Apakah itu Estrogen

Estrogen adalah sebuah kumpulan hormon-hormon yang memainkan peranan penting dalam pembangunan seksual normal dan reproduktif pada wanita. Mereka juga dipanggil hormon-hormon seks. Ovari wanita menghasilkan kebanyakan hormon estrogen, walaupun kelenjar-kelenjar adrenal turut mengeluarkan sejumlah kecil hormon.

Sebagai tambahan kepada mengatur kitaran haid, estrogen menjejaskan saluran reproduktif, saluran kencing, hati dan urat darah, tulang-tulang, buah dada, kulit, rambut, membran berlendir, otot-otot pelvik dan otak. Ciri-ciri seksual yang sekunder, seperti pubis dan bulu ketiak juga mula membiak apabila tahap-tahap estrogen meningkat. Banyak sistem organ, termasuk sistem musculoskeletal dan kardiovaskular, dan otak terjejas oleh estrogen.

Estrogen digunakan sebagai sebahagian dari beberapa oral kontraseptif, dalam terapi penggantian estrogen wanita lepas menopaus, dan dalam terapi hormon untuk wanita transeksual. Seperti mana semua hormon steroid, estrogen bersedia tersebar merentasi membran sel, di dalam sel, mereka berinteraksi dengan penerima-penerima estrogen.

Jenis-jenis Estrogen

Tiga jenis estrogen utama yang terdapat secara alami dalam tubuh wanita adalah estradiol, estriol, dan estron. Sejak menarche sampai menopause, estrogen utama adalah 17β-estradiol. Di dalam tubuh, ketiga jenis estrogen tersebut dibuat dari androgen dengan bantuan enzim. Estradiol dibuat dari testosteron, sedangkan estron dibuat dari androstenadion. Estron bersifat lebih lemah daripada estradiol, dan pada wanita pascamenopause estron ditemukan lebih banyak daripada estradiol. Berbagai zat alami mahupun buatan telah ditemukan memiliki aktiviti bersifat mirip estrogen.

Zat buatan yang bersifat seperti estrogen disebut xenoestrogen, sedangkan bahan alami dari tumbuhan yang memiliki aktiviti seperti estrogen disebut fitoestrogen. Estrogen digunakan sebagai bahan pil kontrasepsi dan juga terapi bagi wanita menopause.

.

Rujukan:

- Fang H, Tong W, Shi L, Blair R, Perkins R, Branham W, Hass B, Xie Q, Dial S, Moland C, Sheehan D (2001). “Structure-activity relationships for a large diverse set of natural, synthetic, and environmental estrogens.”. Chem Res Toxicol 14 (3): 280-94.
- UAB Health System

About these ads