Rumah > Bicaraku, kristologi > Koleksi hujjah-hujjah terhadap umat Kristian – Bahagian pertama

Koleksi hujjah-hujjah terhadap umat Kristian – Bahagian pertama

Assalaamu’alaikum w.b.t……. dan selamat sejahtera. Memandangkan beberapa orang umat Kristian tidak berhenti-henti lagi menyerang di blog ini, maka saya lanjutkan bicara lagi tentang kristologi. Kali ini akan dibentang kan hujjah-hujjah lama yang banyak di antaranya masih tidak terjawab oleh mereka.   Fahami dan hayatilah , semoga kamu mendapat hidayah, rahmat / kasih sayang dan berkat dariNya.  Penerangan ini tidak lain melainkan kerana sayang saya kepada anak cucu nabi Adam dan mahu mereka kembali menTAUHIDkan Allah dengan sebenar-benarnya.

Sebelum itu mari kita teliti hadith dari Nabi Muhammad S.a.w bahawa beliau melarang kita menyanjung dia berlebihan kerana risau akan menjadi seperti umat Nabi Isa a.s yang menyanjungnya lebih-lebih sehingga mengangkat Nabi Isa menjadi Tuhan.

“Janganlah kamu sanjung aku (secara berlebihan) sebagaimana kaum Nasrani menyanjung ‘Isa bin Maryam alaihisSalam secara berlebihan. Aku hanyalah seorang hamba Allah, maka panggillah aku dengan sebutan ‘hamba Allah dan Rasul-Nya’.” (HR Abu Daud)

“Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul pada setiap umat (untuk menyerukan) “Beribadahlah kepada Allah (saja) dan jauhilah thoghut.” Surah  An – Nahl  : Ayat 36

.

.

Koleksi hujjah-hujjah terhadap umat Kristian

-   Yesus hanya lah UTUSAN ALLAH, atau pun RASULULLAH. Cuma kelahirannya adalah ajaib kerana tanpa bapa, tetapi jangan sekali2 mengatakan bapanya adalah ALLAH, itu adalah SYIRIK yang paling besar!! ALlah Maha Pengampun, Dia akan mengampunkan segala dosa jika Dia kehendaki, MELAINKAN dosa SYIRIK kepadanya.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi sesiapa yang dikehendakiNya.” Surah An Nisaa’ : Ayat 48

“Maka janganlah kamu membuat sekutu untuk Allah padahal kamu mengetahui (bahawa Allah adalah maha Esa)” Surah Al Baqarah : Ayat 22

Kelahiran YESUS yg ajaib itu masih tidak dapat melawan kelahiran ADAm, kerana ADAM tidak ada bapa dan emak, itu lagi ajaib, tetapi adakah ADAM itu ANAK ALLAH  ataupun Tuhan?   Fikir2 kan lah

“Orang orang yang beriman dan tidak menodai keimanan mereka dengan kedzoliman (kemusyrikan) , mereka itulah orang-orang yang mendapat ketenteraman dan mereka itulah orang orang yang mendapat jalan hidayah”, Surah Al An’am : Ayat 82

.

-  ISLAM datang untuk membela kaum yang lemah. Kaum wanita sebelum ISLAM dijadikan alat hiburan, alat memuaskan hawa nafsu seks oleh pembesar2 Quraisy. Islam datang mahu menghapuskan kezaliman yang dilakukan oleh kaum jahiliyah, yang membunuh anak perempuan, mereka menanam hidup-hidup anak2 perempuan, astaghfirullah. Dengan ini ISLAM datang untuk membela semua itu. ZINA, ARAK, HOMOSEKS dan macam2 lagi berleluasa pada zaman jahilyah itu. ISLAM datang untuk membersihkan manusia dari NODA, dari berlaku zalim di bumi ALLAH.

ISLAM juga datang untuk merawat dan membaiki ajaran2 lama yang sudah banyak ROSAK dan dinodai oleh tangan2 manusia yang tidak bertanggungjawab dan berkepentingan duniawi semata.  Kerana itu lah Islam boleh membongkar 1001 macam permasalahan dalam AlKitab dan agama Kristian.

.

-   Tentang penjelmaan Tuhan menjadi manusia, atau Firman yang hidup – Kalau lah betul Tuhan menjelmakan diriNya dalam Isa AlMasih , kenapa dia begitu lemah sehinggakan tidak dapat melawan orang2 Yahudi yang hendak menyalibnya? Sedangkan kuasa Allah adalah “Kun fayakuun”. Apabila Dia kata jadi, maka jadi sahaja.  Dan kenapa Tuhan tidak menjelmakan terus diriNya hingga sekarang, biar kita semua bersama Yesus?

Ketahuilah bahawa Allah S.w.t tidak menjelmakan diriNya di dunia ini. Ini perlu difahami dan dihayati dengan sedalamnya. Dunia ini tempat ujian, dan kebanyakan perkara tentang Allah adalah rahsiaNya , kerana mahu menguji keimanan manusia, siapa yang yakin dan siapa yang tidak. ALlah dah bagi kita semua akal fikiran untuk digunakan dengan sebaik mungkin, bukan hanya mempercayai sahaja apa2 yang kita suka mengikut selera kita. Semua itu mesti berpandukan pada wahyu yang benar dan tiada keraguan padanya, tetapi mesti dilandaskan pada pemikiran dan akal yang waras dan mendalam.

“Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” Surah Al Mulk : Ayat 2

.

-   Fikirkanlah, Yesus telah dilahirkan melalui perut Mary / Maria / Maryam. Adalah mustahil TUHAN mempunyai anak sudah satu hal, kemudian keluar pula melalui perut seorang insan yang lemah. Tidak nampak ke betapa umat kristian yang percaya Trinity itu telah merendahkan kedudukan Tuhan? Perkara itu mesti diteliti dan diperhati baik2. Kita tidak boleh merendah dan memperkecilkan kedudukan TUHAN, buruk padahnya nanti, yang merana adalah kita sendiri, Tuhan tidak terjejas apa-apa.

.

-   Ada yang tuduh orang Islam yang mereka-cipta injil Barnabas, tetapi kami ada bukti bahawa bukan islam yang mereka-cipta Barnabas kerana ucapan syahadah di dalamnya tidak sama dengan ucapan syahadah bahasa Arab yang kami sebut, dalam Barnabas membenarkan minum arak sedangkan dalam Islam melarang keras arak , dan beberapa lagi.  Jika kita guna logik pun, Jesus tidak pernah komen tentang Barnabas bermakna mustahil Barnabas ada berlaku salah tentang Jesus.

Allah telah memerintahkan malaikat Jibril, Mikhail, Rufail dan Uril membawa Yesus ke langit. Dan Allah telah mengubah rupa Judas pengkhianat tadi menjadi rupa seperti Yesus. Dan dia telah ditangkap dan diseksa serta akhirnya disalib. Dan hukuman salib itu bukan sahaja dilakukan ke atas Judas masa tu, ada lagi beberapa penjenayah yang turut disalib bersama. Ini pun satu penghinaan terhadap Yesus kerana dituduh disalib bersama dengan golongan-golongan penjenayah.

Orang-orang Kristian melihat peristiwa salib itu dengan kesedihan kerana tidak tahu yang disalib itu bukanlah Yesus sebenar tetapi seorang pengkhianat.  Kemudiannya Allah memerintahkan Yesus turun ke bumi sekejap untuk mendamaikan ibunya yang sedang kesedihan dan juga dia telah menyuruh Barnabas untuk menulis sebuah kitab. Maka yang pastinya, hanya Saint Barnabas yang disuruh oleh Yesus untuk menulis sebuah kitab, manakala injil-injil yang lain itu tak tahu lah siapa yang suruh.

.

-    Tentang soal PADERI Kristian tidak berkahwin – Setahu saya Nabi Isa tidak pernah mengharamkan kahwin. Dia tidak berkahwin bukan kerana dia tidak mahu berkahwin, tetapi takdir ALLAH untuk mengangkatnya ke langit sebelum sempat dia berkahwin, iaitu pada masa umurnya masih muda iaitu 33 tahun.

Tetapi mengapa paderi-paderi MENGHARAMkan diri mereka kahwin sedangkan Allah tidak pernah mengHARAMkan kahwin. Mengapa mereka mengHARAMkan yang halal? Mengapa mereka sengaja mengada-adakan HUKUM yang tidak diperintah oleh ALLAH?

Maka kita sudah dengar banyak kes paderi-paderi BERMAIN dengan perempuan-perempuan secara rahsia (tetapi ada yang tertangkap). Itu lah akibatnya jika buat hukum sendiri, jika menyekat naluri untuk hidup berpasangan. Manusia ni naluri dia ingin hidup berpasangan, maka jika naluri itu disekat maka tiada ketenangan jiwa dapat diperolehi, dan naluri seks akan membuak-buak dan boleh meledak seperti BOM JANGKA. Sedangkan Adam pun kahwin, Yaakob, Ibrahim , Sulaiman, Daud dan para nabi kahwin, ini kan pula paderi. Tentang Nabi Isa a.s seperti yang saya katakan di atas, bukan baginda tidak mahu kahwin, tetapi takdir ALLAh menyebabkannya tidak sempat kahwin lagi pada waktu itu.

