruh seseorang untuk memanggil baginda dan memberitahu bahawa anak lelaki puteri (cucu) baginda itu berada dalam keadaan nazak. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda kepada orang suruhan tersebut: Kembalilah kepadanya dan katakan bahawa yang diambil oleh Allah adalah milikNya dan apa yang diberi oleh Allah juga milik-Nya. Segala sesuatu di sisiNya akan berakhir, mintalah supaya beliau bersabar dan berserah kepada Allah. Orang suruhan itu kemudiannya kembali menghadap Rasulullah s.a.w dan berkata: Dia berjanji akan menunaikan pesanan itu. Kemudian Nabi s.a.w berdiri diikuti oleh Saad bin Ubadah dan Muaz bin Jabal r.a. Akupun (Usamah bin Zaid) turut berangkat bersama-sama mereka. Lalu diangkatkan kepada Rasulullah s.a.w dan diserahkan anak (dari puteri baginda) yang nafasnya masih bergerak-gerak (tersekat-sekat), seolah-olah dia berada di dalam satu qirbah (bekas air) yang lusuh. Kedua-dua mata Rasulullah s.a.w mulai berlinangan. Saad bertanya: Apa ertinya ini wahai Rasulullah? Rasulullah s.a.w lalu bersabda: lni adalah rahmat (belas-kasihan) yang diletakkan oleh Allah di hati hamba-hambaNya. Sesungguhnya Allah mengasihi hamba-hambaNya yang mempunyai rasa belas-kasihan.

(HR Muslim)

Bab Mayat Terseksa Kerana Ratapan Ahli Keluarganya

حدثنا ‏ ‏أبو بكر بن أبي شيبة ‏ ‏ومحمد بن عبد الله بن نمير ‏ ‏جميعا ‏ ‏عن ‏ ‏ابن بشر ‏ ‏قال ‏ ‏أبو بكر ‏ ‏حدثنا ‏ ‏محمد بن بشر العبدي ‏ ‏عن ‏ ‏عبيد الله بن عمر ‏ ‏قال حدثنا ‏ ‏نافع ‏ ‏عن ‏ ‏عبد الله ‏ ‏أن ‏ ‏حفصة ‏ ‏بكت على ‏ ‏عمر ‏ ‏فقال مهلا يا بنية ‏ ‏ألم تعلمي ‏
‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏إن الميت يعذب ببكاء أهله عليه

Hadis Umar r.a:
Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesungguhnya mayat itu akan terseksa kerana tangisan ahli keluarga terhadapnya

Bab Larangan Keras Terhadap Perbuatan Meratap

و حدثنا ‏ ‏ابن المثنى ‏ ‏وابن أبي عمر ‏ ‏قال ‏ ‏ابن المثنى ‏ ‏حدثنا ‏ ‏عبد الوهاب ‏ ‏قال سمعت ‏ ‏يحيى بن سعيد ‏ ‏يقول أخبرتني ‏ ‏عمرة ‏ ‏أنها سمعت ‏ ‏عائشة ‏ ‏تقول ‏
‏لما جاء رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قتل ‏ ‏ابن حارثة ‏ ‏وجعفر بن أبي طالب ‏ ‏وعبد الله بن رواحة ‏ ‏جلس رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏يعرف فيه الحزن قالت وأنا أنظر من ‏ ‏صائر ‏ ‏الباب شق الباب فأتاه رجل فقال يا رسول الله إن نساء ‏ ‏جعفر ‏ ‏وذكر بكاءهن فأمره أن يذهب ‏ ‏فينهاهن فذهب فأتاه فذكر أنهن لم يطعنه فأمره الثانية أن يذهب ‏ ‏فينهاهن فذهب ثم أتاه فقال والله لقد ‏ ‏غلبننا ‏ ‏يا رسول الله قالت فزعمت أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏اذهب ‏ ‏فاحث ‏ ‏في أفواههن من التراب قالت ‏ ‏عائشة ‏ ‏فقلت ‏ ‏أرغم الله أنفك ‏ ‏والله ما تفعل ما أمرك رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏وما تركت رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏من العناء

Hadis Aisyah r.a katanya:
Ketika datang berita kepada Rasulullah s.a.w mengenai gugurnya Ibnu Harithah, Jaafar bin Abu Talib dan Abdullah bin Rawahah r.a Rasulullah s.a.w duduk dan kelihatan bersedih hati. Aisyah melihat dari celah pintu. Lalu datanglah seseorang menceritakan perihal isteri Jaafar dan memberitahu mengenai ratapan mereka. Lalu Rasulullah s.a.w menyuruh orang tersebut pergi melarang mereka. Kemudian orang itu pergi dan kembali semula serta memberitahu bahawa: Mereka tidak menghiraukan aku! Rasulullah s.a.w menyuruhnya untuk kali kedua supaya pergi melarang isteri Jaafar tersebut. Kemudiannya orang itu pergi dan kembali sekali lagi serta memberitahu: Demi Allah! Kami tidak berjaya memujuk mereka, wahai Rasulullah! Aisyah berkata: Kalau tidak salah aku, Rasulullah s.a.w bersabda: Pergilah dan sumbatlah tanah ke mulut mereka supaya mereka berhenti dari meratap! Aisyah berkata: Semoga Allah menutup mulut kamu dengan tanah. Demi Allah! Engkau tidak melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w dan engkau tidak ingin meninggalkan Rasulullah s.a.w bebas dari kesusahan.

