…….Sambungan dari

Yesus tidak mati disalib tetapi diangkat ke langit – Bahagian 3

Assalaamu’alaikum w.b.t……. Seperti biasa adalah dinasihati agar mengawal etika dalam perbicaraan. Tulisan ini adalah dibuktikan secara ilmiah, maka mari kita dialog secara ilmiah , bukannya dengan menggunakan bahasa2 yang tidak bersopan dan tidak beretika.

Daripada Abu Hurairah radiyallahu ‘anh berkata; Rasulullah s.a.w. bersabda,  “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)” Surah Al Ahzaab : Ayat 21

Mari sama2 kita renungkan , perhatikan ayat2 dari Bible ini

Matius 1:1 Inilah silsilah Yesus Kristus, anak Daud, anak Abraham.

Markus 1:1 Inilah permulaan Injil tentang Yesus Kristus, Anak Allah.

Dalam Matius mengatakan Yesus anak Daud, anak Abraham. Daud dan Abraham itu manusia kan? Maka betul lah bahawa Yesus itu anak manusia.

Dalam Markus , tiba2 mengatakan Yesus adalah anak Allah pula. Ya mungkin bagi Kristian itu hanya kiasan. Tetapi bagaimana dengan mazhab yang mengatakan Yesus itu benar2 anak Allah?

Dan jika anda mahu tahu mengapa Katolik khususnya sangat yakin mengaku bahawa Yesus itu Tuhan????  Kerana Surah Yohanes / John

Yohanes  1:1 Pada mulanya adalah Firman; Firman itu bersama-sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah.
1:2 Ia pada mulanya bersama-sama dengan Allah.
1:3 Segala sesuatu dijadikan oleh Dia dan tanpa Dia tidak ada suatupun yang telah jadi dari segala yang telah dijadikan.
1:4 Dalam Dia ada hidup dan hidup itu adalah terang manusia.

Ayat di atas menunjukkan bahawa Firman itu ialah Allah . Maka mengapa mereka menganggap Yesus itu Tuhan? Kerana ayat di bawah dalam Surah yang sama

Yohanes 1:14 Firman itu telah menjadi manusia, dan diam di antara kita, dan kita telah melihat kemuliaan-Nya, yaitu kemuliaan yang diberikan kepada-Nya sebagai Anak Tunggal Bapa, penuh kasih karunia dan kebenaran.

Maka bagi mereka Firman itu telah bertukar menjadi manusia – Firman itu ialah Yesus – maka Yesus itu ialah Allah kerana Firman adalah Allah. Ini antara Aqidah mereka

Seterusnya ada juga disebut dalam Yohanes bahawa Yesus itu ialah Bait (Rumah) ALlah , ianya secara kiasan

Yohanes 2:19 Jawab Yesus kepada mereka: “Rombak Bait Allah ini, dan dalam tiga hari Aku akan mendirikannya kembali.”
2:20 Lalu kata orang Yahudi kepada-Nya: “Empat puluh enam tahun orang mendirikan Bait Allah ini dan Engkau dapat membangunnya dalam tiga hari?”
2:21 Tetapi yang dimaksudkan-Nya dengan Bait Allah ialah tubuh-Nya sendiri.

Dan ayat2 di bawah ini menguatkan lagi keyakinan mereka bahawa Yesus itu Tuhan

3:13 Tidak ada seorangpun yang telah naik ke sorga, selain dari pada Dia yang telah turun dari sorga, yaitu Anak Manusia.
3:14 Dan sama seperti Musa meninggikan ular di padang gurun, demikian juga Anak Manusia harus ditinggikan,
3:15 supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya beroleh hidup yang kekal.

Dan di bawah ini lah ayat yang menjadi pujaan Kristian. Ayat ini juga yang menjadi simbol di baju Stone Cold Steve Austin(siapa tak kenal si ahli gusti ni hehe) , iaitu 3:16 , maka jaga2 lah kalau2 ada yang minat Stone Cold, jaga baik2 logo di bajunya tu

Yohanes 3:16 Karena begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal.

Dan umat Kristian amat mempertahankan kepercayaannya itu dan terlalu ta’asub kerana bagi mereka , dengan mempercayai Yesus itu Tuhan, maka mereka akan selamat.

Yohanes 3:18 Barangsiapa percaya kepada-Nya, ia tidak akan dihukum; barangsiapa tidak percaya, ia telah berada di bawah hukuman, sebab ia tidak percaya dalam nama Anak Tunggal Allah.