Ketahuilah bahawa ALlah jadikan kita mempunyai alat kelamin, bukan sia-sia tetapi ada gunanya, iaitu untuk membuat zuriat dan melahirkan anak yang nantinya akan  mengesakan ALLAH dan menjadi hambaNya yang soleh. Dan alat kelamin itu bukan bertujuan untuk berZINA dan menyalurkan nafsu seks secara tidak sah Jika paderi mengharamkan dirinya kahwin, macam mana nak dapatkan zuriat yang bagus? Dah lah dia haramkan kahwin (satu perkara suci yang telah dilakukan dalam syurga antara Adam dan Hawa) , tetapi ada pula paderi yang sanggup menyalurkan nafsunya secara tidak halal dengan wanita-wanita simpanan. Tidak kah itu namanya mengHARAMkan yang HALAL dan mengHALALkan yang HARAM?

Mengapa dititik beratkan tentang PADERI tidak berkahwin di sini?  Kerana paderi yang memimpin pun sudah mengHALAL kan yang HARAM dan mengHARAMkan yang HALAL. Paderi sendiri pun telah terumbang ambing, bagaimana dengan anak2 buahnya yang lain??

.

-   Ulangan 18:20 Tetapi seorang nabi, yang terlalu berani untuk mengucapkan demi nama-Ku perkataan yang tidak Kuperintahkan untuk dikatakan olehnya, atau yang berkata demi nama allah lain, nabi itu harus mati.”

Mahu tahu siapa dia nabi yang mengaku selepas Yesus? Orang itu adalah orang yang membuat ajaran yang umat Kristian ikut sekarang sendiri iaitu yang kamu katakan sebagai rasul PAULUS! Paulus lah yang telah mengubah ajaran Yesus dan suruh menyembah ALLAH lain. Mengapa saya mengatakan PAULUS suruh menyembah ALLAH lain? Kerana Ajaran PAULUS bukan menyuruh sembah ALLAH yang Esa seperti ajaran nabi2 dahulu kala. Tetapi PAULUS telah menyuruh menyembah ALLAH yang Kristian juga mengatakannya JESUS iaitu ALLAH TRINITI!

Allah Trinity lah ALLAH lain, kerana ALLAH yang disembah dari zaman nabi ADAM bukan TRINITY!  Tetapi ALLAH YANG ESA!!   TIADA TUHAN YANG LAYAK DISEMBAH MELAINKAN ALLAH.

Lihatlah kata-kata Paulus dalam 1 Korintus  1:25  “Kebodohan Tuhan itu adalah lebih bijak dari kebijaksanaan manusia, dan kelemahan Tuhan adalah lebih kuat dari kekuatan manusia lelaki”.

Paulus terlalu terpengaruh dengan FALSAFAH YUNANI / GREEK kerana itulah kata-katanya banyak yang seperti manusia berkhayal dan cakap merapu, tetapi kononnya mempunyai maksud yang mendalam. Di dalam ayat di atas, sememangnya Paulus tidak maksudkan Tuhan itu BODOH, tetapi dia mengatakan kebodohan Tuhan itu adalah satu penghinaan terhadap Tuhan.  YESUS melarang sama sekali menyebut perkataan BODOH, tetapi mengapa PAUL senang2 berkata begitu, dah la kata kebodohan, dia letak pula kepada TUHAN, na’uzubillah. Beraninya dia berkata2 begitu kepada TUHAN.  Dan sila baca link di bawah untuk lebih lanjut tentang Paulus menggunakan perkataan BODOH dalam AlKitab.

Paulus menggunakan perkataan ‘bodoh’ sedangkan Bible sendiri melarang menyebut bodoh

Imamat  24:16  dan dihukum mati. Siapa saja yang mengutuk TUHAN harus dilempari dengan batu sampai mati oleh seluruh jemaat. Hukum itu berlaku untuk orang Israel maupun untuk orang asing yang sudah menetap di Israel.

.

-   Tentang tangan2 manusia sendiri yang banyak cuba menulis AlKitab Injil itu ada diterangkan dalam AlQuran yang ertinya

“Dan sebahagian mereka buta huruf; mereka tak tahu Kitab, selain (dari) desas-desus dan mereka hanya mengira-ngira saja. Maka celaka sekali orang yang menulis Kitab dengan tangan mereka, lalu berkata, Ini adalah dari Allah; agar mereka memperolehi harga yang rendah sebagai pengganti ini. Maka celaka sekali mereka, kerana apa yang mereka tulis dengan tangan mereka, dan celaka sekali mereka, kerana apa yang mereka usahakan” Surah AlBaqarah : Ayat 78-79

Tentang perkara banyak orang cuba tulis AlKitab itu sendiri telah disebut oleh Lukas

“Teofilus yang mulia, banyak orang yang telah berusaha menyusun suatu berita tentang peristiwa-peristiwa yang telah terjadi di antara kita, seperti yang disampaikan kepada kita oleh mereka, yang dari semula adalah saksi mata dan pelayan Firman. Kerana itu, setelah aku menyelidiki segala peristiwa itu dengan saksama dari asal mulanya, aku mengambil keputusan untuk membukukannya dengan teratur bagimu, supaya engkau dapat mengetahui, bahawa segala sesuatu yang diajarkan kepadamu sungguh benar” (Lukas 1:1-4)

Tangan2 manusia yang ramai cuba menulis AlKitab itu menyebabkan ianya bercampur aduk dan tidak tahu mana satu yang tepat. Dan yang pasti, AlKitab mula ditulis setelah YESUS TIADA!!

Mari kita cuba bandingkan dengan AlQuran. AlQuran telah mula ditulis ketika nabi Muhammad S.a.w masih ada lagi. Iaitu mula2nya ditulis di pelepah2 tamar, kulit2 binatang, batu dan tulang. Cuma ianya belum dibukukan sahaja lagi. Tetapi penulis2nya adalah orang pilihan Rasulullah S.a.w sendiri, bukannya sesiapa sahaja boleh tulis seperti mana AlKitab dulu ramai yang CUBA menulisnya.

Yesus tidak pernah memonitor / memerhatikan penulis2 tersebut , dan mereka menulis selepas YESUS tiada lagi di Bumi ini. Ini bermakna tiada pemantauan dari Nabi, itu boleh menimbulkan wujudnya ajaran yang bukan dari nabi kerana tiada pengesahan.

AlQuran mula dikumpulkan semasa pemerintahan Khalifah Abu Bakar, iaitu Khalifah pertama dalam Islam selepas wafatnya Nabi Muhammad S.a.w. Usaha mengumpul itu dianjurkan oleh Saidina Umar r.a. Dan telah kita ketahui, bahawa Rasulullah S.a.w telah berpesan dulu agar mengikut dengan sepenuh hati sahabat2nya ini yang telah dijamin adalah ahli syurga.

Dan AlQuran mula dibukukan pada zaman Khalifah ketiga Islam iaitu Uthman r..a , dan ianya masih terpelihara oleh anak saidina Umar iaitu Hafshah bt. Umar yang telah menjaganya apa2 yang dikumpulkan pada zaman Saidina Abu Bakar.

.

-   Fitrah seorang manusia memang memerlukan kepada anak. Seorang bapa atau ibu sememangnya berkeinginan untuk mempunyai anak. Itu menunjukkan keinginan manusia memerlukan kepada suatu yang lain dan perlukan zuriat untuk melangsungkan keturunannya.

Ini berbeza sekali dengan Tuhan. Tuhan mempunyai sifat ‘Iftiqor ilaihi’, bermakna segala sesuatu memerlukan Allah. Semua makhluk memerlukan ALLAH. Tetapi ALLAH tidak memerlukan makhluk. ALlah tidak berhajat kepada seorang anak dan Dia tidak memerlukan seorang anak pun kerana dia tidak tua dan tidak muda, tidak uzur, tidak lemah sepertimana manusia yang memerlukan zuriat sebagai pengganti dirinya. Allah tidak perlukan keturunan untuk menggantiNya dan seumpamanya.

Fahaman Yesus itu Tuhan sudah  TERNYATA salah. Begitu juga fahaman yang mengatakan YESUS itu anak Tuhan, sama sekali juga bercanggah dengan konsep TAUHID. YAKIN lah wahai umat Kristian, ALLAH tidak memerlukan suatu apa pun, jika semua makhluk tidak menyembahNya pun, tidak terjejas apa2 pun pada kuasaNya. Kita mengabdikan diri kepadaNya untuk KEBAHAGIAAN kita sendiri di dunia dan akhirat. Dan ALLAH sayang kepada manusia yang mengabdikan diri semata2 kepadaNya dan Dia tidak memaafkan sesiapa yang menyekutukanNya.