(HR Muslim)

Bab Larangan Terhadap Kaum Wanita Mengiringi Jenazah

حدثنا ‏ ‏يحيى بن أيوب ‏ ‏حدثنا ‏ ‏ابن علية ‏ ‏أخبرنا ‏ ‏أيوب ‏ ‏عن ‏ ‏محمد بن سيرين ‏ ‏قال قالت ‏ ‏أم عطية ‏
‏كنا ‏ ‏ننهى عن اتباع الجنائز ولم ‏ ‏يعزم ‏ ‏علينا

Hadis Ummu Atiyyah r.a katanya:
Kami kaum wanita telah dilarang mengiringi jenazah tetapi bukanlah bererti kami dilarang keras dari mengiringi jenazah

(HR Muslim)

Bab Memandikan Mayat

و حدثنا ‏ ‏يحيى بن يحيى ‏ ‏أخبرنا ‏ ‏يزيد بن زريع ‏ ‏عن ‏ ‏أيوب ‏ ‏عن ‏ ‏محمد بن سيرين ‏ ‏عن ‏ ‏أم عطية ‏ ‏قالت ‏
‏دخل علينا النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ونحن نغسل ‏ ‏ابنته ‏ ‏فقال ‏ ‏اغسلنها ثلاثا أو خمسا أو أكثر من ذلك إن رأيتن ذلك بماء وسدر واجعلن في الآخرة كافورا أو شيئا من كافور فإذا فرغتن ‏ ‏فآذنني ‏ ‏فلما فرغنا ‏ ‏آذناه ‏ ‏فألقى إلينا ‏ ‏حقوه ‏ ‏فقال ‏ ‏أشعرنها ‏ ‏إياه

Hadis Ummu Atiyyah r.a katanya:
Nabi s.a.w masuk ke tempat kami dan kami ketika itu sedang memandikan anak perempuan baginda. Beliau kemudian bersabda: Mandikanlah dia sebanyak tiga kali, lima kali atau lebih banyak lagi bila kamu merasakannya perlu, begitu juga mandikanlah dia dengan air dan daun bidara. Akhirilah basuhan tersebut dengan menggunakan air kapur barus atau sedikit kapur barus. Setelah selesai, beritahukanlah kepadaku. Apabila kami selesai, kami memberitahu baginda, lalu baginda menghulurkan kain baginda kepada kami sambil bersabda: Pakaikanlah kain ini kepadanya!

(HR Muslim)

Bab Mengapani Mayat

و حدثنا ‏ ‏يحيى بن يحيى التميمي ‏ ‏وأبو بكر بن أبي شيبة ‏ ‏ومحمد بن عبد الله بن نمير ‏ ‏وأبو كريب ‏ ‏واللفظ ‏ ‏ليحيى ‏ ‏قال ‏ ‏يحيى ‏ ‏أخبرنا ‏ ‏وقال الآخرون ‏ ‏حدثنا ‏ ‏أبو معاوية ‏ ‏عن ‏ ‏الأعمش ‏ ‏عن ‏ ‏شقيق ‏ ‏عن ‏ ‏خباب بن الأرت ‏ ‏قال ‏
‏هاجرنا مع رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏في سبيل الله نبتغي وجه الله فوجب أجرنا على الله فمنا من مضى لم يأكل من أجره شيئا منهم ‏ ‏مصعب بن عمير ‏ ‏قتل يوم ‏ ‏أحد ‏ ‏فلم يوجد له شيء يكفن فيه إلا ‏ ‏نمرة ‏ ‏فكنا إذا وضعناها على رأسه خرجت رجلاه وإذا وضعناها على رجليه خرج رأسه فقال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ضعوها مما يلي رأسه واجعلوا على رجليه ‏ ‏الإذخر ‏ ‏ومنا من ‏ ‏أينعت ‏ ‏له ثمرته فهو ‏ ‏يهدبها

Hadis Khabbab bin Al-Arat r.a katanya:
Kami berhijrah bersama Rasulullah s.a.w di jalan Allah demi mengharapkan keredaan Allah, maka sudah sewajarnya kami diganjarkan dengan pahala oleh Allah. Di antara kami ada orang yang tidak sempat menikmati nikmat ganjaranNya di dunia, antaranya Mus’ab bin Umair. Dia terbunuh pada perang Uhud. Tidak ditemukan satu benda pun untuk mengapan mayatnya kecuali sehelai selimut. Apabila kami tutupkan selimut itu pada kepalanya, maka kedua kakinya keluar (tidak tertutup) dan ketika selimut itu kami tutupkan pada kedua kakinya, kepalanya pula kelihatan. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Tutupkanlah selimut itu di kepalanya, manakala kedua kakinya tutuplah dengan izkhir iaitu sejenis rumput yang berbau wangi. Namun di antara kami ada juga orang-orang yang sempat mengecapi hasilnya iaitu berkesempatan merasakan ganjaranNya di dunia.

(HR Muslim)

Bab Menutup Seluruh Tubuh Mayat

و حدثنا ‏ ‏زهير بن حرب ‏ ‏وحسن الحلواني ‏ ‏وعبد بن حميد ‏ ‏قال ‏ ‏عبد ‏ ‏أخبرني ‏ ‏و قال ‏ ‏الآخران ‏ ‏حدثنا ‏ ‏يعقوب وهو ابن إبراهيم بن سعد ‏ ‏حدثنا ‏ ‏أبي ‏ ‏عن ‏ ‏صالح ‏ ‏عن ‏ ‏ابن شهاب ‏ ‏أن ‏ ‏أبا سلمة بن عبد الرحمن ‏ ‏أخبره أن ‏ ‏عائشة أم المؤمنين ‏ ‏قالت ‏
‏سجي ‏ ‏رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏حين مات بثوب ‏ ‏حبرة

Hadis Saidatina Aisyah, Ummul Mukminin r.a katanya:
Ketika Rasulullah s.a.w wafat seluruh tubuh baginda dilitupi dengan kain Hibarah iaitu sejenis kain buatan Yaman

(HR Muslim)

Wallahu a’lam

About these ads