Assalaamu’alaikum w.b.t……. Oleh kerana Stephen nampaknya suka berceloteh di blog ini, maka saya dengan ini ingin bertanya lagi kepada dia tentang perkara yang disebutkan dalam topik di atas. Ini kerana kita lihat rata2 mereka yang menganut Kristian, yang perempuannya langsung tidak menutup kepala / menutup aurat dengan betul. Yang menutup kepala dan menutup aurat dengan betul hanya lah para biarawati.
Tetapi jika kita lihat penganut agama Islam, majoritinya menutup aurat walaupun mereka itu adalah orang2 awam, bukan hanya para guru agama dan ustazah. Dan kita tahu perintah menutup kepala dan aurat2 lain itu adalah WAJIB. Sebagaimana yang diperintahkan dalam AlQuran;
“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” Surah Al-Ahzab : ayat 59
“Dan katakanlah kepada perempuan -perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau anak-anak mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tiadk berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” Surah An-Nur : ayat 31
Begitu juga dalam kitab Bible juga ada memerintahkan agar kepala wanita ditutup / menutup aurat, seperti dalam 1 Korintus, Bab 11:
[1 Kor 11:5] Tetapi tiap-tiap perempuan yang berdoa atau bernubuat dengan kepala yang tidak bertudung, menhina kepalanya, sebab ia sama dengan perempuan yang dicukur rambutnya.
[1 Kor 11:6] Sebab jika perempuan tidak mau menudungi kepalanya, maka haruslah ia juga menggunting rambutnya. Tetapi jika bagi perempuan adalah penghinaan, bahawa rambutnya digunting atau dicukur, maka haruslah ia menudungi kepalanya.
[1 Kor 11:10] Sebab itu, perempuan harus memakai tanda wibawa di kepalanya oleh karena para malaikat.
[1 Kor 11:13] Pertimbangkanlah sendiri: Patutkah perempuan berdoa kepada Allah dengan kepala yang tidak bertudung?
Maka di atas alasan apa kaum wanita dalam Kristian hanya biarawati yang menutup aurat? Sedangkan orang2 awam tidak menutup aurat dengan betul? Nampak seperti ianya perkara enteng / ringan.
Mengapa saya sentuh tentang aurat wanita?
Kerana ini lah satu2nya bahaya tersembunyi yang boleh MEROSAKKAN IMAN kaum lelaki secara halus, (hinggakan pak2 Imam pun boleh jatuh tersungkur). Akibat dari wanita2 seksi dan tidak menutup aurat dengan betul lah maka wanita2 yang menutup aurat pun menjadi mangsa, kerana lelaki boleh membayangkan tubuh wanita hasil dari yang ditengok dari wanita2 seksi terutamanya yang menampakkan bentuk tubuh sebelum itu.
Sebab itu pernikahan betul2 dianjurkan dalam Islam, iaitu untuk mengelakkan berlaku sumbang perbuatan terhadap kaum wanita. Kerana itu lelaki2 yang belum kahwin akan terjejas juga bila melihat wanita2 seksi yang mendedahkan bahagian2 tubuhnya. Ketahuilah, walaupun sedikit didedahkan, nafsu lelaki amat kuat magnetnya apa lagi jika wanita itu gebu, cantik dan seumpamanya.
Akibat selalu tertekan dengan melihat keadaan wanita seksi di mana2, maka lelaki2 terutama yang lemah imannya dan yang belum lagi berkahwin akan mudah terjerumus untuk melakukan perbuatan keji. Even sampai kepada wanita2 bertudung pun jadi mangsa kerana wanita2 itu mudah untuk dimakan oleh pemangsa yang telah dibrainwash secara tidak sedar oleh wanita2 yang tidak menjaga auratnya. Saya pernah tulis panjang lebar tentang hal aurat wanita ini dalam tulisan saya yang lepas.
Saya pun hairan, kerajaan tidak mengambil berat tentang wanita2 Muslim yang tidak menutup aurat dengan sebetulnya. Dalam Islam, jika seseorang wanita itu tidak menutup aurat di khalayak ramai, wanita itu boleh dihukum. Takut bunyi nya kan? Tetapi itulah yang terbaik dilakukan untuk mengelakkan terjadi kes ROGOL, ZINA, ANAK LUAR NIKAH, BUANG BAYI dan sebagainya. Sebelum terlambat, MENCEGAH ADALAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT. 🙂
Untuk Stephen
Kepada Stephen, sila jawab persoalan2 di atas , terima kasih 🙂
Bacaan berkaitan :
Ramai orang2 Kristian dahulu yang menolak Trinity
Perbezaan ajaran Yesus dengan ajaran Paulus (Kristian)
Sejarah kemasukan Kristian di kepulauan Melayu – Bahagian 1
Bible mengatakan hanya 144,000 umat Israel akan masuk syurga
Muhammad S.a.w adalah Rasul terakhir sedangkan Yesus bukan Rasul terakhir
Paulus yang selewengkan ajaran Yesus dan mencipta Kristian
Pembatas kepalsuan dan kebenaran : Bab 1 – 2
Ahmad Nizam
Ogo 03, 2009 @ 16:19:42
Saya ada terjumpa sebuah blog, dia kata perbuatan menutup kepala yang wanita2 muslimah pakai itu adalah meniru Kristian. Dia kata tak ada bukti Allah sebut agar menutup kepala, melainkan ada disebutkan agar menutup aurat sahaja dan melabuhkan pakaian hingga ke dada..
Katanya lagi , aurat itu termasuk lah kemaluan manusia, maka sama lah kemaluan manusia dengan rambut manusia. Sampai ke tahap tu di fikirnya hehe
Saya dah jawab kat ruangan komentar blog dia, tak tahu lah dia akan approve atau tidak. Tetapi selain dari dalil dari Surah An Nuur dan beberapa surah lain lagi tu, saya hanya nak tambah sikit je di sini tentang WAJIB tutup kepala kepada kaum wanita.
Selain dari Ijma’ Ulamak yang mengambil kisah wanita2 zaman Nabi yang mana sahabat2 dan isteri2 nabi menutup kepala juga, saya mahu beri satu sahaja kisah dari israk Mikraj ini. Ianya adalah antara apa yang dilihat oleh Nabi Muhammad S.a.w tentang azab seksa2 yang akan dikenakan kepada kaum wanita
Dalam perjalanan itu, antaranya Baginda diperlihatkan perempuan yang digantung dengan rambut dan otak di kepalanya mendidih. Mereka adalah perempuan yang tidak mahu melindungi rambutnya daripada dilihat lelaki lain.
Ahmad Nizam
Ogo 03, 2009 @ 16:39:40
Saya tambah beberapa ayat dari Bible
Matius 5
5:27. Kamu telah mendengar firman: Jangan berzina
5:28 Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap orang yang memandang perempuan serta menginginkannya, sudah berzina dengan dia di dalam hatinya.