.

-   Istilah TRINITY telah menimbulkan salah faham yang besar terutamanya dalam umat Kristian sendiri, sehingga ada yang kata Trinity itu

1 – 3 dalam 1

2 – Jesus itu anak Tuhan, Allah itu Tuhan dan Roh suci itu Tuhan

3 – Allah 50% Jesus 50%

4 – Allah itu Jesus kerana mengambil dalil “firman itu bertukar menjadi manusia”

.

-  Yohanes  14:20   Setelah Aku hidup kembali, kalian akan mengetahui, bahwa Aku berada di dalam Bapa-Ku dan kalian di dalam Aku dan Aku di dalam kalian.

Jika kamu mengatakan ALLAH di dalam Yesus dan YESUS itu Tuhan, maka Yesus berkata “Aku di dalam kamu” , bermakna kamu semua pun TUhan?? Cuba lihat dan perhati baik2 wahai Kristian.  Bahasa KIASAN perlu difahami dan dihayati baik2 dengan hati yang suci dan tulus, bukannya difahami secara LURUS BENDUL.

Maksud di situ di dalam Islam pun ada istilahnya, iaitu nama ALlah di dalam hatiku, tetapi tak bermakna kita ini ALLAH. Maksudnya hati kecil ini sentiasa mengingati ALLAH, sehingga namaNya terpahat dalam hati kecil , dalam diri kita. Itu lah maksudnya MANUSIA YANG SENTIASA INGAT KEPADA ALLAH, secara analoginya seperti ALLAh ada dalam diri kita.   Tetapi bukan diri Allah itu berada di dalam kita.

.

-  Persoalan IMAN adalah persoalan yang BERAT dan bukan MAIN2. Ini lah antara yang pernah diajar sejak dari zaman NABI MUSA / MOSES lagi. Iaitu dalam ‘10 comandments’. Jika kita tidak percaya hanya satu sahaja dari 10 Commandments itu, maka ibarat kita tidak percaya keseluruhannya. Jika kita KUFUR hanya satu perkara dari 10 itu, sama seperti kita KUFUR kepada semua yang diturunkan oleh ALLAH ke atas manusia.

Itu adalah hak ALLAH kerana Dia mencipta manusia tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menjadi HAMBA kepadaNya, bukan HAMBA kepada selainnya termasuk hamba kepada NAFSU kita sndr.

“Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk beribadah kepada ku” Surah AdZaariyaat : Ayat 56

Ibadah cara mana? Iaitu lah ibadah cara yang diajar oleh Nabi Muhammad S.a.w. Ibadah selain itu di akhir zaman ini adalah terTOLAK.

.

-  KOnsep asas dalam islam mudah jer, “sami’naa wa ato’naa”. “Kami dengar dan kami patuh”. Tugas hamba hanya mendengar dan patuh. Ini bagi yang sudah muslim. Tidak perlu kita banyak soal mengapa dan kenapa? Kerana umat zaman dahulu banyak soalan2 kenapa mengapa itulah yang Allah marah. Bermakna iman masih goyah, kerana masih mahu mempersoalkan perintah dan larangan Tuhan dan banyak karenah.

Dan yang lagi sedihnya, sehingga ada golongan yang mempertikaikan HUKUM TUHAN. Mengatakan ianya tidak sesuai dan mengubah mengikut selera dan citarasa masing-masing.  Sungguh berani mereka memperlecehkan HUKUM TUHAN dan mengatakan tidak sesuai serta banyak mengubah-ubahnya.

.

- Tentang persoalan hati, mengapa Islam bukan tekankan kepada hati sahaja, malah juga fizikal? Kerana ianya saling berhubung kait.

OK , jika semua manusia mengatakan, “Kami ini baik, kami ini berniat baik, hati kami ini ikhlas dan baik,” Adakah betul2 kita boleh terima bahawa dia itu baik? Sedangkan amalannya belum tentu macam mana. Seperti mana apabila seseorang itu mengatakan , “Kalau lah aku ada harta yang banyak, aku akan bagi semua pada orang miskin”, tetapi setelah dia dapat harta yang banyak, bukan dia bahagi2 kan harta itu, malah semakin tamak jadinya. Sebab itu segala yang ALLAH jadikan ada hikmahnya, tetapi kita tidak boleh mengambil kesempatan di atas semua ini, kerana ALLAH MAHA MENGETAHUI.

Dengan kerana ini pengakuan dengan lisan sahaja tidak memadai untuk mengukur kebaikan seseorang itu, kerana ada manusia yang berkata dia baik sedangkan kelakuannya sebaliknya. Di dalam Islam, sifat sebegitu dipanggil MUNAFIQ / berpura2 / SUKA MENIPU DAN TIDAK BETUL2 IKHLAS KERANA ALLAH. Maka di sini, bukan hati sahaja yang penting, tetapi amalan2 juga diambil kira.

.

-  Di dalam bab DOSA WARISAN,  saya hairan  mengapa Kristian boleh mengatakan bahawa mereka mengikut Taurat Musa, sedangkan banyak ayat dari Taurat / Perjanjian Lama yang Kristian sendiri sangkalkan. Terutamanya dalam hal dosa warisan ini, di mana Perjanjian Lama menyebut

Yehezkiel 18: 2-4 “Mengapa peribahasa ini terus disebut-sebut di negeri Israel? ‘Orang tua makan buah anggur yang asam rasanya, tetapi anak-anaklah yang ngilu giginya.’ Demi Aku, Allah yang hidup, TUHAN Yang Mahatinggi, peribahasa ini tidak akan lagi diucapkan di Israel. Nyawa setiap orang adalah milik-Ku, baik nyawa orang tua maupun nyawa anaknya. Orang yang berdosa, dialah yang akan mati.”

Yehezkiel 18: 20 Lebih tegas lagi dijelaskan, “Orang yang berbuat dosa, dialah yang akan mati. Anak tidak harus menanggung akibat dari kesalahan ayahnya; sebaliknya, ayah pun tidak harus menanggung akibat dari dosa-dosa anaknya. Orang yang baik akan mendapat ganjaran yang baik karena perbuatannya yang baik. Dan orang yang jahat akan menderita akibat dari kejahatannya.”

Maka masing2 menanggung dosa masing2, tidak ada kaitan dengan dosa Nabi Adam, setiap bayi yang dilahirkan adalah dalam keadaan SUCI, bukannya BERDOSA seperti yang Kristian katakan.  Ini kerana Kristian terlalu mengikut kata2 Paulus dala Perjanjian Baru yang banyak MENGUBAH HUKUM TAURAT.

Tidak ada KEADILAN jika dikatakan bahawa  bayi yang baru lahir itu berdosa kerana dia masih tidak tahu apa2 dan tidak melakukan apa2 maksiat dan kejahatan pun.

.

-   Agama bukan suatu perkara mainan wahai umat Kristian, ianya untuk mengajar kita beribadah kepada pencipta kita dengan sebetulnya. Jika ianya sudah menjadi pilihan ikut selera manusia sendiri maka seeloknya manusia itu sendiri menjadi Tuhan, kerana pandai2 mengatur agama ikut citarasa sendiri. Kita mesti tahu, kita hanya HAMBA ALLAH, mesti dengar dan patuh sahaja perintah2Nya.

“Rasul telah beriman kepada Al-Qur’an yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (Mereka mengatakan): “Kami tidak membeza-bezakan antara seseorang pun (dengan yang lain) dari rasul-rasul-Nya”, dan mereka mengatakan: “Kami dengar dan kami ta’at …….” Surah Al Baqarah : Ayat 285

Ingatlah bahawa ALLAH telah mengurniakan kepada kita akal / otak. Dan telah dibentangkan kepada kamu keterangan2 yang jelas dan membezakan mana yang benar dan BATHIL. Kamu akan dipersoalkan suatu hari nanti wahai Kristian, takutlah kamu pada azab ALLAH. Kerana tiada siapa akan dapat melawannya nanti. Ingatlah, Neraka dan Syurga adalah perkara PASTI, ianya ADA dan bahan bakarnya nanti adalah manusia dan jin, na;uzubillah.

.

.

Kesimpulan

Diriwayatkan dari Abu Hurairah, dari Nabi S.a.w yang bermaksud, “Sesungguhnya agama itu mudah, dan sekali-kali tidaklah seseorang memperberat agama melainkan akan dikalahkan, dan (dalam beramal) hendaklah pertengahan (iaitu tidak melebihi dan tidak mengurangi), bergembiralah kalian, serta mohonlah pertolongan (di dalam ketaatan kepada Allah) dengan amal-amal kalian pada waktu kalian bersemangat dan giat”.