Maka adakah dengan percaya sahaja maka kamu tidak akan dihukum? Oleh itu dapat lah kamu berbuat dosa banyak2 dan melanggar HUKUM TAURAT dan sebagainya ya?

Sememangnya ada pengajaran2 yang bagus dari kitab Bible mereka, itu tidak dinafikan, kerana ada juga yang benar. CUma sayang, ianya telah banyak dipinda dan paling utama, ayat2 yang diubah suai oleh manusia itu lah yang menyebabkan YESUS dianggap sebagai Tuhan , na’uzubillah

“Janganlah kamu membenarkan (berita dari) ahli kitab dan juga jangan kamu mendustakannya, tetapi katakanlah: “Kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu.” Hadith Riwayat Al-Bukhari

Surah Yohanes banyak menceritakan tentang keTuhanan Yesus. Tidak seperti Surah2 lain seperti Matius, Markus dan Lukas yang menceritakan tentang Yesus sebagai Rasul dan beribadah kepada Allah

Walaubagaimana pun, Yohanes juga tidak lekang menceritakan bahawa Yesus itu ialah anak Allah. Sekejap anak Allah, sekejap Allah itu sendiri, sekejap penjelmaan Tuhan ke dalam manusia dan camam2 lagi.

Yohanes 3:35 Bapa mengasihi Anak dan telah menyerahkan segala sesuatu kepada-Nya.
3:36 Barangsiapa percaya kepada Anak, ia beroleh hidup yang kekal, tetapi barangsiapa tidak taat kepada Anak, ia tidak akan melihat hidup, melainkan murka Allah tetap ada di atasnya.”

Ayat seterusnya pula mengatakan Yesus itu Tuhan pulak

4:1 Ketika Tuhan Yesus mengetahui, bahwa orang-orang Farisi telah mendengar, bahwa Ia memperoleh dan membaptis murid lebih banyak dari pada Yohanes

Bukti pun telah jelas , Yesus sendiri TIDAK PERNAH mengaku sebagai Tuhan, tetapi penceritaan semula manusia ini yang menyebut Yesus sebagai Tuhan. Sedangkan kita tahu, Allah (Tuhan) Sentiasa menyebut bahawa Dia adalah Tuhan – dengan JELAS dan NYATA – dan sentiasa memuji diriNya.

Tetapi lihat Yesus, dia sentiasa memuji ALlah, bukan memuji dirinya sendiri

Lukas 10:21 Pada waktu itu juga bergembiralah Yesus dalam Roh Kudus dan berkata: “Aku bersyukur kepada-Mu, Bapa, Tuhan langit dan bumi, karena semuanya itu Engkau sembunyikan bagi orang bijak dan orang pandai, tetapi Engkau nyatakan kepada orang kecil. Ya Bapa, itulah yang berkenan kepada-Mu.

Dan sebagainya lagi …….

Dalam sebuah peristiwa , apabila Yesus tiba di kota Samaria, dia telah menjumpai seorang perempuan.  Ringkas kan cerita, ini dialog perempuan itu kepadanya

4:19 Kata perempuan itu kepada-Nya: “Tuhan, nyata sekarang padaku, bahwa Engkau seorang nabi.

Sekejap panggil Tuhan, sekejap kemudian panggil nabi pula. Sedangkan Tuhan dan nabi adalah berbeza sama sekali. Tuhan adalah pencipta, sedangkan nabi adalah manusia pilihan ALlah yang antaranya menjadi RASUL, diutuskan kepada manusia

Mungkin ayat asal itu Tuan, mungkin perempuan itu memanggilnya Tuan, tetapi disalah ertikan kepada Tuhan

Itulah kemungkinan antara penambahan atau pengubahsuaian yang dilakukan oleh editor2 Bible, kerana apa? Lihat dialog ini ketika Yesus pergi ke Yerusalem

5:6 Ketika Yesus melihat orang itu berbaring di situ dan karena Ia tahu, bahwa ia telah lama dalam keadaan itu, berkatalah Ia kepadanya: “Maukah engkau sembuh?”
5:7 Jawab orang sakit itu kepada-Nya: “Tuhan, tidak ada orang yang menurunkan aku ke dalam kolam itu apabila airnya mulai goncang, dan sementara aku menuju ke kolam itu, orang lain sudah turun mendahului aku.”

Orang sakit itu memanggilnya Tuhan. Sedangkan dalam sejarah sudah pasti, permulaan Yesus disebut Tuhan ialah pada persidangan Nicaea.