5:29 Maka jika matamu yang kanan menyesatkan engkau, cungkillah dan buanglah itu, karena lebih baik bagimu jika satu dari anggota tubuhmu binasa, dari pada tubuhmu dengan utuh dicampakkan ke dalam neraka.
5:30 Dan jika tanganmu yang kanan menyesatkan engkau, penggallah dan buanglah itu, karena lebih baik bagimu jika satu dari anggota tubuhmu binasa dari pada tubuhmu dengan utuh masuk neraka.
Bagi wanita yang pakai tudung kepala tetapi baju tetap ketat dan sendat, saya nasihatkan bertaubat2 la hehe. Apa sahaja yang boleh menimbulkan nafsu ghairah lelaki adalah tidak elok sebenarnya, apa lagi kalau pakai seluar sendat dan baju ketat, ih ih ih
Apa Agenda Iblis??
Sudah tentu untuk menyesatkan manusia
Bagaimana?
Dengan membuatkan anak Adam TIDAK TAKUT kan Tuhan, Lupakan Tuhan, semakin lalai dengan DUNIA, jauh sekali untuk SAYANGkan Tuhan , na’uzubillah …….
noraaziz
Ogo 28, 2009 @ 00:46:11
its depends on your career…dan juga hati.
otakpakai
Okt 09, 2015 @ 14:33:55
Saya penari bogel…. Saya buat org lain happy….hati saya tenang Dan baik…saya rasa saya dapat masuk syurga…
stephen
Ogo 03, 2009 @ 16:46:19
Saya pun hairan, kerajaan tidak mengambil berat tentang wanita2 Muslim yang tidak menutup aurat dengan sebetulnya. Dalam Islam, jika seseorang wanita itu tidak menutup aurat di khalayak ramai, wanita itu boleh dihukum.
>>> harap-harap lepas ini, yang melanggar hukum ini akan dihukum. Kita hendak lihat, berapa ramai kena hukum dan apakah impaknya nanti.
Menutup kepala dalam kristian. harap-harap dibuat peraturan dalam hal ini. Kalau hal ini dikaitkan dengan zina atau niat zina, hukum 10 sudah ada sebagai hal untuk memperingatkan… Ada pro dan kontra.. Boleh dibincang..
stephen
Ogo 03, 2009 @ 20:13:09
AN:
Maka di atas alasan apa kaum wanita dalam Kristian hanya biarawati yang menutup aurat? Sedangkan orang2 awam tidak menutup aurat dengan betul? Nampak seperti ianya perkara enteng / ringan.
>>> Saya baru membaca 1 korintus 11: 1-10 dan sambung 11 – 16. Perkataan itu ialah kata-kata dari surat yang pertama Rasul Paulus kepada umat di korintus. ianya bukan perkataan Allah atau Yesus.
Dan lagi, daripada ayat yang dipaparkan ahmad nizam di atas, telah ditimbang oleh ayat 1 korintus 11:11-16. Jadi isu sudah selesai tentang tudung atau penutup kepala. Kenapa ahmad nizam selalu berniat jahat kepada kristian??? Hah??? Ahmad nizam ini sanggup berniat jahat kepada kristian. Atau ahmad nizam hanya mahu bertanya atau saja menduga kemampuan hujah kami??? Hah???
Kata Rasul Paulus, terpulang kepada kalian (yang wanita) untuk tutup kepala atau tidak tapi seeloknya bertudung.
sfr
Ogo 03, 2009 @ 22:20:47
salam hormat stephen
sy tak nampak ada niat jahat dlm tulisan tersebut tetapi adalah pertanyaan kepada stephen..be gentleman and rasional…also profesional.. 🙂
jawablah dgn hujah bukan prasangka macam2…
jawablah dlm keadaan ikhlas dan tenang kerana menyampaikan kebenaran….
silakan…..bertenang yaa…bertenaaaaang…
stephen
Ogo 03, 2009 @ 20:17:15
Inilah masalah kalau ambil sepotong-sepotong! Beginikah yang umat islam mahu jadikan ketua kalian? Mengata agama kristian dengan ayat sepotong yang tidak lengkap?? Rasanya ahmad nizam kena bertaubat nasuha tentang hal sepotong-sepotong ini…
Al Hikam
Ogo 03, 2009 @ 20:54:26
Salaam…
Stephen.. You are too much….
Ahmad Nizam
Ogo 03, 2009 @ 21:25:16
Stephen said : “Inilah masalah kalau ambil sepotong-sepotong! Beginikah yang umat islam mahu jadikan ketua kalian? Mengata agama kristian dengan ayat sepotong yang tidak lengkap?? Rasanya ahmad nizam kena bertaubat nasuha tentang hal sepotong-sepotong ini…”
Ulasan : Bila masa pulak ambe ni jadi ketua yer keh3. NI blog peribadi saya, saya bukannya memimpin sesiapa di sini. Blog adalah umpama sebuah rumah, adalah HAK saya untuk bercakap apa2 dalam rumah saya. Ada orang kacau rumah awak ke Stephen?
Tentang sepotong2, dah selama ini anda dan saya ambil sebiji kitab ke paste ke sini? Dah tu paste la isi Bible anda sebuah KITAB di sini, begitu?
Cukup lah yang diberikan itu sebagai dalil, maka saudara perlu jawab dengan berilmu dan professional. Marah tak tentu pasal bagus sangat la tu yerr
Saya tulis ini semua kerana saudara Stephen masih meracau dan mengacau di blog ini. Bagus la, teruskan, saya akan tambah lagi banyak tulisan nanti. Stephen jawab la pada umat Kristian semua nanti 🙂
Setakat mengeluarkan isu menutup aurat Stephen sudah menjadi marah2 tak tentu pasal, sedangkan Stephen selama ini menuduh tentang Islam bukan2, mengatakan Nabi Muhammad S.a w sesat, menuduh dia belajar dengan Iblis, dan paste membuta tuli kandungan yang memfitnah AlQuran dan Islam dan sebagainya tak mengapa pula yer. Marah la Stephen marah la, lepas kan geram kamu tu. InsyaAllah saya tidak akan terpengaruh untuk marah kepada kamu, walaupun kamu dah lebih layak dimaki hamun dah sekarang. Saya tidak akan marah kerana hal peribadi pada kamu. Semoga kamu mendapat taufik dan hidayah dariNya , amiin 🙂
Al Hikam
Ogo 03, 2009 @ 21:28:40
Amiin….
Ahmad Nizam
Ogo 03, 2009 @ 21:41:14
Stephen said : “Saya baru membaca 1 korintus 11: 1-10 dan sambung 11 – 16. Perkataan itu ialah kata-kata dari surat yang pertama Rasul Paulus kepada umat di korintus. ianya bukan perkataan Allah atau Yesus.”