“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al Kitab, mereka itu dila′nati Allah dan dila′nati (pula) oleh semua (mahluk) yang dapat mela′nati,” Surah Al-Baqarah : Ayat 159

Di dalam Tafsir Ibnu Katsir mengatakan orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Allah turunkan di dalam ayat di atas ialah antaranya ahli-ahli Kitab. Mereka menyembunyikan sifat nabi Muhammad S.a.w.  Dan mereka akan dilaknati oleh para malaikat dan orang2 yang beriman.

.

.

Bacaan berkaitan:

Dari sekecil makhluk hingga sebesar makhluk semuanya bertasbih memuji Allah

Pendedahan bekas Paderi Kristian & Mubaligh Hindu

Pembatas kepalsuan dan kebenaran : Bab 1 – 2

Yesus (Nabi Isa a.s) bukan Tuhan

Yesus (Nabi Isa a.s) bukan Tuhan – Bahagian kedua

Yesus tidak mati disalib tetapi diangkat ke langit

Pendapat-pendapat berkenaan asal usul dan fitnah Dajjal

Menjawab beberapa tuduhan terhadap AlQuran

Ramai orang2 Kristian dahulu yang menolak Trinity

Perbezaan ajaran Yesus dengan ajaran Paulus (Kristian)

Sejarah kemasukan Kristian di kepulauan Melayu – Bahagian 1

Bible mengatakan hanya 144,000 umat Israel akan masuk syurga

Muhammad S.a.w adalah Rasul terakhir sedangkan Yesus bukan Rasul terakhir

Paulus yang selewengkan ajaran Yesus dan mencipta Kristian

Paulus menggunakan perkataan ‘bodoh’ sedangkan Bible sendiri melarang menyebut bodoh

Bible menyebut bahawa Yesus datang bukan untuk membawa damai tetapi pedang

Kita semua akan mati dan dibangkitkan dari mati di akhirat kelak, maka adakah kita ini Tuhan?

Kristian agama rasis sedangkan Islam agama universal

Ayat-ayat porno dalam Bible dan kaedah larangan berzina dalam AlQuran

Kristian menciplak ajaran Hindu dan penyembah berhala

  1. November 7, 2009 at 11:20 am | #1

    salam sdr ahmad, sy mgucapkn tahniah ats usaha anda yg murni ni. Cuma d cni sy ingin mberi tegurn sdikit. Maaf jika trasa..k. Sbenarnya dlm AlQURAN dcritakn..Isa a.s tika usaha yahudi utk mnangkapnya, Allah mgantiknnya dgn yg lain. Allah x myatakn dganti dgn pkhianat. Pkhianat spt byk dcritakn skg ni adalh fitnah org Yahudi, spt mana fitnah2 ke ats nabi2 lain dlm al kitab skg ni. Sbenarnya sume pgikut Isa a.s adalh setia. Salah sorg pgikutnya sanggup bjihad mgantikn tmpt bginda. Slps Isa a.s diangkat o ALLAH SWT xpenah trun ke bumi utk ‘mnenangkn’ ibunya@pgikut2nya spt yg dcritakn dlm al kitab skg. A/b Isa a.s trun smula, itu petanda kiamat. Jgn sskali mgunakn perkataan ‘mungkin’ utk fakta. Marilh kita kembali kpd Al Quran n hadis. Jgn sskali kita mudah ttipu dgn fitnah yahudi yg tdpt dlm al kitab skg. Allahuakbar!

    • November 7, 2009 at 12:11 pm | #2

      Salaam saudara return. Alhamdulillah , bagus teguran saudara. Cuma saya mahu ingatkan , saya bukan menceritakan kisah dari sudut pandang Islam sahaja, tetapi saya menceritakan dari sudut pandangan BIBLE juga, kerana mahu mengajak umat kristian berfikir.

      Sama seperti saya menyebut YESUS, pada hal nama sebenar Nabi Isa a.s ialah Yehshua iaitu di dalam Bahasa Ibrani, bukannya Yesus. Tetapi bercakap dari sudut pandangan umat Kristian agar mereka faham dan tidak berbolok hehe

      Lagi pun ulamak Islam pun berselisih pendapat mengenai hal itu. Itu perkara khilaf dalam masalah SEJARAH, bukannya Aqidah. masalah umat Islam hari ini terlalu suka bertikam lidah sesama sendiri tentang khilaf perkara FURU’. itu yang timbulnya banyak perselisihan faham. Yang mengaku SALAFI pun banyak yang terlajak, akibat EGO masing2

      Mengikut SALAFI memang sepatutnya dilakukan, kerana salafi dekat dengan Nabi Muhammad dan para sahabat, tetapi dengan melabel2 kan diri kita SALAFI adalah sikap utk berpuak2 dan semakin berpecah belah. Ini berlainan dengan parti POLITIK, panjang ceritanya. Jika saudara mahu lanjutkan diskusi ini pun insyaAllah saya boleh teruskan.

      Contoh saya berikan, perfect sangat ke diri kita sehingga mahu melabelkan diri kita SALAFI? Sedangkan Rasulullah tidak mengajar melabel2 kan diri kita melainkan menyeru kepada kebaikan dan melarang kemungkaran dan beriman serta beramal pada Allah. Kita disuruh menyeru ke jalan AQidah murni terhadap manusia2 yang masih belum beriman. Seperti beberapa dalil yang telah diberikan di sebelah kanan dan atas blog ni.

      Apa2 pun terima kasih dan jazaakallahu khoirol jazaa’ :)

    • November 7, 2009 at 12:16 pm | #3

      Dan jika saudara mengatakan ini adalah kerja yahudi, maka apa dalil dan buktinya?? hanya mendengar khabar angin ke saudara? Saudara perlu ada hujjah sebelum boleh menuduh sesuatu , maka saya harap saudara usulkan dalil dari pihak saudara :)

  2. November 7, 2009 at 12:48 pm | #4

    Dan jika saudara menyemak kitab Tafsir Ibnu Katsir, dari riwayat Ibnu Abbas, dikatakan orang yang diserupakan dengan Isa a.s itu ialah salah seorang dari murid Isa a.s sendiri.

    Dan saya telah tulis pendapat ini pada tajuk

    http://hikmatun.wordpress.com/2008/08/29/2008/08/22/2008/08/21/2008/08/15/2008/08/08/2008/08/06/2008/05/06/jesus-tidak-mati-disalib-tetapi-diangkat-ke-langit

    YANG PENTING nya ialah, orang yang di SALIB itu bukannya Yesus / Isa a.s tetapi ORANG YANG DISERUPAKAN dengannya. Ini baru masalah AQIDAH :)

  3. November 7, 2009 at 1:34 pm | #5

    Saya mahu berkongsi sikit lagi tentang peristiwa penukaran wajah Yesus di atas

    Jika menurut riwayat Ibnu jarir pula, yang diceritakan melalui Ibnu Humaid, mengatakan Isa a.s telah pergi ke sebuah rumah dengan 17 orang Hawariyyun, kemudian2 askar2 mengepung mereka. Apabila askar2 masuk, mereka melihat kesemua hawariyyun tadi mempunyai rupa yang sama dengan Isa. Maka mereka mengatakan bahawa Isa telah menggunakan SIHIR.

    Kemudian Isa a.s berkata kepada sahabatnya ,”Siapakah di antara kamu yang mahu menukar dirinya dengan syurga pada hari ini?” Kemudian ada seorang muridnya yang sanggup.

    Kemudian dia telah keluar dan mengaku sebagai Isa a.s kepada askar2 itu.

    Dan ada satu kisah lagi riwayat yang juga dari Ibnu Jarir yang diceritakan dari Wahab dan dari Al-Musanna. Dan itu lah cerita yang seperti saya ceritakan di dalam artikel di atas iaitu salah seorang PENGIKUT nabi Isa a.s telah berpaling tadah

    Dan disebutkan selepas Isa turun kembali sekejap dari langit untuk mendamaikan ibunya, dia bertanya tentang orang yang telah mengkhianatinya itu. Murid2nya menjawab bahawa orang itu telah menyesali perbuatannya dan menggantungkan dirinya.

    Selepas itu lah Isa berkata ,”Seandainya dia bertaubat, nescaya Allah menerima taubatnya”.

    Dan jika saudara mahu tahu, semua RIWAYAT ini diceritakan di dalam TAFSIR IBNU KATSIR

    Maka kerana itu lah ada perselisihan pendapat mengenai kisah ini. Cuma yang pasti, dan yang ulamak SEPAKAT ialah, orang yang disalib itu BUKAN Isa a.s.

    Wallahu a’lam :)

  4. kamarul
    November 9, 2009 at 11:51 am | #6

    salam…..sebenarnya apa jua perkara yang terjadi di muka bumi ini adalah tidak mustahil bagi Allah walaupun mustahil bagi pandangan manusia, sebab itulah orang2 Kristian tidak mengerti apa yang berlaku….kerana perkara ini adalah takdir yang telah ditetapkan oleh Allah untuk berlaku bagi menguji manusia2….

