Assalaamu’alaikum w.b.t… dan selamat sejahtera.  Di bawah ini adalah beberapa gambar yang mana bukan diambil sendiri oleh saya, tetapi saya hanya mahu berkongsi di sini tentang kecantikannya. Saya sendiri pun dalam proses mengambil gambar sekitar tempat tinggal saya di Terengganu ni sekarang, tetapi gambar2 di bawah ni bukan gambar di Terengganu  hehe. Saya pun x pasti di mana tu, cuma yang pasti ianya adalah di atas Bumi yang Allah ciptakan dan Allah Maha Besar.

“Katakanlah: “Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki yang baik?” Katakanlah: “Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat.” Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui.

Katakanlah: “Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji, baik yang nampak ataupun yang tersembunyi, dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar, (mengharamkan) mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu dan (mengharamkan) mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui.”” Surah Al A’raaf : Ayat 32 – 33

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:  “Tidak akan masuk syurga seseorang yang ada di dalam hatinya sifat sombong sekalipun hanya seberat debu. Lalu seorang sahabat bertanya: “Sesungguhnya ada orang yang suka pakaian dan kasutnya cantik. Rasulullah SAW menjawab dengan sabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah itu indah dan suka kepada keindahan. Sombong itu adalah menolak yang hak dan menghina orang lain.” – (Hadis riwayat Muslim)

“Laksanakan urusan-urusanmu dengan dirahsiakan. Sesungguhnya banyak orang menaruh dengki kepada orang yang memperolehi kenikmatan.” Hadith riwayat Ath-Thabrani dan Al-Baihaqi

“Iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk dan ketika berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata, “Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau ciptakan semua ini dengan sia-sia. Mahasuci Engkau, peliharalah kami dari siksa neraka.” Surah Aali-Imran : ayat 191

“Segala puji bagi Allah Yang telah menciptakan langit dan bumi dan mengadakan gelap dan terang, namun orang-orang yang kafir mempersekutukan (sesuatu) dengan Tuhan mereka.” Surah AL An’am : Ayat 1

“Kepunyaan Allah segala yang ada di langit dan di bumi; sesungguhnya Allah, Dia Yang Kaya, Yang Terpuji.” Surah Luqman : Ayat 26

“Allah tidak menyukai lelaki yang bersuara keras (tinggi), tetapi Allah suka kepada yang bersuara lembut.” Hadith riwayat Al-Baihaqi

“Bersenda-guraulah dan bermain-mainlah. Sesungguhnya aku tidak suka kalau terjadi kekerasan dalam agamamu” Hadith riwayat Al Baihaqi

Tetapi hadith di atas bukan bermakna Nabi suruh kita bergurau sepanjang masa, tetapi elakkan lah dari terlalu keras dan melampau dalam berbicara. Selit2kan dengan unsur2 gurau. Sepertimana yang kita lihat peribadi pada kebanyakan ustaz2 yang mengajar. Bukan seperti yang terlalu keras seperti tiada perasaan langsung.

Walaupun begitu , ketawa sedikit adalah dianjurkan oleh Nabi Muhammad S.a.w, sepertimana sabdanya yang bermaksud ,   “Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati.” Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi.

Suatu ketika, Rasulullah berjalan di depan sekumpulan orang yang sedang ketawa, lalu Baginda bersabda yang bermaksud: “Demi Tuhan yang jiwaku ini berada dalam genggaman-Nya. Jika kamu semua tahu apa yang aku tahu, nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.” Hadith Riwayat Bukhari dari Abu Hurairah.

Dan firman Allah yang bermaksud, “Maka hendaklah mereka tertawa sedikit dan menangis dengan banyak.” Surah at-Taubah : Ayat 82.

Indahnya ciptaan Allah yang boleh membuatkan hati yang gusar menjadi tenang. Tengok ciptaan Allah maka ingat pada Allah S.w.t. “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenang.” Surah Ar Ra’du : ayat 28

“Dan siapa saja yang berpaling dari peringatanku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit dan kami akan menghimpunnya dalam neraka dalam keadaan buta.” Surah Thaaha : ayat 124.

Sumber gambar2 dari http://onzin.yarnostevens.nl/

pemandangan cantik

beautiful landscape 1

beautiful landscape 2

beautiful landscape 3

beautiful landscape 4

beautiful landscape 5

beautiful landscape 6

beautiful landscape 7

beautiful landscape 8

Sumber gambar2 dari Linkinn

SubhanAllahi walhamdulillahi wa Laa ilaaha illAllahu wAllahu akbar.  Maha suci Allah, segala puji2an bagi Allah, Tiada Tuhan melainkan Allah,  Allah Maha besar …….

Bacaan berkaitan :

Pandangan2 manusia terhadap keindahan dunia

About these ads