Ulasan : Alhamdulillah, saudara sendiri sudah mengaku bahawa kandungan itu bukan perkataan Allah atau Yesus. Dengan sendirinya saudara telah menguatkan HUJJAH betapa kandungan Bible bukan semuanya ayat2 dari Tuhan, bukan semuanya firman ALlah, tetapi telah dicampur adukkan.
Bersaksilah semua, Stephen sendiri sudah mengaku tu, jangan nanti dia TUKAR pula fakta dia ni, (macam yang banyak berlaku lepas2)
Dan cuba saudara renungkan kembali wahai Stephen. KITAB apa yang awak pegang itu sekarang? Ada kandungan yang awak mahu pakai, ada kandungan yang awak tidak mahu pakai, ikut selera masing2. Kitab apa tu??
Kami dalam islam mesti taat dan patuh kandungan dalam AlQuran. Jika kami mengatakan satu ayat dalam AlQuran tidak boleh dipakai atau kami tidak percaya, bermakna kami sudah TIDAK BERIMAN dengan AlQuran. Perkara ini bukan main2 Stephen
Cuba awak renung2 balik, kenapa kitab awak tu ada yang diguna pakai kandungannya dan ada yg tidak diguna pakai
Ok awak pernah mengatakan bahawa kandungan dalam Perjanjian Lama tidak dipakai semuanya. Ada yang tidak sesuai dan sebagainya. Maka perhatikanlah, surah KORINTUS bukan berada dalam Perjanjian Lama, tetapi ianya adalah kandungan Perjanjian Baru. Maka atas alasan apa lagi kamu tidak mahu mengikutnya??
stephen
Ogo 04, 2009 @ 08:09:19
AN:
Bersaksilah semua, Stephen sendiri sudah mengaku tu, jangan nanti dia TUKAR pula fakta dia ni, (macam yang banyak berlaku lepas2)
>>> Itu memang kenyataan. Itu perkataan Paulus. Apa masalah anda? Kami tahu itu perkataan Paulus. Sila cari dimana kesalahan ayat itu?
AN:
Maka perhatikanlah, surah KORINTUS bukan berada dalam Perjanjian Lama, tetapi ianya adalah kandungan Perjanjian Baru. Maka atas alasan apa lagi kamu tidak mahu mengikutnya?? (Dan lagi) Cuba awak renung2 balik, kenapa kitab awak tu ada yang diguna pakai kandungannya dan ada yg tidak diguna pakai
>>> Ayat tergantung??? X ikut kandungan PB?? Seluruh isi alkitab itu diguna untuk mendidik umat. Terpulang kami untuk mengikutinya. Jika salah itu salah kami dengan Tuhan bukan dengan muslim?? Jika betul pun bukan ada kaitan dengan muslim???
AN:
Blog adalah umpama sebuah rumah, adalah HAK saya untuk bercakap apa2 dalam rumah saya. Ada orang kacau rumah awak ke Stephen?
>>> Ini bukan tentang hal tuan rumah tapi hal berkata-kata sepotong-sepotong. X mengaku pula?? Bila saya jadi ketua? Tuan rumah pun boleh dianggap ketua. Ketua blog. Yang ada kuasa. Boleh delete komen juga.
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 13:41:24
Bagus, anda mengesahkan sekali lagi, kandungan dalam Bible adalah tulisan Paulus, bukan firman Tuhan 🙂
Untuk mendidik umat? patut lah awak jadi perangai macam sekarang ni yer ih ih ih
Kalau begitu Kalau begitu dalam rumah awak pun adalah hak awak untuk tidur atas katil awak, makan apa yang awak ada, buang apa2 yang awak tidak mahu. Kalau begitu katakan ada orang masuk rumah awak, dan buat sesuka hati dia, awak suka ke??
stephen
Ogo 04, 2009 @ 08:13:56
AN:
Maka perhatikanlah, surah KORINTUS bukan berada dalam Perjanjian Lama, tetapi ianya adalah kandungan Perjanjian Baru. Maka atas alasan apa lagi kamu tidak mahu mengikutnya??
>>> Apa yang kami tidak ikut nasihat rasul paulus?? Semuanya dalam neraca kristian.
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 13:41:56
Bagus lah, ikut lah nasihat Paulus yang sesat lagi menyesatkan itu
Ahmad Nizam
Ogo 03, 2009 @ 23:29:55
Kerana itu lah AlQuran telah menempelak umat2 terdahulu dengan ayat
“Sesudah itu maka patutkah kamu (wahai Bani Israil) hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? ” Surah Al-Baqarah : 85
Bagaimana Muhammad S.a.w yang buta huruf dan tidak belajar di sekolah rasmi boleh tahu perkara itu yang telah berlaku dari dulu sampai lah kini tak habis2 lagi?? Kalau nak tahu, Tuhan lah yang telah mengkhabarkannya. mana mungkin manusia dulu boleh tahu apa yang berlaku dan terus berlaku sehingga kini
“Dan demi sesungguhnya, Rasul-rasul sebelummu pernah juga didustakan, maka mereka sabar terhadap perbuatan orang-orang yang mendustakan mereka dan menyakiti mereka sehingga datanglah pertolongan Kami kepada mereka dan sememangnyalah tiada sesiapa pun yang dapat mengubah Kalimah-kalimah Allah; dan demi sesungguhnya telah datang kepadamu sebahagian dari khabar berita Rasul-rasul itu.” Surah Al-An‘aam : ayat 34
stephen
Ogo 04, 2009 @ 08:11:59
AN menyebut ayat AQ ini:
“Sesudah itu maka patutkah kamu (wahai Bani Israil) hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? ”
>>> Itu ayat untuk ahli taurat (bani israel) bukan kristian.
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 13:38:19
Ayat itu merupakan pengajaran untuk semua, dan memberitahu apa yang berlaku dari dulu lagi. Kisah tentang Firaun pun diceritakan bukan kerana nak suruh kita dengar dan nikmati ceritanya, tetapi memberitahu bahawa ianya berlaku dan akan ada orang akan jadi macam Firaun, itu contohnya.
shafifah
Ogo 04, 2009 @ 13:15:55
Kuliah Pengajian Syeikh Fuad Kamaluddin
Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamaluddin
Hari ini di Surau Kemensah Heights
Muslimin & Muslimat semua dijemput hadir,
Tarikh : 4 Ogos 2009 (SELASA – MALAM INI)
Masa : Lepas Solat Maghrib
Tempat : Surau Kemensah Height, belakang Zoo Negara.