  5. kamarul
    November 9, 2009 at 12:15 pm | #7

  6. stephen
    November 12, 2009 at 5:15 pm | #8

    Semua komen ahmad nizam di sini umpama air ke atas minyak, nyata x memberi kesan sedikitpun, ianya umpama cara berfikir A dan B. Ianya umpama fitnah belaka dari pihak AN atau muslim secara am. Sangat kasihan jika muslim percaya bulat-bulat tulisannya kerana ianya hanya dari otak seorang AN. AN berhujah dari ilmu yang berat sebelah dan bernada dendam kepada pihak kristian. Sebenarnya, anggapan AN yang pihak kristian datang menyerang adalah andaian AN semata-mata. Bagi saya sendiri, saya datang ke hikmatun.wordpress.com bukan untuk menyerang, tetapi saya yang terasa diserang terlebih dahulu…

    • November 12, 2009 at 5:34 pm | #9

      kamu buat2 lupa ya. Kamu lupa kah artikel yang saya post yang kamu datang KOMEn dulu adalah berita dari AKHBAR, bukannya TULISAN saya

      Kenapa kamu TiDAk pergi serang saja AKHBAR itu?

      Kemudian kita berDIALOG panjang, dan akhirnya saya MENUTUP dialog dan habiskan bicara kita. Dan kamu pun pada masa itu setuju untuk berhenti dialog

      Eh tiba2 kemudiannya kamu datang balik dan sentiasa komen2 MENYERANG di sini. Jangan kamu buat lupa Stephen

      Kamu kata saya membuat FITNAH, maka BUKTIKAN bahawa apa yang saya TULIS itu adalah FITNAH. Buktikan KEBENARAN agama kamu itu

      Setakat ini kamu hanya datang ke sini MENUDUH tanpa BUKTI, itu baru namanya FITNAH wahai Stephen

      Sedar lah wahai Sabahan, kamu bukan Nasrani atau anak2 Israel. Dan BERHENTI lah datang menabur FITNAH dan membuat TUDUHAN tanpa BUKTi

      Salam damai dalam kecerdasan dan keikhlasan berbicara :)

      • stephen
        November 13, 2009 at 8:05 am | #10

        Jadi maksudnya, kalian pula bukan arab?

    • Al Hikam
      November 13, 2009 at 8:56 am | #11

      Salaam semua,

      Stephen said:

      Semua komen ahmad nizam di sini umpama air ke atas minyak, nyata x memberi kesan sedikitpun, ianya umpama cara berfikir A dan B. Ianya umpama fitnah belaka dari pihak AN atau muslim secara am. Sangat kasihan jika muslim percaya bulat-bulat tulisannya kerana ianya hanya dari otak seorang AN. AN berhujah dari ilmu yang berat sebelah dan bernada dendam kepada pihak kristian. Sebenarnya, anggapan AN yang pihak kristian datang menyerang adalah andaian AN semata-mata. Bagi saya sendiri, saya datang ke hikmatun.wordpress.com bukan untuk menyerang, tetapi saya yang terasa diserang terlebih dahulu…

      My comments:

      Ternyata Stephen ni nampak nya dah kehabisan modal tau. Dah tak ada lain nak di hujahkan, dia hujahkan pulak pasal tuan blog ni. Ish ish ish…

      Kalau komen Ahmad Nizam dah x memberi kesan sedikitpun pada awak Stephen, itu ada lah kerana hati awak sudah ditutup rapat, dah keras, dah tak boleh menerima kebenaran lagi. Sangat kasihan awak Stephen kerana tidak mampu memikirkan, walaupun sedikit, apa2 yang Ahmad Nizam dan teman2 disini cuba sampaikan.

      Kami tetap mendoakan agar anda mendapat taufik dan hidayah Allah SWT.

  7. stephen
    November 12, 2009 at 5:22 pm | #12

    AN seolah-olah limau, cosmicboy epal… Dua-dua kata kami yang lebih sedap…

    • November 12, 2009 at 5:40 pm | #13

      Kamu tidak senang kalau tidak datang KOMEN di sini ya?? Suka menyusahkan orang lain ya?? Suka menyakitkan hati orang lain ya? itu kerja kamu Stephen

      Jika BENAR agama kamu BENAR, kamu tidak perlu risau kerana Yesus akan menolong kamu. Tetapi sekarang TERBUKTI, bahawa kamu berpegang kepada agama BATHIL, kerana kamu sentiasa TIDAK senang hati, dan suka sangat mahu menyakiti Muslim.

      Penyakit HATI kamu semakin tebal Stephen

      Di mana rASA KASIH mu pada manusia???

      Langsung saya tidak nampak

      Kamu mengatakan kamu membawa AJARAN KASIH??? Itu HIPOKRIT semata2

      Kamu membawa ajaran yang berpenyakit hati, sakit HATI dengan orang Islam, tidak senang kerana Islam sentiasa BENAR hujjahnya, kamu tenggelam dalam perasaan BUSUK HATI, DENGKI, dan sentiasa mahu menyakiti hati orang2 Islam

      Sedarlah Stephen

      Jika kamu benar mahu berDIALOG dan membuktikan agama kamu BENAR, ayuh kita bercakap dengan ILMIAH dan HUJJAH yang matang. BUkan nya datang menipu, merekayasa cerita, menuduh tanpa BUKTI, membuat FITNAH

      Hanya kerana kamu dah habis HUJJAH dan TIDAK dapat membuktikan pihak kamu BENAR, maka kamu main TAKTIK kotor dengan mengatakan perkara yang bukan2

      Kamu ingat taktik PROVOKE kamu itu baik sangat??

      Sedarlah Stephen

      p/s: Di sini bukannya TEMPAT untuk melepaskan perasaan MARAH kamu. Adakah kamu TIDAK BELAJAR sifat SABAR?

      • stephen
        November 13, 2009 at 8:10 am | #14

        Saya memang tidak takut dengan ayat-ayat yang dibawa pendebat muslim di sini, kerana saya ada Yesus… Saya hanya hendak jelaskan apa yang muslim salah faham ttg ajaran sebelah kami.

        Saya boleh bersabar jika saya mahu, apa pun, % had kesabaran saya buat masa ini naik beberapa markah.. Dan provoke itu memang sedikit ada bergantung hujah yang dijawab.

      • stephen
        November 13, 2009 at 8:12 am | #15

        Saya bukan sakit hati dengan muslim tapi jawapan harus ditegaskan kerana apabila ada orang baru datang bertandang, setiap topik muslim, ada komentar dari pandangan kristian.

  8. November 13, 2009 at 11:34 am | #16

    stephen :

    Jadi maksudnya, kalian pula bukan arab?

    Bila pulak kami mengaku ARAB? Tak pernah hayat kami MENGAKU sebagai orang ARAB, saya Melayu tulen bah

    kamu dulu yang selalu mengaku sebagai anak2 Allah, sebagai Israel baru, sudah lupa yer :)

  9. November 13, 2009 at 11:37 am | #18

    stephen :

    Saya bukan sakit hati dengan muslim tapi jawapan harus ditegaskan kerana apabila ada orang baru datang bertandang, setiap topik muslim, ada komentar dari pandangan kristian.

    Ciptalah PELBAGAI ALASAN Stephen

    Yang memang NYATA kamu memang TIDAK SENANG dengan apa yang berlaku di sini, selalu SANGKA BURUK / PREJUDIS.

    Kamu bukan datang untuk menjelaskan SALAH FAHAM, kamu hanya datang MENUDUH tanpa BUKTI dan membuat FITNAH

    Itu KENYATAAN Stephen

  10. November 13, 2009 at 11:45 am | #19

    Dan lagi satu, YESUS tidak akan mampu untuk membantu kamu selagi Allah TIDAK IZIN. Apa2 aja mengharapkan pertolongan YESUS pulak, Allah kamu mahu letak di mana??

    Banyak2 kan lah PUJI dan MOHON pada ALLAH, jangan PUJI dan MOHON manusia (Yesus) banyak2. itu perbuatan SYIRIK yang NYATA

    Sepatutnya kamu puji dan sebut nama ALLAH banyak2, tetapi kamu lebihkan YESUS sendiri dari ALLAH

    Maka tunggulah BALASAN dari ALLAH nanti Stephen. Kamu jangan main2 dengan RAJA segala RAJA. Kerana AZAB SEKSA darinya tiada siapa yang dapat MELAWAN

    Kamu telah terlalu BANYAK didedahkan, tetapi kamu masih TERLALU SOMBONG dan EGO mempertahankan AGAMA BATHIL mu

    “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi sesiapa yang dikehendakiNya.” Surah An Nisaa’ : Ayat 48

    • stephen
      November 13, 2009 at 12:49 pm | #20

      Hahahahahaha! Kalau otak kiri, tetap kiri!

