Fiqh ertinya faham atau tahu. Menurut istilah yang digunakan para ahli Fiqh (fuqaha). Fiqh itu ialah ilmu yang menerangkan hukum-hukum syari’at Islam yang diambil dari dalil-dalilnya yang terperinci. Menurut Hasan Ahmad Al-Khatib: Fiqhul Islami ialah sekumpulan hukum syara’, yang sudah dibukukan dalam berbagai madzhab, baik dari madzhab yang empat atau dari madzhab lainnya, dan yang dinukilkan dari fatwa-fatwa sahabat thabi’in, dari fuqaha yang tujuh di Makkah, di Madinah, di Syam, di Mesir, di Iraq, di Bashrah dan sebagainya. Fuqaha yang tujuh itu ialah Sa’id Musayyab, Abu Bakar bin Abdurrahman, ‘Urwah bin Zubair, Sulaiman Yasar, Al-Qasim bin Muhammad, Charijah bin Zaid, dan Ubaidillah Abdillah.
Dilihat dari segi ilmu pengetahuan yangg berkembang dalam kalangan ulama Islam, fiqh itu ialah ilmu pengetahuan yang membicarakan/membahas/memuat hukum-hukum Islam yang bersumber bersumber pada Al-Qur’an, Sunnah dalil-dalil Syar’i yang lain; setelah diformulasikan oleh para ulama dengan mempergunakan kaedah-kaedah Ushul Fiqh. Dengan demikian bererti bahawa fiqh itu merupakan formulasi dari Al-Qur’an dan Sunnah yang berbentuk hukum amaliyah yang akan diamalkan oleh ummatnya. Hukum itu berbentuk amaliyah yang akan diamalkan oleh setiap mukallaf (Mukallaf ertinya orang yang sudah dibebani/diberi tanggungjawab melaksanakan ajaran syari’at Islam dengan tanda-tanda seperti baligh, berakal, sedar, sudah masuk Islam).
Hukum yang diatur dalam fiqh Islam itu terdiri dari hukum wajib, sunat, mubah, makruh dan haram; di samping itu ada pula dalam bentuk yang lain seperti sah, batal, benar, salah, berpahala, berdosa dan sebagainya.
Di samping hukum itu ditunjukan pula alat dan cara (melaksanakan suatu perbuatan dalam menempuh garis lintas hidup yang tak dapat dipastikan oleh manusia liku dan panjangnya. Sebagai makhluk sosial dan budaya manusia hidup memerlukan hubungan, baik hubungan dengan dirinya sendiri ataupun dengan sesuatu di luar dirinya. Ilmu fiqh membicarakan hubungan itu yang meliputi kedudukannya, hukumnya, caranya, alatnya dan sebagainya. Hubungan-hubungan itu ialah:
a. |
Hubungan manusia dengan Allah, Tuhannya dan para Rasulullah; |
b. |
Hubungan manusia dengan dirinya sendiri; |
c. |
Hubungan manusia dengan keluarga dan tetangganya; |
d. |
Hubungan manusia dengan orang lain yang seagama dengan dia; |
e. |
Hubungan manusia dengan orang lain vang tidak seagama dengan dia; |
f. |
Hubungan manusia dengan makhluk hidup yang lain seperti binatang dan lainnya; |
g. |
Hubungan manusia dengan benda mati dan alam semesta; |
h. |
Hubungan manusia dengan masyarakat dan lingkungannya; |
i. |
Hubungan manusia dengan akal fikiran dan ilmu pengetahuan; dan |
j. |
Hubungan manusia dengan alam ghaib seperti syaitan, iblis, syurga, neraka, alam barzakh, yaumil hisab dan sebagainya. |
Hubungan-hubungan ini dibicarakan dalam fiqh melalui topik-topik bab permasalahan yang mencakup hampir seluruh kegiatan hidup perseorangan, dan masyarakat, baik masyarakat kecil seperti sepasang suami-isteri (keluarga), mahupun masyarakat besar seperti negara dan hubungan internasional, sesuai dengan macam-macam hubungan tadi. Meskipun ada perbezaan pendapat para ulama dalam menyusun urutan pembahasaan dalam membicarakan topik-topik tersebut, namun mereka tidak berbeza dalam menjadikan Al-Qur’an, Sunnah dan Ijtihad sebagai sumber hukum. Walaupun dalam pengelompokan materi pembicaraan mereka berbeza, namun mereka sama-sama mengambil dari sumber yang sama.