http://pondokhabib.wordpress. com
stephen
Ogo 04, 2009 @ 13:55:45
AN:
Bagus lah, ikut lah nasihat Paulus yang sesat lagi menyesatkan itu
>>> Aiks….. Mula-mula cakap kenapa x ikut cakap paulus??? Sekarang cakap pula yang kata paulus itu menyesatkan??? Apalah…………. Kalau sudah mencari kesalahan, tetap itulah yang dicarinya…
Pasal tuan rumah dan hak bersuara di rumah sendiri……. Saya x faham reply anda, tidak bersambung………. Tapi tuan rumah ada hak atas rumah dia tapi jangan lupa jiran-jiran…….. Sakit telinga juga kalau ada jiran yang pedas mulutnya…
mie
Sep 07, 2009 @ 06:42:36
paulus tu memang menyesatkan, apa kena mengena paulus dgn Yesus, ..adakah paulus tu murid yesus…paulus sebenarnya berguru dgn Lucifer…beratus tahun selepas Yesus diangkat ke langit… Paulus masuk ke gua dan berkhayal…reka dan tambah bible baru…Siapa yg mengembangkan kristian..org2 romawi yg didakwa menyalib yesus…kenapa? sebab kepentingan empayar mereka….
stephen
Sep 07, 2009 @ 08:10:46
Siapa guru anda tuan??? Jangan buat fitnah tuan! Percuma anda masuk neraka kerana timbulkan kebencian umat kalian kepada kristian. Baca dan fahami berdasarkan pemahaman gereja.
mie
Sep 07, 2009 @ 12:04:13
guru?..maklumat ni dr national geographic..rencana ttg kristian, bknkah paulus penyebar agama kristian. bukannya yesus, kononnya paulus memencilkan diri dlm gua dan menerima wahyu..sape yg menyesatkan dia..tentula syaitan…sesungguhnya syaitan musuh manusia yg nyata…semakin saya mengetahui ttg kristian, semakin saya tahu betapa benarnya Agama Islam ini.
Ugut dgn neraka? Telah confirm penganut agama Kristian masuk neraka. Tidak diragui sama sekali kerana telah menyekutukan Allah.
Mafi Inverse Spenielly
Jun 22, 2013 @ 20:16:47
Jangan mengata orang bertapa di gua gua sedang nabi sendiri bertapa berbulan bulan dlm gua.kalau bercakap lebih nanti 1 malaysia penuhi jalan jalan raya malaysia memprotes atas tuduhan menghina
comey
Feb 24, 2011 @ 03:29:58
emm dh sah pom si paulus tu sesat mana ada orang duk dalam gua lepas tu dapat ilham nak buat bible semua tu kerja setan laknatullah sedangkan orang yang baca buku tak berguru boleh sesat inikan lagi duk sorang-sorang dalam gua memang sah setan yang ajar dia.
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 14:01:02
Tu la pasal, awak ni payah faham bahasa Melayu, Patut lah selama ni terlalu banyak yang tak faham2 sampai cerah. Agaknya ambe kena cakap bahasa Sabah kut , tak gitu bah??
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 14:07:51
InsyaAllah saya nak tulis satu lagi tajuk hari ni tentang kristian. Saya cuma mahu tanya awak, jika awak masih tidak mahu berganjak dari sini, saya akan terus tulis hari2 tentang kristian. Awak setuju??
stephen
Ogo 04, 2009 @ 15:27:01
Silakan……….. Kita semua nak tengok sampai mana kristian ini ditelanjangkan oleh tuan… Tapi jangan bimbang, saya boleh berganjak dari sini juga bahhh…
Jesus
Ogo 13, 2009 @ 00:12:28
Bible masakini adalah rekaan atau karangan manusia. Bayangkan, Jesus tidak pernah bertutur dalam English dan Bible ditulis dalam English. English dari kurun yg terdahulupun sangat berbeza dengan English yg kita fahami sekarang. Apakah kita tidak pernah terfikir akan berlaku pengubahsuain disebabkan sytactic, semantic, grammatical difference over hundreds of years. Banyak tangan2 yang keji telah mengotori kalimah2 asal Injil. Tak caya cuba amik buku Shakespere dan fahamkan. So dimana naskhah asal disembunyikan dan mengapa? Maha suci Allah yg memelihara Quran. Bahasa yg asli dan grammartical rule yg tak pernah berubah sejak 1400 tahun yang lalu. Stephen masuklah Islam, Jesus pasti gembira !!
pakcikli00
Ogo 04, 2009 @ 14:08:42
Asalamualaikum,
Amalan manusia itu menurut imamnya, Imam orang islam al Quran. dan bukan semua umat islam itu menurut alQuraan kerana itu dikalangan wanita islam sediri banyak yang mendedahkan aurat. Perdebatan dengan orang kafir memerlukan menguasaan ilmu kalam. Kerana itu ilmu kalam itu fardu kifayah , maksudnya dalam satu zaman perlu ada umat Islam ynag menguasai ilmu kalam. Dan dalam kadaan yang ter tentu Allah melarang Nabi saw menjawab pertayaan orang kafir. Perdebatan pula perlu ada batasnya samada syariat, hakikat, tauhid atau makrifat.
Pemahaman ugama pun berperingkat peringkat iaitu, orang awam, orang khawas dan khawasul khawas. walau bagaimana pun secara peribadi saya tidak menegah saudara berdebat, selagi tak letih buat lah
, pesanan saya,
Kurang gula tambah susu
kurang susu tambah gula
jika diturut hawa nafsu
jika tak mati separuh gila
Terima kaseh wasallam.
pakcikli00
Ogo 04, 2009 @ 14:21:05
Nasihat saya lagi anak anda umat islam itu mulia, Kemulian itu membalas kejahatan dengan kebaikan. Kejahatan dibalas dengan kejahatan adalah dendam. Dendam menimbulkan kesensaraan yang tidak ada penghujunghnya, sehingga banyak pekara yang lebih baik tidak dapat kita lakukan.. Kemenangan syaitan itu bukan sekadar kita menurut perbuatanya, melawan syaitan itu pun sama seperti kita menurut rentak kelakuannya atau tarianya. Umat islam dilarang melampaui batas, lebih baik masa yang ada digunakan untu membimbing umat islam menjadi lebih bermutu daripada melayani hantu syaitan.
Terima kaseh Wasallam
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 14:21:15
Memang bagus saranan pokcik tu, Ambe sbg tuan rumah kena jugak layan, maklum lah dah dihalau tapi tak faham2 hehe
Kalau ikutkan boleh je nak BAN dia, tetapi tak sampai hati , kesian jugak tengok dia nak berdebat keh3
Walaubagaimanapun insyaAllah, keadaan di sini terkawal , tak tahu lah keadaaan belah sana nun
pok cik kalau ada masa boleh la ikuti dialog ni dari awal, semoga mendapat manfaat bersama
stephen
Ogo 04, 2009 @ 15:34:23
AN:
Maklum lah dah dihalau tapi tak faham2 hehe….
Kalau ikutkan boleh je nak BAN dia, tetapi tak sampai hati , kesian jugak tengok dia nak berdebat keh3
>>> Alamak kena ban!!! Sangat malunya aku…….