Yesus sendiri tidak pernah menyebut dia itu Tuhan, bagaimana orang lain pula boleh memanggilnya Tuhan?

Tetapi kemudiannya dikatakan bahawa Yesus itu diutus pula oleh Allah. Dan ayat di bawah ini memberitahu tentang kebenaran iaitu

5:37 Bapa yang mengutus Aku, Dialah yang bersaksi tentang Aku. Kamu tidak pernah mendengar suara-Nya, rupa-Nyapun tidak pernah kamu lihat,

Sememangnya manusia biasa tidak pernah mendengar suara dan melihat rupa Allah. Kerana Tiada sesuatu pun yang sama denganNya

Al Quran –  “Dan tidak ada sesuatu pun yang serupa denganNya.” Surah Al Ikhlas

Dan dengar penjelasan Yesus dalam ayat seterusnya dalam Surah Yohanes ini

5:41 Aku tidak memerlukan hormat dari manusia.
5:42 Tetapi tentang kamu, memang Aku tahu bahwa di dalam hatimu kamu tidak mempunyai kasih akan Allah.

Dia mengatakan dia tidak perlu hormat dari manusia. Adakah Tuhan tidak perlu manusia hormat kepadaNya? Itu adalah mustahil kerana Tuhan menyuruh manusia sentiasa mamuji dan membesarkanNya, apa lagi menghormati.

Itu menunjukkan bahawa Yesus itu hanya seorang hamba yang rendah diri. Jelas di situ.

Dan Yesus sendiri mengatakan bahawa Allah itu ESA kemudiannya

Yohanes 5:44 Bagaimanakah kamu dapat percaya, kamu yang menerima hormat seorang dari yang lain dan yang tidak mencari hormat yang datang dari Allah yang Esa?

Tidak faham kah anda makna ESA? Esa itu bermakna SATU, apa bila maknanya SATU maka tiada dua dan tiga nya. Tiada Penjelmaan dalam bentuk manusia dan sebagainya, He’s The One and Only God.


Yohanes 5:45 Jangan kamu menyangka, bahwa Aku akan mendakwa kamu di hadapan Bapa; yang mendakwa kamu adalah Musa, yaitu Musa, yang kepadanya kamu menaruh pengharapanmu.
5:46 Sebab jikalau kamu percaya kepada Musa, tentu kamu akan percaya juga kepada-Ku, sebab ia telah menulis tentang Aku.

Kemudian Yesus mengatakan Musa juga telah menulis tentang dia, iaitu ramalan tentang Yesus dalam Taurat.


Ya betul, sememangnya kedatangan Yesus diramalkan, tetapi yang diramalkan ialah kedatangan seorang RASUL, sama seperti RASUL2 lain iaitu membawa ajaran mentauhidkan ALlah, bukannya ramalan kedatangan anak tuhan atau Tuhan menjelma menjadi manusia.

Seterusnya dalam Surah Yohanes

Yohanes 6:33 Karena roti yang dari Allah ialah roti yang turun dari sorga dan yang memberi hidup kepada dunia.”
6:34 Maka kata mereka kepada-Nya: “Tuhan, berikanlah kami roti itu senantiasa.”
6:35 Kata Yesus kepada mereka: “Akulah roti hidup; barangsiapa datang kepada-Ku, ia tidak akan lapar lagi, dan barangsiapa percaya kepada-Ku, ia tidak akan haus lagi.

‘Akulah roti hidup’ itu merupakan ungkapan kiasan, roti itu dikiaskan kepada diri Yesus. Makanya kebanyakan kata2 Yesus di dalam Bible adalah KIASAN. Tetapi mengapa Kristian mengambil kata2nya seperti bapa yang disandarkan pada Tuhan, atau anak2 Allah sebagai benar2 anak? Sedangkan semua itu hanya lah KIASAN?

Mengapa tidak dipanggil Yesus itu roti pula? Sedangkan Yesus mengatakannya dialah roti yang hidup?

Perhatikan seterusnya lagi

Yohanes 6:38 Sebab Aku telah turun dari sorga bukan untuk melakukan kehendak-Ku, tetapi untuk melakukan kehendak Dia yang telah mengutus Aku.
6:39 Dan Inilah kehendak Dia yang telah mengutus Aku, yaitu supaya dari semua yang telah diberikan-Nya kepada-Ku jangan ada yang hilang, tetapi supaya Kubangkitkan pada akhir zaman.
6:40 Sebab inilah kehendak Bapa-Ku, yaitu supaya setiap orang, yang melihat Anak dan yang percaya kepada-Nya beroleh hidup yang kekal, dan supaya Aku membangkitkannya pada akhir zaman.”

