Satu proses semula jadi yang dikenali sebagai ‘glycation’, di mana gula dalam aliran darah anda melekat pada protein-protein untuk membentuk molekul-molekul berbahaya yang baru bernama ‘advanced glycation end products’ (atau ringkasannya AGEs).

Lebih gula anda makan, lebih AGEs anda bangunkan. “Sebagaimana AGEs mengumpulkan, mereka merosakkan protein-protein bersebelahan dalam satu fesyen seperti-domino,” jelas Fredric Brandt, MD, seorang ahli dermatologi di sebuah klinik swasta di Miami dan New York City dan pengarang “10 Minit 10 Tahun.” Yang paling lemah untuk rosak: kolagen dan elastin, serat protein yang menjaga kulit agar kukuh dan lastik.

Sebenarnya, kolagen adalah protein paling tersebar luas dalam badan. Sekali rosak, kolagen yang anjal dan tahan dan elastin menjadi kering dan rapuh, membawa kepada kedut-kedut dan melendut. Kesan-kesan penuaan ini bermula pada kira-kira umur 35 tahun dan meningkat dengan pesat selepas itu, menurut satu kajian diterbitkan dalam British Journal of Dermatology.

Selain merosakkan kolagen, diet gula yang tinggi juga menjejaskan apa jenis kolagen yang anda punyai – satu lagi faktor dalam bagaimana ketahanan kulit akan berkedut, kata Brandt. Paling banyak kolagen pada kulit adalah jenis-jenis I, II, dan III, dengan jenis III menjadi yang paling stabil dan kekal lama.

‘Glycation’ merubah kolagen jenis III kepada jenis I, yang lebih rapuh. “Apabila itu berlaku, kulit akan kelihatan dan rasa kurang lembut,” kata Brandt. Pukulan terakhir: AGEs menyahaktif enzim-enzim antipengoksida badan semula jadi anda, menjadikan anda lebih lemah kepada kerosakan yang diberi oleh matahari – masih menjadi punca utama penuaan kulit.

Satu kumpulan yang diketahui semua tentang kesan pemusnahan gula: orang yang mengidap kencing manis, yang – kerana mereka boleh menderita dari bertahun-tahun dengan gula darah yang tinggi yang tidak dapat dikesan – sering menampilkan tanda-tanda awal penuaan kulit. “Bergantung kepada berapa baik penyakit mereka dikawal, pesakit kencing manis boleh ada sehingga 50 kali jumlah AGEs dalam kulit mereka berbanding mereka yang tidak ada kencing manis,” kata Karyn Grossman, MD, seorang ahli dermatologi di New York City dan Santa Monica, CA, dan ketua bahagian dermatologi di St. John Hospital di Santa Monica.

Berita baik mengenai kulit gula rosak: Ia adalah tidak pernah terlambat untuk diubati. Satu cara adalah membina kolagen baru dengan produk-produk yang mengandungi retinoids – cari retinol dalam OTC serums dan losyen atau krim preskripsi seperti Renova, Avage, dan Differin.

Untuk menjaga kolagen baru ini agar lembut, elakkan AGEs daripada membentuk dengan mengambil langkah-langkah untuk meminimumkan dari gula merosakkan kulit anda. Di sini, ada lima langkah pemakanan yang betul dan menjaga kulit anda agar kelihatan muda:

1. Mengurangkan benda manis dalam diet anda. Ia bukan mudah untuk menghapuskan gula sepenuhnya. Malahan bijirin gandum, buah-buahan, dan sayur-sayuran bertukar menjadi glukosa – jenis gula yang menjana ‘glycation’ – apabila dicerna. Tetapi membataskan gula tambahan boleh membantu. Beberapa garis panduan:

Hadkan gula tambahan untuk tidak lebih daripada 10% daripada jumlah kalori. Jika anda adalah seorang wanita yang berumur 45 tahun purata ketinggian (5 kaki 4), maka ia adalah 160 kalori (atau 10 camca) daripada gula tambahan – kira-kira jumlah dalam satu tin Coca Cola 12 auns.

Perhatikan gula tersembunyi dalam makanan. Makanan tersedia yang banyak mengandungi amaun-amaun gula yang berat – ia tetapi adalah disorok di bawah gelarannya – termasuk malt barli, sirap jagung, dekstrosa, pekatan jus buah, maltosa, sirap pokok mapel, molases, dan turbinado – pada panel-panel ramuan. Kuncinya adalah menentukan berapa banyak camca gula yang terkandung dalam setiap hidangan.

Hindari sirap jagung berfruktosa tinggi. Jenis pemanis ini, yang dibuat dengan menukar gula dalam tepung jagung kepada fruktosa (satu lagi bentuk gula), adalah dipercayai akan menghasilkan lebih banyak AGEs daripada jenis-jenis lain.

2. Tambahkan diet anda dengan sekurang-kurangnya 1 mg vitamin-vitamin B1 dan B6 sehari. Vitamin-vitamin ini terbukti menjadi penghalang kuat AGE dalam sebilangan kajian-kajian yang diterbitkan, kata David J Goldberg, MD, seorang pakar dermatologi berpusat di New York City dan seorang profesor klinikal dermatologi di Mount Sinai School Medicine. B1 dan B6 ada banyak dalam makanan, tetapi mengambil satu multivitamin – kebanyakan yang mana menyampaikan sekurang-kurangnya 1 mg kedua-dua Bs – memastikan anda mendapat nilai harian 1.1 mg untuk B1 dan 1.3 mg untuk B6 (1.5 mg selepas umur 50).

3. Memakai spektrum luas SPF 30 pelindung matahari setiap hari. Nyata sekali lebih AGEs berlaku dalam kulit yang terdedah pada matahari berbanding kulit yang dilindungi, menurut kajian British Journal of Dermatology.

4. Mengambil pendekatan di dalam di luar bagi antioksidan. Penentang-penentang radikal bebas ini membantu mengekalkan gula daripada melekat pada protein-protein, supaya menambah bekalan mereka – kedua-duanya dengan memakan lebih buah-buahan yang kaya dengan antioksida, kekacang, dan sayur-sayuran, seperti kranberi, walnut, dan lada loceng merah, dan dengan mengenakan yang berkait dengan antioksidan seperti teh hijau dan vitamin-vitamin C dan E – adalah penyelamat kulit sebenar. “Ia adalah jalan terbaik untuk memastikan bahawa mereka mencapai dermis lapisan kulit, di mana kolagen dan elastin terletak,” kata Goldberg.

5. Menggunakan bahan-bahan baru yang melindungi kulit daripada gula. Beberapa produk yang semakin berkembang yang mengandungi sebatian-sebatian seperti aminoguanidine dan alistin, yang telah menunjukkan untuk menghalang pembentukan AGEs. “Aminoguanidine melekat pada molekul-molekul yang memulakan proses ‘glycation’ dan mencegah mereka daripada mengikat ke kolagen dan elastin,” jelas Grossman.

“Alistin bertindak sebagai umpan, ia akan menjadi rosak sebagai ganti kepada protein-protein dalam kulit anda.” Dalam satu kajian di Prescriptives Anti-AGE Advanced Protection Lotion SPF 25, yang mengandungi kedua-dua bahan, kulit yang dirawat dengan produk itu mempunyai 21% AGEs lagi sedikit daripada kulit yang tidak dirawat selepas 8 minggu.

Diolah dari laporan berita oleh msnbc health