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 14:22:46
Untuk pengetahuan pokcik , nama Alexious itu adalah Stephen yang sekarang ini , sudah tukar 😀
Oh ya pokcik, tulisan2 saya di sini bukan semata2 untuk Saudara Stephen tu, tetapi untuk semua terutamanya yang sedang MENCARI 🙂
pakcikli00
Ogo 04, 2009 @ 14:53:07
Anakanda Nizam,
Kita umat nabi saw kena menurut sifatnya, sidiq, amanah, tablig dan fathonah, iaitu menyampaikan kebenaran yang di amanah kan kepada kita dengan bijaksana.
Kita melaksanakan kewajipan menyampai ini dengan gaya dan kebijakssanaan sendiri, pakcik pun pernah mengislamkan orang kristian ni, sila baca halaman blog pakcik dibawah tajuk, penantian itu bsatu seksa yang…
Buat msa ini pakcik sibuk melayani kerenah umat islam,
Jika ada masa sila layari blog, Siti Fatimah Ahmad menerusi halaman blog pakcik.
Walau pun cara kita berdakwah berbeza pakcik menghormati setiap gaya orang lain
Wasallam.
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 15:37:32
Alhamdulillah pokcik, bagus tu, jazaakallahu khoirol jazaaa’ 🙂
Stephen, nah tulisan yang dijanjikan untuk hari ini 😀
pakcikli00
Ogo 04, 2009 @ 16:55:33
kristian daawah orang pakai duit bukan pakai jiwa. Kamu jangan takut nizam dia ni bukan ada ilmu, orang kata aurat dia kata telanjang. Kamu suruh dia berdiri tegak, kemudian suruh dia ankat satu kaki kiri, kemudian suruh dia angkat kaki kanan
dia boleh berdiri tak, kalau tak boleh suruh dia balik lagi baik, tidur.
stephen
Ogo 04, 2009 @ 20:33:49
Siapa ni??? Dakwaan yang sangat keterlaluan… Main tuduh tanpa bukti. Fitnah.
Ahmad Nizam
Ogo 05, 2009 @ 01:57:18
Pokcik tak tuduh awak Stephen, tetapi banyak yang berlaku sebelum ni begitu, saksi ramai dan bukti2 pun ramai dulu.
Awak dah baca post terbaru tu belum?? Bacalah baik2 petua Imam Ghazali untuk mengelakkan sifat sombong 🙂
p/s: Jangan pula awak kata saya ni kata awak sombong. Itu sekadar peringatan bersama
Ahmad Nizam
Ogo 04, 2009 @ 17:01:56
keh3 point yang bernas pokcik!! byk pokcik kena kongsi kat sini niiiii 😀
azhar
Ogo 04, 2009 @ 17:31:47
Se elok2 nye macam tu lah…. 😉
azhar
Ogo 04, 2009 @ 17:33:33
Elok la macam tu.. same2 mengenal masaalah dengan bermuafakat..
stephen
Ogo 13, 2009 @ 07:57:13
(Yg mengaku) Jesus:
Tak caya cuba amik buku Shakespere dan fahamkan. So dimana naskhah asal disembunyikan dan mengapa? Maha suci Allah yg memelihara Quran. Bahasa yg asli dan grammartical rule yg tak pernah berubah sejak 1400 tahun yang lalu. Stephen masuklah Islam, Jesus pasti gembira !!
>>> Apa yang ada dalam agama kalian ada pada agama saya. Malah saya tidak perlu bersusah-susah seperti kalian. Jangan pula sampai anda kena bersusah-susah di dunia ini, malah di akhirat pun anda bersusah-susah.
Jesus
Ogo 16, 2009 @ 17:40:04
Agama Islam megajar tuhan itu tidak mempunyai anak. Kristian bagaimana? kalau tuhan sudah beranak pinak di mana datuknya, neneknya, sepupunya, makcik, pakcik. Agama Islam dan Kristian berbeza.
Kamu sungguh hebat, dengan sekadar berangan2 kamu boleh menepa kejayan tanpa bersusah payah?
Kaji dengan lebih mendalam wahai Stephen
stephen
Ogo 17, 2009 @ 08:29:09
Anda x tau apa yg anda katakan!
mervyn
Ogo 26, 2009 @ 12:16:15
Saya telah mengamati ‘dialog antara muslim-kristian’. Memang sesuatu yang menarik dan satu usaha baik dalam mengenali dan memahami dua agama Tauhid yang terbesar didunia ini. Amat menarik sekali apabila komentar-komentar yang diajukan sama-sama mahu menangkah ‘siapa yang lebih baik’ daripada yang satu lagi. Tahniah juga kepada para pengulas kerana sabar dan tidak terbawa-bawa dengan perasaan ketika memberikan pandangan.
Umumnya pada hari ini, kita acapkali berbicara mengenai agama apakah yang lebih baik atau siapakah umat pilihan Tuhan. Daripada pengutaraan isu ini, maka tertimbulah pelbagai blog dari ‘dua kem’ yang menyatakan ‘agama yang saya anuti lebih baik’ dan sebaliknya. Ada diantara dialog-dialog ini kemudiannya memanjang menjadi sesuatu yang menimbulkan ketidak selesaan kedua-dua pihak. Tidak salah kita mempertahankan kepercayaan kita, tetapi lebih baik lagi jika kita dapat sama-sama memperbaiki hubungan sesama kita dengan berpandukan kepada ajaran yang kita anuti.
Walau apapun perbezaan diantara Islam dan Kristian, masing-masing mendokong satu kepercayaan universal, yakni Injil dan Al-Quran tidak pernah menganjurkan penganutnya berselisih faham antara satu sama yang lain. Kita seharusnya mengamalkan ajaran baik didalam kitab masing-masing kemudian menghidupkannya didalam suasana 1Malaysia seperti yang dicanangkan oleh kerajaan sekarang ini.
Secara dogmanya, memang sukar untuk mencari ‘common grounds’ antara Islam dan Kristian kerana walaupun kedua-duanya berasal dari satu Tuhan yang sama ianya telah melalui evolusi pada aras yang berbeza antara satu sama lain. Sifat KeNabian Yesus dan Nabi Muhammad bukanlah sesuatu yang kita boleh perdebatkan kerana kita manusia hanyalah biasa yang lemah dan penuh dengan kekurangan yang hanya mampu mengulangi kata-kata yang tertulis didalam Injil atau Al-Quran mengenai kedua-dua Nabi ini. Tentu lebih afdal bagi kita semua didalam perkongsian seperti ‘Dialog antara Islam-Kristian” ini untuk bermuhasabah diri dan berkongsi pendapat tentang bagaimana kita memperbaiki diri dan menghalusi iman kita berdasarkan kepercayaan kita masing-masing. Sama-sama kita jadikan iktibar bagaimana perselisihan agama menjuruskan sesetengah bangsa ke kancah peperangan, kerana semua itu bermula daripada mentaliti ‘agama saya lebih baik daripada…..’