Ayat2 di atas menyebut Yesus turun dari syurga bukan untuk melakukan kehendaknya, tetapi kehendak Tuhan yang mengutuskan dia

Maka di mana logiknya Yesus itu adalah Tuhan?


6:53 Maka kata Yesus kepada mereka: “Aku berkata kepadamu, sesungguhnya jikalau kamu tidak makan daging Anak Manusia dan minum darah-Nya, kamu tidak mempunyai hidup di dalam dirimu.
6:54 Barangsiapa makan daging-Ku dan minum darah-Ku, ia mempunyai hidup yang kekal dan Aku akan membangkitkan dia pada akhir zaman.
6:55 Sebab daging-Ku adalah benar-benar makanan dan darah-Ku adalah benar-benar minuman.
6:56 Barangsiapa makan daging-Ku dan minum darah-Ku, ia tinggal di dalam Aku dan Aku di dalam dia.

Mungkin kerana ayat2 di atas maka golongan Freemason mencari bekas darah Yesus, kerana mereka ingin meminumnya untuk hidup selama2nya. Alangkah terpedayanya mereka


6:70 Jawab Yesus kepada mereka: “Bukankah Aku sendiri yang telah memilih kamu yang dua belas ini? Namun seorang di antaramu adalah Iblis.”
6:71 Yang dimaksudkan-Nya ialah Yudas, anak Simon Iskariot; sebab dialah yang akan menyerahkan Yesus, dia seorang di antara kedua belas murid itu.

Kenyataan ayat di atas bertepatan sekali dengan apa yang diterangkan dalam Injil Barnabas tentang Yudas Escariot

Kemudian Yesus telah berdialog dengan orang2 Yahudi


7:16 Jawab Yesus kepada mereka: “Ajaran-Ku tidak berasal dari diri-Ku sendiri, tetapi dari Dia yang telah mengutus Aku.
7:17 Barangsiapa mau melakukan kehendak-Nya, ia akan tahu entah ajaran-Ku ini berasal dari Allah, entah Aku berkata-kata dari diri-Ku sendiri.
7:18 Barangsiapa berkata-kata dari dirinya sendiri, ia mencari hormat bagi dirinya sendiri, tetapi barangsiapa mencari hormat bagi Dia yang mengutusnya, ia benar dan tidak ada ketidakbenaran padanya.
7:19 Bukankah Musa yang telah memberikan hukum Taurat kepadamu? Namun tidak seorangpun di antara kamu yang melakukan hukum Taurat itu. Mengapa kamu berusaha membunuh Aku?”

Yesus sendiri menyebut ajarannya bukan berasal dari dirinya, maka mengapa Kristian masih menganggap Yesus itu Tuhan?


Dan perhatikanlah bagaimana Yesus menegur Yahudi kerana tidak melaksanakan HUKUM TAURAT. Wahai umat Kristian, adakah kamu semua sudah melaksanakan HUKUM TAURAT Musa? Perhatikan bahawa Yesus sendiri memberi amaran kepada sesiapa yang melanggar HUKUM TAURAT

Dan Yesus bertanya kepada Yahudi mengapa mereka mahu menghukum Yesus. Yahudi2 itu menjawab

7:20 Orang banyak itu menjawab: “Engkau kerasukan setan; siapakah yang berusaha membunuh Engkau?”
7:21 Jawab Yesus kepada mereka: “Hanya satu perbuatan yang Kulakukan dan kamu semua telah heran.
7:22 Jadi: Musa menetapkan supaya kamu bersunat–sebenarnya sunat itu tidak berasal dari Musa, tetapi dari nenek moyang kita–dan kamu menyunat orang pada hari Sabat!
7:23 Jikalau seorang menerima sunat pada hari Sabat, supaya jangan melanggar hukum Musa, mengapa kamu marah kepada-Ku, karena Aku menyembuhkan seluruh tubuh seorang manusia pada hari Sabat.
7:24 Janganlah menghakimi menurut apa yang nampak, tetapi hakimilah dengan adil.”

Kemudian perhatikan kata2 Yesus seterusnya ini

7:33 Maka kata Yesus: “Tinggal sedikit waktu saja Aku ada bersama kamu dan sesudah itu Aku akan pergi kepada Dia yang telah mengutus Aku.
7:34 Kamu akan mencari Aku, tetapi tidak akan bertemu dengan Aku, sebab kamu tidak dapat datang ke tempat di mana Aku berada.”