  11. November 13, 2009 at 12:11 pm | #21

    Stephen, adakah kamu masih merayakan HARI EASTER??

    Kerana sejarah Hari Easter itu bukannya sebenarnya untuk memperingati Hari Kebangkitan Yesus, tetapi memperingati Semiramis , ibu kepada Namrud

    Ishtar itu adalah juga gelaran kepada Ratu Semiramis, ibu kepada Namruf kerana dikatakan dia melahirkan Namrud tanpa ayah dan dikatakan dia adalah Dewi dari syurga. Kerana itulah dia digelar ‘Dewi Kesuburan’ atau dalam bahasa babilonian nya ‘Ishtar’. Maka Easter = Eastre = Ishtar = Ashtaroth = Astarte

    Maka Hari Easter ialah hari untuk memperingati DEWI KESUBURAN = Easter = Eastre = Ishtar = Ashtaroth = Astarte

    Kerana itulah biasanya orang2 Kristian menghias TELUR pada hari tersebut. TELUR adalah LAMBANG BENIH, iaitu BENIH Semiramis

  12. stephen
    November 13, 2009 at 4:09 pm | #26

    AN nombor 3 penipu di dunia!!!

    Sila lihat ini yang disahkan betul oleh saya:

    http://id.wikipedia.org/wiki/Paskah_Yahudi

    Jangan main2lah AN!!!!!!!!!!!!!

    • November 13, 2009 at 4:50 pm | #27

      itulah kerja kamu Stephen, menuduh tanpa BUKTI

      saya dah berikan banyak BUKTI pun kamu masih kata saya MENIPU lagi, tuduh la Stephen, tuduh la banyak2 lagi. Allah Maha Mengetahui siapa yang berkata dengan BUKTI dan siapa yang hanya PANDAI MENUDUH tetapi tidak ada buKTi

      Kamu mahu yang dalam Bahasa melayu yerr, nah

      http://id.wikipedia.org/wiki/Telur_Paskah

      kang nnt kata saya kata Bahasa Indon tu Bahasa melayu pulak kang. Baik saya beritahu awal2 pada kamu ni. Selalu je salah faham, x reti ambe ih ih ih

      Bahasa Indon pun kategori rumpun melayu, harap faham di situ :)

    • sfr
      November 13, 2009 at 4:51 pm | #28

      urrrrhhhh……stephen..cube tgk cermin….

      • stephen
        November 13, 2009 at 5:18 pm | #29

        Sudah tengok… Kenapa?

  13. November 13, 2009 at 4:57 pm | #30

    mari saya JELAS kan lagi pada si Stephen ni, yang lembab benar ambe tengok

    Tulisan di Wikipedia itu adalah tulisan2 Kristian sendiri, nah terbukti Easter Egg / Telur Paskah itu wujud di dalam Kristian

    Tetapi tulisan kristian itu TIDAK TAHU sejarah sebenar

    Sebenarnya Sejarah Telur Paskah itu sudah ada SEJAK zaman raja Namrud lagi, iaitu gelaran kepada ibunya merangkap isterinya SEMIRAMIS

    Semiramis itulah yang digelar EASTER / Dewi Kesuburan

    Ni kalau masih tak faham maksud saya ni ntah laa

    Semoga kamu diberikan pemikiran yang TIDAK LEMBAB Stephen. Semoga kamu mendapat HIDAYAH dari Allah :)

    • stephen
      November 13, 2009 at 5:15 pm | #31

      Tentang sejarah telur, saya sudah faham.. Itu adalah tradisi kafir di eropah awal. Jika dilihat sejarah, tradisi telur akan tertolak. Oleh kerana kami katolik versi vatican, hal-hal selain vatican adalah tertolak. Dan amalan selain itu adalah tertolak. Untuk makluman, katolik tidak merayakan easter tapi merayakan paska kristus yang diambil dari paska yahudi dahulu… PASKA YAHUDI IALAH MEMPERINGATI PERISTIWA PERBUDAKAN BANGSA ISRAEL LAMPAU DARI BANGSA MESIR DAN ADA KAITAN DENGAN PERJAMUAN TERAKHIR YESUS. Hal-hal selain katolik iaitu protestant katolik, saya tidak peduli.. Jika mereka salah atau sesat, patut mereka balik kepada katolik versi vatican… Biar semua bangsa kristian ikut cara vatican atau sekurang-kurangnya pro vatican… Jangan pro eropah, yang lesbian pun dihalalkan! Bodoh betul masyarakat di eropah british, jerman, jika begini.

      • sfr
        November 13, 2009 at 5:31 pm | #32

        kerana agama mu itu mudah diperolokkan itu sbb lesbian dihalalkan dalam kristian versi yg lain…..

        longgar……murah….tak authentic…
        terang benderang…

        tgk cermin dlm gelap ka??

  14. stephen
    November 13, 2009 at 5:07 pm | #33

    AN:

    Ambik kamu yang melayu dan fahami baik-baik………….

    dan, ini asal ceritanya:

    Stephen, adakah kamu masih merayakan HARI EASTER??

    Kerana sejarah Hari Easter itu bukannya sebenarnya untuk memperingati Hari Kebangkitan Yesus, tetapi memperingati Semiramis , ibu kepada Namrud

    Ishtar itu adalah juga gelaran kepada Ratu Semiramis, ibu kepada Namruf kerana dikatakan dia melahirkan Namrud tanpa ayah dan dikatakan dia adalah Dewi dari syurga. Kerana itulah dia digelar ‘Dewi Kesuburan’ atau dalam bahasa babilonian nya ‘Ishtar’. Maka Easter = Eastre = Ishtar = Ashtaroth = Astarte

    Maka Hari Easter ialah hari untuk memperingati DEWI KESUBURAN = Easter = Eastre = Ishtar = Ashtaroth = Astarte

    Kerana itulah biasanya orang2 Kristian menghias TELUR pada hari tersebut. TELUR adalah LAMBANG BENIH, iaitu BENIH Semiramis

    >>> Terang-terang dinyatakan bahawa perayaan hari paksa yahudi kebetulan hampir sama dengan perayaan mereka, pada awalnya tradisi indo-eropah ini tidak diterima, dan di banyak tempat tradisi ini tidak popular. Maka apa kata alkitab dan tradisi vatican? Ajaran alkitab tiada menyebut tentang telur-telur ini. Jika telur ditiadakan pun tidak mencacatkan perayaan paksa kristian sejati! Terima kasih AN atas informasi yang sangat berharga ini, saya baru tahu pasal telur itu. Rasanya x perlu tradisi telur pun di Asia, x relevan dan nampak kekafirannya. Maaf, perkataan penipu nombor 3 terlalu keras, mungkin nombor 5 kot!

    • November 13, 2009 at 5:17 pm | #34

      bagus la begitu. Saya harap kamu TIDAK MENGIKUTI tradisi itu. Semoga kamu tidak terpengaruh dengan ajaran2 tradisi lama itu dan melakukan sesuatu itu kononnya satu UPACARA AGAMA

      Sebenarnya umat islam pun ada juga terpengaruh, sesuatu yang bukan ajaran Islam tetapi menjadi adat dalam umat Islam, contohnya BERSANDING atas pelamin . Itu bukan cara Islam tetapi itu adat kaum Hindu

      Perkahwinan adalah satu perkara yang SUCI dalam Islam, dan sepatutnya ia dilakukan betul2 mengikut Islam.

      Saya pun berharap MASYARAKAT ISLAM sedar tentang perkara2 begini. Banyak yang bukan ajaran Islam tetapi dikatakan ajaran Islam.

      Saya bukan seorang yang PENDENDAM atau TIDAK MEMAAFI orang lain Stephen. Saya maafkan semua orang, dan saya harap orang pun memaafkan saya

      Cuma saya di sini sebagai pemberi NASIHAT , untuk diri saya juga, kerana itu memang tanggung jawab seorang HAMBA ALLAH

      Tetapi jangan sampai kita bertikam lidah dan mengeluarkan kata2 yang terlalu KESAT. Kerana itu boleh membawa kepada BANYAK keburukan di kemudian hari. Adakah kita mahu menjadi penyebab kepada RUSUHAN KAUM?

      Sebab itu saya kata, saya hanya memberi peringatan, BUKAN MAHU MEMAKSA orang mendengar saya. Tiada Paksaan pun dalam Islam

      Salaam damai dan semoga kita dapat berdialog dengan beretika dan bersopan selepas ini

      • stephen
        November 13, 2009 at 5:28 pm | #35

        Terima kasih tuan ahmad nizam…

        Saya pun sangat takut saya menjadi penyebab rusuhan kaum dan agama di Malaysia ini…….. Buat yang terbaik rupa-rupanya beri kesan rusuhan kaum yang menjadikan dunia kiamat tepat pada tahun 2012… Ini saya tidak mahu…

        Ya, saya harap saya boleh berertika dan bersopan selepas ini di dialog seterusnya…

        Pasal bersanding dalam islam, saya pun pernah dengar lama dulu, itu adalah tradisi kaum hindu… Mungkin orang yang x tahu sejarah, tentu itu tradisi melayu Malaysia, kan?