Dengan sikap keterbukaan, saya pasti kita sebagai rakyat Malaysia boleh menilai dan mengorak langkah sewajarnya untuk menangkis sentimen ‘fanatisme’ didalam beragama. Kristian dan Islam sesungguhnya adalah dua agama yang dihiasi dengan kebaikan, kemurnian amalan dan cinta kasih. Jadi, tidak mustahil bagi kita untuk berdiri bersama dalam satu kesepakatan.
Saya beragama Kristian, namun saya membesar dikalangan keluarga luas saya yang rata-ratanya beragama Islam. Saya mempunyai pakcik sebagai seorang pendakwah, dan sepupu ibu saya sendiri adalah seorang paderi. Saya menyambut Aidilfitri sebagai mana ahli keluarga saya yang beragama Islam menyambut Krismas bersama-sama dengan kami. Kami boleh duduk makan dan minum semeja dan mengenepikan perbezaan agama diantara kami. Saya selalu mengambil adik-adik sepupu saya dari Kelas Agama diwaktu petang, dan ada kalanya pakcik saya yang beragama Islam akan menghantar saya ke Gereja di hari Ahad sekiranya kereta saya di pinjam. Bagi saya ini adalah sesuatu yang amat menarik sekali jika dihayati sebagai rakyat Malaysia. Mungkin anda akan terasa pelik, atau mengatakannya Mustahil, tetapi, seperti kata pakcik saya (si pendakwah dan si paderi) ” Tuhan itu Maha Kuasa, Maha Menjadikan, BagiNya Tiada yang Mustahil”..
stephen
Ogo 26, 2009 @ 13:44:59
Mervyn:
Tidak salah kita mempertahankan kepercayaan kita, tetapi lebih baik lagi jika kita dapat sama-sama memperbaiki hubungan sesama kita dengan berpandukan kepada ajaran yang kita anuti.
Kristian dan Islam sesungguhnya adalah dua agama yang dihiasi dengan kebaikan, kemurnian amalan dan cinta kasih. Jadi, tidak mustahil bagi kita untuk berdiri bersama dalam satu kesepakatan.
Mungkin anda akan terasa pelik, atau mengatakannya Mustahil, tetapi, seperti kata pakcik saya (si pendakwah dan si paderi) ” Tuhan itu Maha Kuasa, Maha Menjadikan, BagiNya Tiada yang Mustahil”..
>>> Inilah maksud saya sebagai bab dua yang belum bermula… Iaitu persepakatan agama islam dengan kristian membangun negara bangsa Malaysia..
kamarul
Ogo 27, 2009 @ 22:49:24
salam semua…
bagus sekali ucapan anda Mervyn, tapi apa boleh buat,…. kami telah menyampaikan yang terbaik buat anda……. untuk anda mengetahui sejauh mana kebenaran tentang Islam….
selanjutnya biarlah takdir Ilahi yang menentukan….kesudahannya..
tak begitu Stephen? …moga anda berdua dirahmati oleh Allah S.W.T.
kamarul
Ogo 27, 2009 @ 23:02:33
Stephen:Inilah maksud saya sebagai bab dua yang belum bermula… Iaitu persepakatan agama islam dengan kristian membangun negara bangsa Malaysia..
>>>>>Islam tidak ada masalah langsung untuk kerjasama dengan orang bukan Islam cuma…..ada batas yang tertentu dalam Islam.
Islam adalah amanah dari Allah, setelah seseorng menerima Islam maka amanah(syariat Allah) diserahkan kepadanya……..sebab itulah anda lihat kenapa Islam sentiasa berdakwah kerana untuk menyampaikan kebenaran daripada Tuhan yang satu.
sebagai agama tauhid Allah, Islam tidak menghapuskan ajaran dari kitab Taurat contohnya seperti bersunat. kerana itulah jelas Kerasulan Nabi Muhammad ada kebenaran,…
stephen
Ogo 28, 2009 @ 08:27:49
Tahukah tuan kamarul makna bersunat itu? Sila terangkan kepada kami, sebagai perbandingan ilmiah. Sebab makna bersunat itu pun punyai makna yang besar kepada kristian.
kamarul
Ogo 29, 2009 @ 01:01:22
Sejarah berkhatan bermula dari Nabi Ibrahim lagi, dan sebagai tanda keimanan dan penerimaan akidah Allah itu satu, semua keturunan Ibrahim samaada melalui Ismail (Arab) atau Ishak (Bani Israel a.k.a. Yahudi), semuanya akan berkhatan.
berkhatan ni sebenarnya untuk menghindarkan anggota badan daripada najis yang mungkin tertinggal(masih melekat bersama hujung anu @ dipanggil kulup)
dengan erti kata kulup melekat pada kepala kemaluan… ini akan merumitkan proses
pembersihan di bahagian kulup itu,… malah hampir mustahil… kulup akan tertanggal dari kepala pada hari ia dikhatankan yang mana proses
pertama dilakukan tok mudim ialah pisahkan kulup dari kepala dahulu,
baru dikhatankan. .. ia memang andaian, tetapi dari segi logik akal
fikiran, memang najis akan terlekat nak masuk ke celah2an kecil antara
kepala dan kulup itu… bukan senang nak bersihkan… andaian memang
andaian, tapi dengan fikiran yang Allah kurniakan, kita bole
berfikir… walaupun tak pasti, jika berat kepada bernajis walaupun
tak kelihatan, maka, jatuhlah hukum… betul tak…
kamarul
Ogo 29, 2009 @ 01:07:35
Islam amat menitikberatkan soal kebersihan dan menyuruh menghindarkan sebarang jenis najis kerana sembahyang boleh jadi tidak sah dan terbatal jika terdapat sebarang najis pada anggota badan seseorang bila beribadat kepada Allah..
kamarul
Ogo 29, 2009 @ 01:14:48
berkhatan maknanya bersunat…..
along
Sep 01, 2009 @ 13:18:59
dlm bible pn d wajib kan org kristian bersunat, die org xde bersunat pn,arak dilarang bible tapi mcm kte tgk sndiri la arak jd minuman harian…
stephen
Sep 02, 2009 @ 08:24:09
Jangan main cakap saja wahai saudara! Berdosa! Berdosa masuk neraka!
Mahmud Shah
Sep 03, 2009 @ 09:25:35
Stephen, apa pendapat agama anda tentang istilah bersunat dan berkhatan?
…di mana aku berada di sana ada DIA…
stephen
Sep 07, 2009 @ 14:11:23
Mie:
Telah confirm penganut agama Kristian masuk neraka. Tidak diragui sama sekali kerana telah menyekutukan Allah.