Yesus tidak mengatakan bahawa dia akan mati, tetapi dia akan pergi kepada Tuhan yang telah mengutuskannya

Dengar sekali lagi kepada mereka2 yang mengabaikan HUKUM TAURAT!

7:49 Tetapi orang banyak ini yang tidak mengenal hukum Taurat, terkutuklah mereka!”

Seterusnya Yesus pergi ke Bukit Zaitun,

8:3 Maka ahli-ahli Taurat dan orang-orang Farisi membawa kepada-Nya seorang perempuan yang kedapatan berbuat zinah.
8:4 Mereka menempatkan perempuan itu di tengah-tengah lalu berkata kepada Yesus: “Rabi, perempuan ini tertangkap basah ketika ia sedang berbuat zinah.
8:5 Musa dalam hukum Taurat memerintahkan kita untuk melempari perempuan-perempuan yang demikian. Apakah pendapat-Mu tentang hal itu?”
8:6 Mereka mengatakan hal itu untuk mencobai Dia, supaya mereka memperoleh sesuatu untuk menyalahkan-Nya. Tetapi Yesus membungkuk lalu menulis dengan jari-Nya di tanah.
8:7 Dan ketika mereka terus-menerus bertanya kepada-Nya, Iapun bangkit berdiri lalu berkata kepada mereka: “Barangsiapa di antara kamu tidak berdosa, hendaklah ia yang pertama melemparkan batu kepada perempuan itu.”

Di situ jelas dalam HUkum Taurat , orang berzina mesti dihukum rejam dengan batu.

8:8 Lalu Ia membungkuk pula dan menulis di tanah.
8:9 Tetapi setelah mereka mendengar perkataan itu, pergilah mereka seorang demi seorang, mulai dari yang tertua. Akhirnya tinggallah Yesus seorang diri dengan perempuan itu yang tetap di tempatnya.
8:10 Lalu Yesus bangkit berdiri dan berkata kepadanya: “Hai perempuan, di manakah mereka? Tidak adakah seorang yang menghukum engkau?”
8:11 Jawabnya: “Tidak ada, Tuhan.” Lalu kata Yesus: “Akupun tidak menghukum engkau. Pergilah, dan jangan berbuat dosa lagi mulai dari sekarang.”

Tetapi tidak ada seorang pun yang menghukum wanita tersebut, kerana apa? Kerana orang2 di situ sudah tidak lagi patuh kepada HUKUM TAURAT.

Maka Yesus melepaskan wanita itu pergi dan menasihatkannya tidak lagi berbuat dosa itu

Dan mungkin ayat di bawah ini yang menambahkan lagi keyakinan Kristian bahawa Yesus tu Tuhan

8:28 Maka kata Yesus: “Apabila kamu telah meninggikan Anak Manusia, barulah kamu tahu, bahwa Akulah Dia, dan bahwa Aku tidak berbuat apa-apa dari diri-Ku sendiri, tetapi Aku berbicara tentang hal-hal, sebagaimana diajarkan Bapa kepada-Ku.

Tetapi kemudian Yesus berkata dia datang bukan atas kehendak dia sendiri pula, tetapi diutuskan oleh Allah

8:42 Kata Yesus kepada mereka: “Jikalau Allah adalah Bapamu, kamu akan mengasihi Aku, sebab Aku keluar dan datang dari Allah. Dan Aku datang bukan atas kehendak-Ku sendiri, melainkan Dialah yang mengutus Aku.

Pada peristiwa Yesus mahu hidupkan orang mati, dia terlebih dahulu berdoa kepada Tuhan. Rasionalnya, adalah tidak logik Tuhan berdoa kepada Tuhan. Dan Yesus menghidupkan manusia yang telah mati dengan izin Allah juga

11:41 Maka mereka mengangkat batu itu. Lalu Yesus menengadah ke atas dan berkata: “Bapa, Aku mengucap syukur kepada-Mu, karena Engkau telah mendengarkan Aku.
11:42 Aku tahu, bahwa Engkau selalu mendengarkan Aku, tetapi oleh karena orang banyak yang berdiri di sini mengelilingi Aku, Aku mengatakannya, supaya mereka percaya, bahwa Engkaulah yang telah mengutus Aku.”
11:43 Dan sesudah berkata demikian, berserulah Ia dengan suara keras: “Lazarus, marilah ke luar!”
11:44 Orang yang telah mati itu datang ke luar, kaki dan tangannya masih terikat dengan kain kapan dan mukanya tertutup dengan kain peluh. Kata Yesus kepada mereka: “Bukalah kain-kain itu dan biarkan ia pergi.”