Kerana rumusan fiqh itu berbentuk hukum hasil formulasi para ulama yang bersumber pada Al-Qur’an, Sunnah dan Ijtihad, maka urutan dan luas pembahasannya bermacam-macam. Setelah kegiatan ijtihad itu berkembang, muncullah imam-imam madzhab yang diikuti oleh murid-murid mereka pada mulanya, dan selanjutnya oleh para pendukung dan penganutnya. Di antara kegiatan para tokoh-tokoh aliran madzhab itu, terdapat kegiatan menerbitkan topik-topik (bab-bab) pembahasan fiqh. Menurut yang umum dikenal di kalangan ulama fiqh secara awam, topik (bab) pembahasan fiqh itu adalah empat, yang sering disebut Rubu’:
– |
Rubu’ ibadat; |
– |
Rubu’ muamalat; |
– |
Rubu’ munakahat; dan |
– |
Rubu’ jinayat. |
Ada lagi yang berpendapat tiga saja; iaitu: bab ibadah, bab mu’amalat, bab ‘uqubat. Menurut Prof. T.M. Hasbi Ashiddieqqi, bila kita perinci lebih lanjut, dapat dikembangkan menjadi 8 (delapan) topik (bab):
a. Ibadah
Dalam bab ini dibicarakan dan dibahas masalah masalah yang dapat dikelompokkan ke dalam kelompok persoalan berikut ini:
1. |
Thaharah (bersuci); |
2. |
Ibadah (sembahyang); |
3. |
Shiyam (puasa); |
4. |
Zakat; |
5. |
Zakat Fithrah; |
6. |
Haji; |
7. |
Janazah (penyelenggaraan jenazah); |
8. |
Jihad (perjuangan); |
9. |
Nadzar; |
10. |
Udhiyah (kurban); |
11. |
Zabihah (penyembelihan); |
12. |
Shayid (perburuan); |
13. |
‘Aqiqah; |
14. |
Makanan dan minuman. |
b. Ahwalusy Syakhshiyyah
Dalam bab ini dibicarakan dan dibahas masalah-masalah yang dapat dikelompokkan ke dalam kelompok persoalan peribadi (perorangan), kekeluargaan, harta warisan, yang meliputi persoalan:
1. |
Nikah; |
2. |
Khithbah (melamar); |
3. |
Mu’asyarah (bergaul); |
4. |
Nafaqah; |
5. |
Talaq; |
6. |
Khulu’; |
7. |
Fasakh; |
8. |
Li’an; |
9. |
Zhihar; |
10. |
Ila’; |
11. |
‘Iddah; |
12. |
Rujuk; |
13. |
Radha’ah; |
14. |
Hadhanah; |
15. |
Wasiat; |
16. |
Warisan; |
17. |
Hajru; dan |
18. |
Perwalian. |
c. Muamalah Madaniyah
Biasanya disebut muamalah saja. Dalam bab ini dibicarakan dan dibahas masalah-masalah yang dikelompokkan ke dalam kelompok persoalan harta kekayaan, harta milik, harta keperluan, cara mendapatkan dan menggunakan, yang meliputi masalah:
1. |
Buyu’ (jual-beli); |
2. |
Khiyar; |
3. |
Riba (renten); |
4. |
Sewa-menyewa; |
5. |
Hutang-piutang; |
6. |
Gadai; |
7. |
Syuf’ah; |
8. |
Tasharruf; |
9. |
Salam (pesanan); |
10. |
Jaminan (borg); |
11. |
Mudharabah dan Muzara’ah; |
12. |
Pinjam-meminjam; |
13. |
Hiwalah; |
14. |
Syarikah; |
15. |
Wadi’ah; |
16. |
Luqathah; |
17. |
Ghasab; |
18. |
Qismah; |
19. |
Hibah dan Hadiyah; |
20. |
Kafalah; |
21. |
Waqaf*; |
22. |
Perwalian; |
23. |
Kitabah; dan |
24. |
Tadbir. |
*Dari segi niat dan manfaat, waqaf ini kadang-kadang dimasukkan dalam kelompok ibadah; tetapi dari segi barang/benda/harta dimasukkan ke dalam kelompok muamalah.