>>> Anda Tuhankah?
mie
Sep 07, 2009 @ 15:00:28
anda selalu cenderung mengatakan manusia itu tuhan?
mie
Sep 07, 2009 @ 15:11:04
inila faktanya..akibat org yg menyekutukan Allah..mereka kekal dalam neraka selama-selamanya…suka atau tidak dgn kenyataan ini…inilah kebenaran. Menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna. Sbb itulah di akhirat nanti juga dikenali Hari Penyesalan.
stephen
Sep 07, 2009 @ 16:55:27
Bagaimana dengan pihak unitarian? Pihak ini hanya menyebut Yesus sebagai Lord (Tuan), bukannya God (Tuhan). Mereka tidak macam kristian yang lain…
mie
Sep 08, 2009 @ 05:32:20
Dengan turunnya Al-Quran dan kerasulan Nabi Muhammad, Maka..
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yg disembah melainkan Allah, Dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad pesuruh Allah..
Dan membenarkan kerasulan nabi Isa(Yesus)dan nabi sebelumya.
Janganla melampaui batasan. Allah berkuasa menjadikan Langit dan bumi, Allah berkuasa menjadikan Nabi Adam yg tiada ibu bapa, oleh itu Allah juga berkuasa menjadikan Yesus tanpa bapa. Itu perkara mudah bagi Allah.
mie
Sep 07, 2009 @ 15:32:43
khas utk stephen dan sewaktu dgnnya:-
inilah maksud Firman Allah mengenai kepercayaan kamu
Surat Maryam Ayat 88 hingga 93
“Dan mereka yg kafir berkata : (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak”
“Demi sesungguhnya kamu telah melakukan satu perkara yg besar salahnya”
“Langit nyaris2 pecah disebabkan (anggapan mereka) yg demikian, dan bumi pula nyaris2 terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris2 runtuh ranap”
“Kerana mereka mendakwa mengatakan :(Allah) Ar-Rahman mempunyai anak”
“Padahal tiadalah layak bagi (Allah) Ar-Rahman bahawa Dia mempunyai anak”
“Tidak ada sesiapapun di langit dan di bumi melainkan ia akan datang kepada (Allah) Ar-Rahman, sebagai hamba”
Menutup aurat bagi wanita semakin mahu diperlekehkan seperti zaman jahiliyah « Hikmatun
Mei 02, 2010 @ 14:07:30
syah
Mei 03, 2010 @ 15:58:42
fuh..terbaik la saudara mie..
harap stephen juga boleh lihat ‘the divine book’ kt youtube,ada juga explen pasal ni..
AnaMuslimah
Sep 15, 2010 @ 19:57:40
Al-Quran kalam Allah yang tidak dicampur adukkan dgn fikiran manusia yang cetek..
Berdasrkan pemerhatian saya, saudara Nizam menggunakan hujah yang bernas, berdasarkan dalil2 yang mantap dan bertepatan…
Saudara Stephen menggunakan logik akal dan nafsu amarah semata-mata..
apabila diambil hujah dari kitab pegangannya sendiri, dia melenting dan mengatakan ayat tersebut boleh diikut, boleh ditinggalkan…
apa daa…
chezhan chen
Okt 03, 2010 @ 17:09:31
mengapa persoalan seperti ini msh timbul hingga kini.. bagaimana pun cara pemakaian atau cara manusia hidup itu bukan persoalan kerana apa juga agama atau cara hidup yang di amal kan, sekiranya hati orang busuk, maka busuklah jadinya. saya tidak menyokong sesiapa sama ada yang beragama islam atau bukan, tapi apa yang paling sebenarnya cara pemikiran seseorang. kalau baik, maka baiklah segala sesuatu itu. apa gunanya agama bila agama lain di kutuk atau di kata. memang betul, susah untuk menyatukan manusia bila pendapat sentiasa berbeza. dunia2..
gadis_melayu
Feb 21, 2011 @ 19:18:10
setuju…sy xberani nk bg tahu lebih2..cari ilmu lg..dan anda akan dapat jawapannya..
gadis_melayu
Feb 21, 2011 @ 19:16:28
biasalah manusia ini suka menyembah yang bukan2..sejak dulu, kini dan selamanya.. sembah binatang, batu, pokok, dan manusia(jesus) pun dia sembah..carilah Tuhan yg sebenar..gud luck stephen..cari jgn xcari..pk logik jugak
comey
Feb 24, 2011 @ 03:50:25
makin saya selami blog ni makin saya yakin dengan agama saya sesungguhnya islam adalah agama yang syumul dan tetap dipelihara hingga ke hari kiamat
Insyaallah saya akan lebih menutup aurat selepas ini bukan dengan hanya memakai tudung.Sama-samalah kita melakukan amal maaruf nafi mungkar semoga kita semua sentiasa berada di dalam perlindungan-Nya
kepada Stephen selamilah kitab anda dahulu sebelum mengeluarkan hujah-hujah yang membabi-buta letih dengar ucapan anda yang seolah-olah ingin menegakkan benang yang basah.Semoga anda mendapat hidayah-Nya.Amin.
shany
Apr 08, 2011 @ 00:57:35
yang kita tau dosa-dosa orang keristian itu sudah di tebus oleh darah yesus,jadi mereka ngak perlu menutup aurat lagi,berbeda dengan biarawati mereka wanita yang melayani yesus dengan jiwa raga,tapi kenapa ya yesus di salib auratnya tidak di tutup? tolong pada pembuat patung salib yesus,tolong di pakaikan jubah yang lebih pantas untuk tuhan kristian.tidak pantas untuk tempat suci tuhannya hanya memakai celana dalam,apakah yesus tidak mengajarkan menutup aurat?.jadi bagaimana wanita awam kristian memakai jilbab kalau tuhannya saja cuma pakai celana dalam.