Orang2 Yahudi sendiri yang mengatakan bahawa Yesus patut mati dan mereka mahu menghukum Yesus

11:49 Tetapi seorang di antara mereka, yaitu Kayafas, Imam Besar pada tahun itu, berkata kepada mereka: “Kamu tidak tahu apa-apa,
11:50 dan kamu tidak insaf, bahwa lebih berguna bagimu, jika satu orang mati untuk bangsa kita dari pada seluruh bangsa kita ini binasa.”
11:51 Hal itu dikatakannya bukan dari dirinya sendiri, tetapi sebagai Imam Besar pada tahun itu ia bernubuat, bahwa Yesus akan mati untuk bangsa itu,
11:52 dan bukan untuk bangsa itu saja, tetapi juga untuk mengumpulkan dan mempersatukan anak-anak Allah yang tercerai-berai.
11:53 Mulai dari hari itu mereka sepakat untuk membunuh Dia.

Umat Kristian sering mengatakan Yesus datang untuk menghakimi dunia. Tetapi lihat ayat2 berikut, Yesus datang bukan untuk menghakimi dunia, tetapi untuk menyelamatkannya.

Yohanes 12:47 Dan jikalau seorang mendengar perkataan-Ku, tetapi tidak melakukannya, Aku tidak menjadi hakimnya, sebab Aku datang bukan untuk menghakimi dunia, melainkan untuk menyelamatkannya.
12:48 Barangsiapa menolak Aku, dan tidak menerima perkataan-Ku, ia sudah ada hakimnya, yaitu firman yang telah Kukatakan, itulah yang akan menjadi hakimnya pada akhir zaman.
12:49 Sebab Aku berkata-kata bukan dari diri-Ku sendiri, tetapi Bapa, yang mengutus Aku, Dialah yang memerintahkan Aku untuk mengatakan apa yang harus Aku katakan dan Aku sampaikan.
12:50 Dan Aku tahu, bahwa perintah-Nya itu adalah hidup yang kekal. Jadi apa yang Aku katakan, Aku menyampaikannya sebagaimana yang difirmankan oleh Bapa kepada-Ku.”

Perhatikan penggunaan perkataan Tuhan di bawah

Yohanes 13:13 Kamu menyebut Aku Guru dan Tuhan, dan katamu itu tepat, sebab memang Akulah Guru dan Tuhan.

Jika dilihat dalam Bible versi King James pula

13:13 “You call me Teacher and Lord, and you say well, for [so] I am.

Begitu juga dalam Revised Webster Version

13:13 Ye call me Master and Lord: and ye say well; for [so] I am.

Lord di situ bukan bermakna Tuhan, tetapi lebih tepatnya adalah Tuan. Maka terjemahan sebenarnya adalah Tuan bukannya Tuhan. Di situ pun telah menimbulkan keraguan di antara kitab2 Bible sendiri.

Dan ayat seterusnya terjemahan itu menggunakan perkataan TUAN pula

13:16 Aku berkata kepadamu: Sesungguhnya seorang hamba tidaklah lebih tinggi dari pada tuannya, ataupun seorang utusan dari pada dia yang mengutusnya.

Yesus mengatakan bahawa salah seorang anak muridnya akan menyerahkannya kepada orang2 Yahudi dan kerajaan ROm untuk dijatuhkan hukuman

13:21 Setelah Yesus berkata demikian Ia sangat terharu, lalu bersaksi: “Aku berkata kepadamu, sesungguhnya seorang di antara kamu akan menyerahkan Aku.”
13:22 Murid-murid itu memandang seorang kepada yang lain, mereka ragu-ragu siapa yang dimaksudkan-Nya.
13:23 Seorang di antara murid Yesus, yaitu murid yang dikasihi-Nya, bersandar dekat kepada-Nya, di sebelah kanan-Nya.
13:24 Kepada murid itu Simon Petrus memberi isyarat dan berkata: “Tanyalah siapa yang dimaksudkan-Nya!”
13:25 Murid yang duduk dekat Yesus itu berpaling dan berkata kepada-Nya: “Tuhan, siapakah itu?”
13:26 Jawab Yesus: “Dialah itu, yang kepadanya Aku akan memberikan roti, sesudah Aku mencelupkannya.” Sesudah berkata demikian Ia mengambil roti, mencelupkannya dan memberikannya kepada Yudas, anak Simon Iskariot.
13:27 Dan sesudah Yudas menerima roti itu, ia kerasukan Iblis. Maka Yesus berkata kepadanya: “Apa yang hendak kauperbuat, perbuatlah dengan segera.”
13:28 Tetapi tidak ada seorangpun dari antara mereka yang duduk makan itu mengerti, apa maksud Yesus mengatakan itu kepada Yudas.
13:29 Karena Yudas memegang kas ada yang menyangka, bahwa Yesus menyuruh dia membeli apa-apa yang perlu untuk perayaan itu, atau memberi apa-apa kepada orang miskin.
13:30 Yudas menerima roti itu lalu segera pergi. Pada waktu itu hari sudah malam.