d. Muamalah Maliyah
Kadang-kadang disebut Baitul maal saja. Dalam bab ini dibicarakan dan dibahas masalah-masalah yang dapat dikelompokkan ke dalam kelompok persoalan harta kekayaan milik bersama, baik masyarakat kecil atau besar seperti negara (perbendaharaan negara = baitul mal). Pembahasan di sini meliputi:
1. |
Status milik bersama baitul mal; |
2. |
Sumber baitul mal; |
3. |
Cara pengelolaan baitul mal; |
4. |
Macam-macam kekayaan atau materi baitul mal; |
5. |
Objek dan cara penggunaan kekayaan baitul mal; |
6. |
Kepengurusan baitul maal; dan lain-lain. |
e. Jenayah dan ‘Uqubah (pelanggaran dan hukuman)
Biasanya dalam kitab-kitab fiqh ada yang menyebut jinayah saja. Dalam bab ini di bicarakan dan dibahas masalah-masalah yang dapat dikelompokkan ke dalam kelompok persoalan pelanggaran, kejahatan, pembalasan, denda, hukuman dan sebagainya. Pembahasan ini meliputi:
1. |
Pelanggaran; |
2. |
Kejahatan; |
3. |
Qishash (pembalasan); |
4. |
Diyat (denda); |
5. |
Hukuman pelanggaran dan kejahatan; |
6. |
Hukum melukai/mencederai; |
7. |
Hukum pembunuhan; |
8. |
Hukum murtad; |
9. |
Hukum zina; |
10. |
Hukuman Qazaf; |
11. |
Hukuman pencuri; |
12. |
Hukuman perampok; |
13. |
Hukuman peminum arak; |
14. |
Ta’zir; |
15. |
Membela diri; |
16. |
Peperangan; |
17. |
Pemberontakan; |
18. |
Harta rampasan perang; |
19. |
Jizyah; |
20. |
Berlumba dan melontar. |
f. Murafa’ah atau Mukhashamah
Dalam bab ini dibicarakan dan dibahas masalah-masalah yang dapat dikelompokkan ke dalam kelompok persoalan peradilan dan pengadilan. Pembahasan pada bab ini meliputi:
1. |
Peradilan dan pendidikan; |
2. |
Hakim dan Qadi; |
3. |
Gugatan; |
4. |
Pembuktian dakwaan; |
5. |
Saksi; |
6. |
Sumpah dan lain-lain. |
g. Ahkamud Dusturiyyah
Dalam bab ini dibicarakan dan dibahas masalah-masalah yang dapat dikelompokkan ke dalam kelompok persoalan ketatanegaraan. Pembahasan ini meliputi:
1. |
Kepala negara dan Waliyul amri; |
2. |
Syarat menjadi kepala negara dan Waliyul amri; |
3. |
Hak dan kewajiban Waliyul amri; |
4. |
Hak dan kewajiban rakyat; |
5. |
Musyawarah dan demokrasi; |
6. |
Batas-batas toleransi dan persamaan; dan lain-lain |
h. Ahkamud Dualiyah (hukum internasional)
Dalam bab ini dibicarakan dan dibahas masalah-masalah yang dapat dikelompokkan ke dalam kelompok masalah hubungan internasional. Pembicaraan pada bab ini meliputi:
1. |
Hubungan antara negara, sama-sama Islam, atau Islam dan non-Islam, baik ketika damai atau dalam situasi perang; |
2. |
Ketentuan untuk orang dan damai; |
3. |
Penyerbuan; |
4. |
Masalah tawanan; |
5. |
Ufti, Pajak, rampasan; |
6. |
Perjanjian dan pernyataan bersama; |
7. |
Perlindungan; |
8. |
Ahlul ‘ahdi, ahluz zimmi, ahlul harb; dan |
9. |
Darul Islam, darul harb, darul mustakman. |
Setelah memperhatikan begitu luasnya ruang lingkup pembahasan fiqh. dapatlah kita bayangkan seluas apa pula ruang lingkup pengajaran agama.