        AN, saya sejak sebulan dua ini, nada-nada tulisan saya pedas sikit, semuanya itu dari kelemahan saya sendiri… Pinjam kata-kata muslim: Yang baik itu dariNya, yang buruk itu dari kelemahan saya sendiri…

  15. Al Hikam
    November 13, 2009 at 5:27 pm | #36

    Lahai. Stephen2. Henti kan lah penghinaan ni semua. Sekali lagi saya nasihatkan. Kalau awak tak boleh terima apa yang di sampaikan disini, comment lah dengan hikmah bukan dengan menghina orang. Dan kalau masih tidak boleh terima jugak, lebih baik diam. Api lawan api mesti lah gini jadi nya. Haizzzz…

    • stephen
      November 13, 2009 at 5:30 pm | #37

      Unsur air sedang mengalir wahai cik al hikam……..

  16. Al Hikam
    November 13, 2009 at 5:36 pm | #38

    Hehehhe… Air tu penyejuk. Ye kan en Stephen yang budiman??

  17. stephen
    November 13, 2009 at 5:42 pm | #40

    SFR:
    kerana agama mu itu mudah diperolokkan itu sbb lesbian dihalalkan dalam kristian versi yg lain…..

    longgar……murah….tak authentic…
    terang benderang…

    tgk cermin dlm gelap ka??

    >>> Pasal lesbian jadi ketua agama, jangan tanya saya! Berdasarkan peraturan hukum taurat musa, orang yang layak jadi pemimpin agama adalah yang mempunyai keperibadian yang tinggi dan suci bersih dimata masyarakat… Jika lesbian, mana murninya, terang-terang, awal-awal tertolak! Jadi anggaplah gereja mereka x ikut buku… Anggaplah mereka salah… Kami pun tolak, harapan kami, semoga mereka sedar dan bertobat! Isu selesai… Kes lesbian jangan cakap lagi! Memalukan agama kristian! Patut mereka jadi katolik saja! Semua mereka!

  18. kamarul
    November 13, 2009 at 6:16 pm | #41

    salam….
    mmm….nampaknya memang susah masyarakat Melayu nak hapuskan unsur2 Hindu ini yang sudah sebati dengan budaya adat Melayu sejak dulu ni..

  19. November 14, 2009 at 10:45 am | #42

    @Kamarul

    Saya suku Banjar, beragama Islam. Tapi sampai sekarang unsur – unsur agama Hindu juga masih ada dalam budaya Banjar. Kalau dihilangkan sepertinya agak sulit.

    • anisrosescat
      November 16, 2009 at 8:10 am | #43

      Erk?? ada ke? yg mn 1 yer…
      Saya x perasan la..

  20. Irene
    November 14, 2009 at 11:31 am | #44

    Bagi saya apa yang Ahmad Nizam jelaskan dlm topik ini benar.
    Tiada agama yg sebaiknya selain Islam sebenarnya.Ini saya amat akuinya setelah
    saya merasai hidayah dr Allah.

    Dan Stephen, dikatakan Yesus sendiri takut dan rasa bergetar apabila Bapa mengatakan ia akan mati di Salib,kerana penderitaan di kayu salin sangat dasat dan tiada yang sanggup untuk menjalani hukuman tersebut..dan bagaimana pula tentang perihal Bapa(Allah) memalingkan muka apabila melihat Yesus disalib?Perlukah seorang Bapa yang merancang mempunyai perasaan begitu?Bapa itu pencipta la Stephen.

    Dan juga didalam bible juga menulis Yesus sendiri seperti dalam keadaan sedih apabila disalib dengan berkata ‘Eli..Eli..mengapa Engkau meninggalkan aku’(Matius 27:47).

    Keadaan ini menjadi KONTRA pd detik awal kewujudannya bahawa dia adalah sebahagian drp diri Bapa(Allah) iaitu dia adalah Firman Allah.Tetapi wajarkah Tuhan berkata dan mengadu begitu pada Bapa di syurga,seolah-olah dia bukan Tuhan,malah ia berjiwa manusia dan tidak kudus.Dimana Ruh Kudus pada masa Yesus di salib?

    Fikir-fikirkanlah petikan itu..atau adakah ia satu kesilapan teknikal semasa roh kudus mengurapi penulis ini?

  21. mie
    November 14, 2009 at 6:51 pm | #45

    bila kamu memeluk Islam Irene?

  22. Irene
    November 14, 2009 at 9:21 pm | #46

    Setahun yg lepas mie.
    Alhamdulillah,semua berkat drp petunjuk dan keizinan dari-Nya.

    :-)

    • Al Hikam
      November 14, 2009 at 9:56 pm | #47

      Ahlan ya teman seIslam. Kami menyambut anda dengan hati dan perasaan terbuka serta dengan penuh kasih sayang. Semuga sentiasa mendapat bimbingan dan keberkahanNya.

      Boleh kami tahu apa kah nama Islam ukhti?

    • mie
      November 14, 2009 at 10:11 pm | #48

      Semoga anda mendalami ajaran Islam dengan sebaik mungkin. Dahulu agama apa?

    • sfr
      November 14, 2009 at 10:40 pm | #49

      ALhamdulillah….semoga sentiasa terpelihara imanmu….

      i dedicate this nasyeed to u…nursyahadah – fareast ( tak tau laa berjaya pastekan that video clip tu kat bawah ni atau tak..hurmm)

  23. kamarul
    November 14, 2009 at 9:43 pm | #50

    Islam merupakan anugerah…..syukurlah pada Allah…mudah2han anda mendapat rahmat dari-Nya

  24. Irene
    November 14, 2009 at 10:40 pm | #51

    Alhamdulillah, dahulu asal agama saya adalah Kristian.
    Terima kasih ats sokongan rakan-rakan,insya-Allah..

    Dan,setelah memahami yg terkandung di dalam
    setiap rukun yg ditetapkan utk umat islam yakin,
    saya benar-benar nampak kebesaran Allah itu.

    Dan ia benar-benar rahmat..
    Saya sangat tertarik dgn satu ayat Quran
    dan saya ulaskan seperti ini:
    ‘Setiap org beriman akan diuji,dan ujian yg diberikan
    adalah bersesuaian dgn kemampuan org yg diuji’

    Nama islam saya ialah Nur Khairina.

    :-)

  25. mie
    November 14, 2009 at 11:14 pm | #52

    Cantik nama tu, Nur..awak tak nak kongsi ke mcm mana awak terbuka pintu hati utk memeluk Agama Islam. Mesti ada cerita disebaliknya kan?

  26. Irene
    November 15, 2009 at 1:38 pm | #53

    Terima kasih mie.
    Secara ringkas, pintu hati saya terbuka utk memeluk islam,
    adalah kerana hati saya yg memandu saya..
    Saya selesa apabila mendengar surah Al-Fatihah
    dibacakan..Dan pada saat itu,hati saya tetiba ingin mempelajari
    islam dan mendekati al-Quran,walaupun saya tidak fahami bahasa
    yg dituliskan tetapi al-Quran membawa ketenangan pd saya.

  27. kamarul
    November 15, 2009 at 9:09 pm | #54

    Alhamdulillah……apabila anda solat dengan kusyuk, anda akan rasa ada nikmat di dalam solat tersebut…..itulah nikmat iman yang jarang boleh dirasa oleh umat zaman sekarang…..di dalam solat.

  28. kamarul
    November 15, 2009 at 9:15 pm | #55

    maksud saya jarang orang zaman sekarang boleh merasa nikmat itu lebih2 lagi anak muda zaman sekarang ni, dalam fikiran kebanyakan mereka bercampur tentang dunia…..hiburan dan sebagainya lagilah, jika anda rasa nikmat itu anda akan rasa bahagia kerana kita rasa diri ini dekat dengan Allah Taala…

  29. Al Hikam
    November 15, 2009 at 9:19 pm | #56

    Sesungguhnya hidayah itu milik Allah jua.

    Sdra Ahmad Nizam pasti gembira menerima kunjungan anda ke blog nya ini ya Nur Khairina. Kami semua memanjatkan syukur kpd Allah kerana bertambah nya lagi saudara seIslam kami. Pada saya saudara baru ibarat bayi yang baru lahir. Semuga hati anda sentiasa tetap dijalanNya wahai my dearest sister. Sekali lagi Ahlaan… (big and appreciative smile)

  30. josua olivia
    November 16, 2009 at 7:03 am | #57

    Saya minta maaf lah jika penjelasan saya ini membuat kalian sakit hati tetapi ini lah kebenarannya..saya eenang sekali untuk menyatakannya.