Umat Kristian mengatakan mereka menyebarkan ajaran kasih. Yesus telah memberitahunya melalui ayat di bawah

13:34 Aku memberikan perintah baru kepada kamu, yaitu supaya kamu saling mengasihi; sama seperti Aku telah mengasihi kamu demikian pula kamu harus saling mengasihi.
13:35 Dengan demikian semua orang akan tahu, bahwa kamu adalah murid-murid-Ku, yaitu jikalau kamu saling mengasihi.”

Tetapi mengapa yang selalu dilihat ialah umat Kristian selalu menyakitkan hati umat lain terutamanya Muslim, dengan menghina Nabi Muhammad S.a.w, mengeluarkan kata2 kesat dan tidak sopan, memperlekehkan orang lain dan sebagainya? Itu yang menimbulkan tanda tanya🙂


14:19 Tinggal sesaat lagi dan dunia tidak akan melihat Aku lagi, tetapi kamu melihat Aku, sebab Aku hidup dan kamupun akan hidup.
14:20 Pada waktu itulah kamu akan tahu, bahwa Aku di dalam Bapa-Ku dan kamu di dalam Aku dan Aku di dalam kamu.

Lihat kata2 Yesus ini sebelum kerajaan Rom mahu menangkapnya

14:30 Tidak banyak lagi Aku berkata-kata dengan kamu, sebab penguasa dunia ini datang dan ia tidak berkuasa sedikitpun atas diri-Ku.

Maka sememangnya kerajaan Rom tidak dapat menangkapnya kerana dia telah ditukar rupanya oleh Allah S.w.t dengan rupa orang lain. Sila baca petikan dari Injil Barnabas di bawah;

Injil Barnabas Fasal 214 – 217 menceritakan : “Maka keluarlah Yesus dari rumah kemudian membelok ke kebun untuk sembahyang, lalu ia bertelut seratus kali sambil mengenakan wajahnya ke tanah sebagai kebiasaannya dalam bersembahyang. Dan oleh kerana Yudas mengetahui tempat di mana Yesus beserta para muridnya berada, maka pergilah ia kepada ketua imam. Katanya: “Apabila engkau berikan apa yang engkau janjikan maka akan kuserahkan ke tangan mu pada malam ini Yesus yang kamu carinya itu. Kerana ia sekarang tinggal sendirian bersama sebelas temannya”.

Ketua imam itu menjawab: “Berapa yang engkau minta ?” Yudas menjawab: “Tiga puluh keping emas.” Dan ketika itu juga kepala imam menghitung wang kontan untuknya. Lalu ia mengutus seorang Parisi kepada Hakim dan Herodes untuk mendatangkan barisan-barisan tentera. Maka kedua orang itu memberikan kepadanya satu pasukan, kerana mereka khuatir akan khalayak ramai. Lalu mereka memanggul senjata mereka, dan keluarlah mereka dari Jerussalem dengan obor-obor dan lampu-lampu di atas tongkat-tongkat.


Dan ketika barisan tentera itu bersama Yudas sudah mendekati tempat di mana Yesus berada di situ, maka terdengarlah oleh Yesus suara mendekatnya sejumlah besar manusia. Dari itu ia mundur dan sambil ketakutan ia masuk ke dalam rumah. Ada pun kesebelas orang itu sedang tidur. Maka ketika Allah melihat bahaya yang menghampiri hamba-Nya, diperintahlah oleh-Nya para Malaikat-Nya Jibril, Mikail, Rufail dan Uril utusan-utusan-Nya itu untuk mengambil-nya dari dunia ini.


Dan tiba lah para Malaikat yang suci itu lalu diambilnyalah Yesus dari jendela yang menghadap ke sebelah selatan. Kemudian diangkatnya lah dia dan diletak-kannya di langit yang ketiga, di tengah kawanan Malaikat yang memuji-muji Allah sepanjang masa. Kemudian Yudas, dengan kekerasan memasuki kamar dari mana Yesus diangkat itu.