Sumber : http://www.nurulhidayah.com
Jan 18, 2007 @ 17:21:45
asalamualaikum. saya ingin bertanyakan tentang apakah kaedah feqah yang dapat di aplikasikan dalam pengurusan pelancongan islam. juga, saya ingin mengetahui bagaimana kaedah feqah sangat perlu untuk industri pelancongan serta isu-isu atau formula-formula yang bersifat feqah. dan isu-isu baru yang telah diselesaikan menggunakan kaedah feqah. diharap pihak tuan dapat memberi jawapan tentang soalan yang diajukan dengan secepat mungkin. sekian, terima kasih. wassalam.
Jan 18, 2007 @ 19:58:46
Salaaam alaikum
Sekadar menjawab berdasarkan ruang lingkup yang ana tahu. Tentang pelancongan tu, sudah tentu ia termasuk dalam feqah mu’amalah, kerana ia melibatkan urusan dengan orang ramai. Dan termasuk juga dalam bab perniagaan tu.
Untuk itu ana syorkan anti mesti dalami feqah mu’amalah. Kemudian dari semasa ke semasa rujuk fatwa-fatwa baru dari para mufti dan sila bertanya pada mereka jika ada keraguan. Kerana hukum Islam tidak boleh berdasarkan hukum akal kita semata. Mesti berpandu pada Quran , hadits, Ijma’ ulama dan qias. Untuk itu mesti mengambil hukum-hukum dari ulama mu’tabar secara ijma’, bukan pendapat individu semata-mata.
Wallahu a’lam
🙂
Jan 31, 2007 @ 21:20:31
Assalamu’alaikum…
Saya membaca mengenai fiqh yang telah diuraikan tentang ruang lingkupnya. sebenarnya untuk zaman sekarang bagaimana cara orang tua atau guru dan lingkungan sekitarnya yang memahami tentang fiqh untuk dapat menjelaskan kepada remaja tentang fiqh tersebut dan bagaimana caranya/ metode apa yang harus dilakukan agar para remaja itu mau melaksanakan hukum-hukum Islam/ ibadah dengan penuh kesadaran dari hati mereka sendiri bahwa itu penting! terimakasih
Feb 02, 2007 @ 08:25:14
wa’alaikumussalam w.b.t..
Pada pandangan ana, antara yang perlu dilakukan;
1. Ibubapa sendiri mesti mendalami ilmu-ilmu fiqh itu. Daripada mereka menyibukkan diri dengan terlalu banyak urusan duniawi, adalah lebih baik perkemaskan diri dengan ilmu fardhu ain terlebih dahulu. Walaupun mereka tidak boleh mengajar orang ramai nanti, sekurang2nya mereka bole didik anak mereka dengan asuhan agama. Kita kena ingat pesan nabi, “Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan disoal berkenaan apa yang kamu pimpin”, begitulah maksud lebih kurang.
Lagi pulak ada maksud dari Quran, “Jagalah diri kamu dan ahli keluarga mu dari api neraka”. Kita tengok ibubapa sekarang ada yang lebih pentingkan perkara lain pada anak mereka, ada yg lebih mementingkan kejayaan dan kemegahan dunia bagi anak dengan mengabaikan ilmu akhirat mereka, mengabaikan kehidupan yang abadi di sana nanti. Itulah yang sedihnya……….
2. Kawan2 sendiri memainkan peranan dalam mempengaruhi. Sebaik2nya dalam usaha kita nak dakwah sesiapa pun, kawan2 kita jangan kita tinggal. Usahakan dakwah dan ajak mereka ke jalan Allah, sayangkan Allah dan nabi dan orang2 mukmin yg beriman kerana Allah. Untuk itu kita sendiri mesti perlengkapkan ilmu fiqh pada diri kita agar kita dapat xplain sedikit sebanyak pada kawan2 kita nanti, insyaAllah. Sebab itu nabi suruh pilih kawan yang baik.
Kita mesti bergaul belaka dengan sesiapa, cuma biarlah kita yang mempengaruhi mereka ke arah sama2 mendekati Allah, jangan kita pulak yang terpengaruh ke arah kesesatan. Kalau sama2 memainkan peranan ini , insyaAllah masyarakat akan semakin terdidik dengan agama. Kerana itulah pentingnya berjemaah, bukan sorang2. Serigala akan dapat membaham kambing biri2 yang duk sendirian dengan mudah. Lagi pulak, bila berjemaah barulah boleh kita ingat mengingat antara satu sama lain, kerana kita semua ini adalah insan iaitu “pelupa”.