hamba Allah
Okt 19, 2011 @ 12:22:42
hihihi… islam terbaik 🙂
hamba Allah
Okt 20, 2011 @ 13:17:54
Sebahagian daripada ayat-ayat yg terkandung di dalam Al-Quran yg jelas menerangkan maksudnyer….renung-renungkan dan fikir dengan bijaksama…
Dan Kami jadikan Kitab Taurat itu hidayah petunjuk bagi kaum Bani Israil. Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum agama Kami selama mereka bersikap sabar serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami. [as-Sajdah 32:23-24]
Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). [ar-Rum 30:41]
Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab! Janganlah kamu melampau dalam agama kamu secara yang tidak benar dan janganlah kamu menurut hawa nafsu suatu kaum yang telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak manusia, dan juga (sekarang) mereka telah tersesat (jauh) dari jalan yang betul.” [al-Maidah 5:77]
Demi sesungguhnya kisah para Nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. Ia bukanlah cerita-cerita yang diada-adakan tetapi ia mengesahkan apa yang disebut dalam Kitab-kitab agama yang terdahulu daripadanya dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu serta menjadi hidayah petunjuk dan rahmat bagi kaum yang (mahu) beriman. [Yusuf 12:111]
Dan Kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya: “Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Aku oleh itu beribadatlah kamu kepada-Ku.” [al-Anbiya’
anak MANUSIA
Jan 14, 2012 @ 20:35:05
Kebanyaka kita suka bertegang urat…suka berdebat tentang perkara2 yang berbeza…sampai kiamat pun x akan selesai….setiap kita ni hanyalah MANUSIA….x kira muslim atau kristian atau apa2pun agama di muka bumi ini. seandainya tuan n puan seklaian sukakan peperangan, kehancuran…berdebatlah…kutuklah agama orang…kutuklah orang lain..TETAPI seandainya mahu bersahabat…mahu dunia ini aman….baik berbincang hal2 yg sama…kalau orang seagamapun mempunyai pendapat masing2….sedangkan sama adik beradik sebapa seibupun lain2 pendapat…jadi berbaik-baiklah….berkawanlah walau apa agama….walau apa bangsa sebab kita semua MANUSIA…
Abby Elizabeth
Sep 26, 2015 @ 09:35:20
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Salam damai kepada Stephen @ Aloysius dan kepada semua rakan2 pembaca
Sdr Nizam, mohon izin tumpang lalu guna blog sdr yaa…
Jom kita berdiskusi secara ilmiah:-
Tajuk diskusi: Bagaimana caranya / kaedah agar kita dapat hidup aman damai dalam masyarakat majmuk (pelbagai bangsa & agama)
Mohon senaraikan kaedah berdasarkan dalil2 bersumberkan kitab2 AlQuran & Bible atau kitab2 lain.
Selamat berdiskusi….
Nazarak Bacok
Jun 27, 2012 @ 23:07:14
hahahha
Shahrul Izwan Bin Bidin
Jul 25, 2013 @ 15:12:02
Kemenangan Umat Islam Akan Tiba Jua, Dimana Akan Datang Beramai-ramai Umat Manusia Memeluk Islam dan Itulah Kuasa Allah s.w.t.
Kebangkitan Umat Islam Sedang Bermula, Kibarkan Panji-panji Hitam.
Takbir!!
vson
Apr 07, 2016 @ 05:51:07
Salam sejahtera,
Saya terjumpa blog ini dimana berlakunya perdebatan sesama muslim dan kristian,utk ajaran agama kristian,seprti y anda liht smua juga anda ktahui didalm buku bible,paulus sebnarnya adlh org y diutuskn utk mnangkp rasul2 yesus,dia adalh org y beria2 ingn mmbunuh rasul yesus,pda ketika dlu,beberpa ramai rasul yesus disiksa,setelh pemergian yesus,yesus mmerintahkn umatnya mnyampaikn kpd sluruh dunia mgnai agama kristian y brmksud pngikut2 yesus,yesus mnghntarkn lidah bebola api y kelihatn olh rasulnya dlu,olh itu,mreka dpt mnympaikn plbagau bhasa dunia,sehingga ada y mngatakn mreka gila,sebab itu,bible dplajari dlm plbagai bhsa,mngenai paulus,dlm perjlnan paulus mnangkp rasul kristus krana pnybaran kristian mluas pda ktika itu,para imam agung sangat benci akn rasul kristus shingga ada diantra mreka mbuat fitnah y x dpt dsangkalkn shingga skrg,berbalik kpd paulus,dlm prjln paulus dgn rombongnnya mnangkp rasul yesus,ia tlah kna pancran kilauan dari langit y mbuatkn mta dia buta,3hri paulus trpksa merana dan berjln kaki dlm keadaan buta,rasul yesus terserempk dgn paulus lalu mngubati matanya dgn nma yesus,bermula dari itu,paulus percaya kpd yesus dan bersama dgn rasul yesus memberitakn pngjaran kristian,dengarlh tuhan mnyampaikn kpd mnusia mlalui bhsa roh kpd rasulnya,tiao apa y ditulis olh rasulnya adalh dari tuhn bukn dari pmikirn mnusia,ea mnympaikn dlm bntuk fikiran atau mimpi,mka prcyalh alkitab tiada y mustahil,dan elaklah daripada berdebat dengan agama org lain,wlaupun ingin mrperthankn,krana iblis y sgja ingin mbuat umt tuhn berpecah belah,saya mpunyai rmai kwn mlayu,mreka mnghormati agama sya,dan sya juga mnghormati agama mreka,setiap org y brlebihn sprti tuhn,y mngutarakn agamanya terbaik brbnding agama lain adlh sikp mninggikn dri krana menang bukn iman,tal kiralh agama apa pun peganglh disetiapnya kerana smuanya mngajar y baik,dan janganlh berkelahi bab agama dgn ssma dri,darah sma merah tiada y berlainan wlaupun rmbut,rupa,agama,wrna kult x srupa nmun tuhn satu,tuhn amt myayangi org iaitu individu y tlus atinya y brusha mnolong kearah kebaikn,bukn rsa ingin menang krana mmenangkn agama sndri,lakukn utk kbaikn org lain adlh trbaik,drp mmenangkn dri sndri,jadi peganglh ajran agama msing2,tnpa prasangka bruk.. .nasihat sya tak kiralh imam atau apa2 skalipun kita tetp rendah dan kecil dmata tuhn,mnunjukkn lbih trbaik drp brkta…slagi kta hidup d dunia,slagi itulh kta brusha mngisi lmpu mnyak plita pda wktu gelap akn dtg,sprti prumpamaan 5gadis bijak,dan 5 gadis y bodoh,utk zaman akhirat iaitu kiamat akn dtg,krana kiamt akn trjd skiranya mnusia d dunia ini teruk atau berpecah belah….jadi akgir kta dari sya,sbnarnya banyak ingin sya terangkn lg,smpai dsini sja,sekian trima ksih….
Kuriki
Jun 23, 2016 @ 18:36:54
Lucu sekali yah om Ahmad Nizam ini bilang Paulus sesat tapi mengutip kata kata Paulus,menurut saya anda jangan mengutip ayat sepotong potong dong!!!
Nih ayat lanjutannya 1 Korintus 11: 14-15 (Bukankah alam sendiri menyatakan kepadamu,bahwa adalah kehinaan bagi laki laki,jika ia berambut panjang,tetapi bahwa kehormatan bagi perempuan,jika ia berambut panjang?SEBAB RAMBUT DIBERIKAN KEPADA PEREMPUAN UNTUK MENJADI PENUDUNG.Nah berarti perempuan Kristen tidak perlu memakai kain untuk menutupi kepala mereka.Untuk biarawati mereka memakai semacam kerudung karena mereka tidak boleh menikah dan sebagai identitas.