Spesies ular tedung yang dijumpai di Kenya adalah ular tedung jenis meludah yang terbesar dunia pernah ditemui. Saiz dalam 2.6 meter panjang dan dengan cukup racun untuk membunuh sehingga 20 orang dalam satu gigitan . Ular tedung jenis meludah besar berwarna coklat ini, yang termasuk dalam jenis leher hitam spesies ular tedung jenis meludah, adalah ditemui di sebuah ladang ular pada bulan Jun 2004, tetapi disahkan sebagai satu spesies berasingan pada tahun ini. Penemuan ini membawa kepada enam jumlah spesies ular tedung meludah di Afrika.

Ia berkembang kepada maksimum dua meter, dengan purata 1.5 meter, ahli-ahli sains berkata, membuatkannya spesies baru terbesar di dunia. Spesies baru Naja Ashei, yang diberi nama sempena James Ashe yang menjumpai ular ladang ular Bio-Ken di Watamu di pantai Kenya, mengeluarkan 6.2 mililiter racun cecair, yang mana di kalangan amaun-amaun terbesar racun pernah dikeluarkan daripada seekor ular di satu pemerahan.

Herpetologist Wolfgang Wuster dan Donald G Bradley dalam satu kajian berkata spesies baru telah dijumpai dalam tanah pamah kering utara dan timur Kenya, timur laut Uganda, selatan Etiopia dan selatan Somalia. “Tetapi kebanyakan area biasa yang anda dapat jumpa spesies ini adalah sepanjang pantai Kenya,” kata herpetologis, Royjan Taylor yang menguruskan ladang ular Bio-Ken.

Sumber dari AFP, 2007

About these ads