3. Pihak yang berkuasa sepatutnya memperluaskan lagi penyebaran ilmu agama, melalui media massa yang serba banyak skrg tetapi hanya terlalu sedikit diberi ruang untuk agama. Itu pun sekadar ambik syarat, kerana dibimbangi orang kata x ada langsung, isy7…………
Dengan itu menjadi tanggungjawab kita pulak dalam usaha utk menyebarkan ilmu2 agama ini terutamanya menerusi saluran internet saluran informasi yang global dan mudah ini, kerana pihak berkuasa tidak menjalankan tugas dengan sebaiknya pada agama, kerana yang banyak diutamakan adalah sola kemajuan duniawi dan material, sedangkan kemajuan insaniah dan rohani amat kureng lagi.
Panjang lagi untuk dibahas tentang perkara ni. Cukup sekadar ini dulu….
Wallahu a’lam
🙂
Okt 23, 2007 @ 14:38:38
assalamualaikum…leh citekn secara terperinci tentang kaedah fiqh ke-21 iaitu al ibrotu lilrolib wala nadir
Okt 07, 2008 @ 03:13:04
Assalamualaikum…saya ingin tahu apakah yang di maksudkan dengan Al-Rushd dalam konteks (Fiqh Muamalat dan Jinayat)? Kerana saya tidak tahu di manakah saya boleh menemui maksud-maksud tersebut.
Di harap anda dapat membantu saya dengan memberi penjelasan yang selengkapnya tentang soalan saya tadi secepat yang mungkin. Saya berharap anda akan menghantar jawapan-jawapan tersebut terus kepada alamat email saya dan bukannya di sini.
Jasa baik anda amatlah saya hargai.
Sekian terima kasih
Al-Rushd
1. Dari segi bahasa:
2. Dari segi Syarak:
3. Pembahagian:
4. Contoh-contoh:
5. Huraian:
6. Fuqaha :
(Jika anda tidak keberatan sila nyatakan sekali nama buku rujukan tersebut *Sumber Rujukan* bersama dengan
1. Tajuk-Tajuk Buku/Sumber Rujukan.
2. Nama Penulis/Pengarang
3. Nama Penerbit/ Pengedar
4. Tahun Buku itu di Terbitkan.
Okt 07, 2008 @ 03:14:51
Ini adalah alamat email saya.
crazy_burst_angel84@yahoo.com
Okt 07, 2008 @ 22:10:20
Salaam wahai Sha, Maaf kan kami, jeng jeng jeng, maafkan kami. Ambe x ada bahan yang saudari mahukan itu, maaf sekali lagi yerr 🙂
DIharap kepada sesiapa yang terbaca komen ini dan ada bahan tersebut agar dapat menghantarnya kepada Sha. Terima kasih …….
Mei 15, 2010 @ 10:44:02
salam..bleh jlaskn mksud sumber2 islam dan nyatakn pembahagian sumber2 tersebut dan nyatakan hukum kulli beserta hukum juziy dan contoh2nya.
Okt 04, 2010 @ 18:49:06
salam….sy ingin kepastian tentang kaedah feqah yang boleh diguna untuk hujah…
Jan 01, 2012 @ 15:21:52
Asalammualaikum…meskipun agak lewat mengunjungi laman ini, saya mendapati ia sangat informatif dengan fakta-fakta yang betul. Saya juga pada masa ini sdang mempelajari kaedah fiqh dan menjadikan artikal ini sebagai rujukan…
Nov 01, 2013 @ 01:21:42
assalam..sy nk tnya mengenai pengurusan harta pusaka islam..kaedah fiqh muamalat apa yg boleh digunakan dlm pengurusan hrta pusaka?
Okt 29, 2015 @ 06:15:43
assalamualaikum…
maaf saya baru dimasalah fiqih ini dan mautanya fiqih siyasah dan munakahat dan mawarits itu beda tho dari yang dijelaskan diatas.. kok tidak ada..?