    Isteri muhammad iaitu siti kahtijah di mana saudara mara kahtijah adalah orang kristian… umur kahtijah pada waktu itu 44 tahun manakala muhammad pula 25 tahun,jadi muhammad tidak tau apa-apa mengenai Alkitab.ketika muhammad mendengar kesaksian tentang Yesus dari para orang-orang kristian.nabi muhammad mulai takut dan gentar.dan pada masa itu ketika nabi muhammad mendengar bahawa orang kristian ada 3 Tuhan… tetapi sedangkan dalam Alkitab tidak ada menyebut pun perkataan 3 Tuhan…nabi muhammad tidak mengerti tentang ajaran Alkitab waktu itu…dan muhammad berfikiran tidak sihat ketika mendengar kesaksian tentang Yesus dan Alkitab..sehingga lah pada saat ini nabi muhammad telah meracuni fikiran anda(muslim) mengenai Alkitab! dalam Al-Quran mengatakan muhammad menerima wahyu dari Allah melalui malaikat jibril..tetapi bagaimanakah muhammad mengetahui bahawa Ia benar-benar dari Allah?? Ataupun adakah malaikat jibril itu benar-benar dari Allah?? dan kami juga tidak pecaya tentang ajaran dalam Al-Quran.banyak sekali tulisan dari manusia/kedagingan.(BUKAN WAHYU DARI ALLAH).dan lagi satu apakah latar belakang nabi muhammad? di manakah silsilah keturunannya?

    • anisrosescat
      November 16, 2009 at 8:13 am | #58

      Xpernah dengar cerita ni… dapat drpd mana ni?
      Xtahu latar belakang Nabi Muhammad, tetapi bercerita ttg Nabi Muhammad di atas ni??
      Hmmm…

    • mie
      November 16, 2009 at 8:26 am | #59

      ini cerita khayalan dr mana? jgn samakan Agama Islam yg mulia dgn Agama Kristian yg penuh kepalsuan

    • November 16, 2009 at 10:19 am | #60

      Salam semua, Fuh, 2 hari ambe x online kerana MODEM kojol keh3. Orang TELEKOM pula baru datang tadi, apa2 pun alhamdulillah

      @Nur Khairina

      Ahlan wa sahlan kepada Nur Khairina, alhamdulillah, sungguh beruntung anda kerana sudah kembali menjadi FITRAH dan SUCI kembali. Bermakna sekarang ini kamu jauh lebih baik dari kami ya ukhti huhu

      Semoga Allah memelihara kamu dunia akhirat, dan semoga kamu dapat istiqomah di jalanNya. Baarokallahu fiik

      @Josua

      Bagus Josua, kamu sendiri menambahkan BUKTI sebenarnya. Kerana AlQuran itu bukan kata2 Muhammad. Dan adalah LOGIK jika kamu kata Muhammad tidak tahu apa2 tentang AlKitab, kerana ALLAH sendiri yang memberitahukan HAL itu kepada Muhammad. Ini terbukti bahawa AlQuran itu FIRMAN ALLAH 100%, bukannya kata2 Muhammad sendiri

      Tentang kesaksian Yesus, TIDAK PERNAH sebut dalam sejarah bahawa Muhammad gentar dan takut. Kerana hanya satu yang Muhammad takut, iaitu ALLAH S.W.T…….

      Tentang 3 tuhan kamu mesti faham, AlQuran tidak semata2 menyebutkan 3 tuhan, tetapi dalam ayat lain pula menyebut Yesus dipanggil oleh Nasrani sebagai anak Allah. Dan dalam ayat yang lain pula Yesus dipanggil oleh Nasrani sebagai Tuhan. Maka bagaimana seorang yang TIDAK TAHU tentang alKitab dan ajaran Nasrani boleh tahu konsep2 itu semua?? Itu lah kerana diberitahu sendiri oleh ALLAH S.w.t

      Itu adalah satu FAKTA, kerana kamu sendiri sedia maklum bahawa agama Kristian ada terlalu banyak MAZHAB / SECTS. Ada mazhab yang mengatakan Yesus itu rasul. Ada mazhab yang mengatakan Yesus itu anak Allah. Ada mazhab yang mengatakan Yesus itu Tuhan.

      Dan konsep Trinity itu walaupun kamu kata hanya SATU Tuhan, tetapi sebenarnya ia sama dengan mengatakan ada 3 tuhan, KERANA, Yesus itu manusia biasa, dan ROH KUDUS itu ialah malaikat Jibril

      Jika kamu kata Yesus dan Roh Kudus itu juga Tuhan, sama lah seperti kamu mengatakan ada 3 tuhan kerana masing2 itu adalah PERIBADI yang berlainan sama sekali

      Dan LOGIK lah Muhammad tidak tahu tentang itu, tetapi itu semua diberitahu oleh ALLAH S.w.t kerana ALLAH Maha MENGETAHUI

      Dan jika kamu mengatakan AlQuran adalah tulisan manusia semata maka BUKTIKAN Josua. Hanya sekadar berkata tetapi tiada BUKTI bermakna hujjah kamu amat lemah dan TIDAK BOLEH dikatakan BENAR sama sekali. Jika kamu berkata2 dalam MAHKAMAH pun itu hanya diangggap OMONG KOSONG semata

      Tentang saya mengataka AlKitab kamu telah banyak dipalsukan dan ditokok tambah, saya telah menyediakan TERLALU BANYAK BUKTI pada perbincangan2 lepas. Maka sila bawakan BUKTI2 kamu bahawa AlQuran itu TIDAK BENAR.

      Dan seperti telah berkali2 diberitahu, Muhammad keturunan Nabi Ibrahim dari sebelah anaknya Ismail. Yang kemudiannya lahir di Mekah dalam kaum yang diberi nama Bani Hasyim, iaitu cucu cicit nabi Ibrahim . Wallahu a’lam :)

  31. Al Hikam
    November 16, 2009 at 8:52 am | #61

    Josua memang gemar menabur fitnah disini. Itu yang selalu saya perhatikan.
    Josua memang senang dengan kenyataan yang ngawur. Dia kelaut agaknya.
    Kalau awak tidak percaya tentang ajaran AlQur’an itu hak awak Josua. Apa hal mengada2kan cerita khayalan??
    Seperti kata Mie>>> Agama Islam yang mulia jangan nak di samakan dengan agama kamu tu…

  32. November 16, 2009 at 10:36 am | #62

    Selamat kembali kepada fitrah kepada saudari Nur.. dan semoga rakan-rakan Kristian yang lainnya mendapat Hidayah Allah jua… Aminn.

    …di mana aku berada di sana ada DIA…

  33. kamarul
    November 16, 2009 at 1:59 pm | #63

    salam…..
    Joshua:Saya minta maaf lah jika penjelasan saya ini membuat kalian sakit hati tetapi ini lah kebenarannya..saya eenang sekali untuk menyatakannya.

    Isteri muhammad iaitu siti kahtijah di mana saudara mara kahtijah adalah orang kristian… umur kahtijah pada waktu itu 44 tahun manakala muhammad pula 25 tahun,jadi muhammad tidak tau apa-apa mengenai Alkitab.ketika muhammad mendengar kesaksian tentang Yesus dari para orang-orang kristian.nabi muhammad mulai takut dan gentar.dan pada masa itu ketika nabi muhammad mendengar bahawa orang kristian ada 3 Tuhan… tetapi sedangkan dalam Alkitab tidak ada menyebut pun perkataan 3 Tuhan…nabi muhammad tidak mengerti tentang ajaran Alkitab waktu itu…dan muhammad berfikiran tidak sihat ketika mendengar kesaksian tentang Yesus dan Alkitab..sehingga lah pada saat ini nabi muhammad telah meracuni fikiran anda(muslim) mengenai Alkitab! dalam Al-Quran mengatakan muhammad menerima wahyu dari Allah melalui malaikat jibril..tetapi bagaimanakah muhammad mengetahui bahawa Ia benar-benar dari Allah?? Ataupun adakah malaikat jibril itu benar-benar dari Allah?? dan kami juga tidak pecaya tentang ajaran dalam Al-Quran.banyak sekali tulisan dari manusia/kedagingan.(BUKAN WAHYU DARI ALLAH).dan lagi satu apakah latar belakang nabi muhammad? di manakah silsilah keturunannya?

    >>>>>>Anda sebenarnya sudah terpengaruh dengan fitnah yang di ada2kan oleh pengasas sebuah buku, dia bernama Robert Morie….kalau tak silap saya, maaf kalau perkataan salah …. hanya buah fikiran dia saja yang anda terima, kami tidak yer, hehe…..bagi orang sudah benci dengan Islam macam anda memang eloklah bersengkongkol dengan musuh Islam itu…..