Dipetik dari buku ‘La Tahzan’, Dr ‘Aidh Al Qarni

Menyerahkan semua perkara kepada Allah, bertawakal kepada Nya, percaya sepenuhnya terhadap janji-janji Allah, redha dengan apa yang dilakukan Nya, berbaik sangka kepadaNya, dan menunggu dengan sabar pertolongan dari Nya merupakan buah keimanan yang paling agung dan sifat paling mulia dari seorang mukmin. Dan ketika seorang hamba tenang bahawa apa yang akan terjadi itu baik baginya, dan ia menggantungkan setiap permasalahannya hanya dengan Rabbnya, maka ia akan mendapatkan pengawasan, perlindungan, pencukupan serta pertolongan dari Allah.

Syahdan, ketika Nabi Ibrahim as dilempar ke dalam kobaran api, ia mengucapkan, “Hasbunallah wa ni’mal wakil”, maka Allah pun menjadikan api yang panas itu dingin seketika. Dan Ibrahim pun tidak terbakar. Demikian halnya yang dilakukan Rasulullah dan para sahabatnya. Tatkala mendapat ancaman dari pasukan kafir dan menyembah berhala, mereka juga mengucapkan,

“Hasbunallah wa ni’mal wakil”

“Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung. Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar dari) Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar” (QS Ali Imran: 173-174)

Manusia tidak akan pernah mampu melawan setiap bencana, menaklukkan setiap derita, dan mencegah setiap malapetaka dengan kekuatannya sendiri. Sebab manusia adalah makhluk yang sangat lemah. Mereka akan mampu menghadapi semua itu dengan baik hanya bila bertawakal kepada Rabbnya, percaya sepenuhnya kepada Pelindungnya, dan menyerahkan semua perkara kepada Nya. Kerana jika tidak demikian, jalan keluar mana lagi yang akan ditempuh manusia yang lemah tak berdaya ini saat menghadapi ujian dan cubaan?

“Dan hanya kepada Allahlah hendaknya kamu bertawakal jika kamu benar-benar beriman”. (QS Al Maidah 23)

Wahai orang yang ingin menyedarkan dirinya, bertawakallah kepada Yang Maha Kuat dan Maha Kaya yang kekuatan amat besar ada padaNya. Itu bila Anda mahu keluar dari kesusahan dan selamat dari bencana. Jadikanlah “hasbunallah wa ni’mal wakil” syiar dan semboyan yang selalu menyelimuti langkah hidup Anda. Jika harta Anda sedikit, hutang Anda banyak, sumber penghidupan Anda kering, dan mata pencarian Anda terhenti, mengadulah kepada Rabb mu seraya mengucapkan, “hasbunallah wa ni’mal wakil”

Jika Anda takut kepada seorang musuh, cemas terhadap perlakuan orang zalim atau khuatir dengan suatu bencana, maka ucapkanlah dengan tulus ‘hasbunallah wa ni’mal wakil”.

“Dan cukuplah Rabbmu menjadi pemberi petunjuk dan penolong”. (QS Al Furqan 31)

 

Sumber : ‘La Tahzan’, Dr ‘Aidh Al Qarni, Qisthi Press, 2005