Di saat mana para murid semuanya sedang tidur. Maka Allah yang Maha Ajaib itu mendatangkan sesuatu yang ajaib pula. Lalu berubahlah Yudas itu dalam kata-kata dan wajahnya, sehingga ia menyerupai Yesus, dan kami pun menyangkanya Yesus. Adapun dia, maka setelah membangunkan kami ia mencari-cari di mana gerangan guru itu. Dari itu kami pun merasa hairan, lalu kami jawab: “Engkaulah ya tuan, Guru kami. Lupakah engkau sekarang kepada kami?”


Adapun dia maka sambil bersenyum mengatakan: “Apakah kamu dungu sehingga kamu tidak mengenal lagi Yudas Iskariot?” Dan di tengah-tengah ia mengatakan demikian itu masuklah tentera itu lalu meletakkan tangan mereka kepada Yudas, kerana ia benar-benar menyerupai Yesus dalam segala hal. Ada pun kami, maka ketika kami dengar suara Yudas dan melihat gerombolan tentera itu larilah kami bagaikan orang-orang gila.


Juga Yahya yang tadinya memakai selimut dari ‘cotton’ ia terjaga dan lari. Dan ketika seorang perajurit memegangnya dengan selimut cottonnya, maka ia tinggalkan selimutnya dan ia lari telanjang. Kerana Allah telah mengabulkan doa Yesus dan menyelamatkan kesebelas orang ini dari bahaya. Maka diangkutlah Yudas oleh tentera dan diikatlah dia sambil mengejek-ejeknya. Kerana dia mungkir sedang ia bertutur benar bahawa dia itu bukan Yesus…”

Ayat di bawah menunjukkan ramalan oleh Yesus tentang kedatangan Nabi Muhammad S.a.w kerana ciri2 itu adalah tepat dengan ciri2 Muhammad S.a.w, sepertimana juga ada diramalkan dalam Perjanjian Lama. Perhatikan seterusnya dalam Surah Yohanes

Yohanes 15:26 Jikalau Penghibur yang akan Kuutus dari Bapa datang, yaitu Roh Kebenaran yang keluar dari Bapa, Ia akan bersaksi tentang Aku.

16:2 Kamu akan dikucilkan, bahkan akan datang saatnya bahwa setiap orang yang membunuh kamu akan menyangka bahwa ia berbuat bakti bagi Allah.

Maka benarlah ramalan ayat di atas kerana Petrus juga telah disalib lama selepas itu.

Dan sekali lagi Yesus memberitahu akan kedatangan Nabi Muhammad S.a.w

16:7 Namun benar yang Kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika Aku pergi. Sebab jikalau Aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepadamu, tetapi jikalau Aku pergi, Aku akan mengutus Dia kepadamu.
16:8 Dan kalau Ia datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan penghakiman;
16:9 akan dosa, karena mereka tetap tidak percaya kepada-Ku;
16:10 akan kebenaran, karena Aku pergi kepada Bapa dan kamu tidak melihat Aku lagi;
16:11 akan penghakiman, karena penguasa dunia ini telah dihukum.
16:12 Masih banyak hal yang harus Kukatakan kepadamu, tetapi sekarang kamu belum dapat menanggungnya.
16:13 Tetapi apabila Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia akan memimpin kamu ke dalam seluruh kebenaran; sebab Ia tidak akan berkata-kata dari diri-Nya sendiri, tetapi segala sesuatu yang didengar-Nya itulah yang akan dikatakan-Nya dan Ia akan memberitakan kepadamu hal-hal yang akan datang.
16:14 Ia akan memuliakan Aku, sebab Ia akan memberitakan kepadamu apa yang diterimanya dari pada-Ku.
16:15 Segala sesuatu yang Bapa punya, adalah Aku punya; sebab itu Aku berkata: Ia akan memberitakan kepadamu apa yang diterimanya dari pada-Ku.”

Penghibur (Muhammad) itulah yang amat dikenali oleh pendeta2 Nasrani dahulu kala dan sentiasa menanti kemunculannya. Dan penghibur itu telah lahir dan diakui oleh pendeta2 Nasrani termasuklah Buhaira iaitu pendeta Nasrani dari Syria , Waraqah ibnu Naufal dan lain2.

Bagaimana mereka mengenali Penghibur itu? Iaitu dengan tanda2 yang ada pada tubuh Muhammad dan juga awan yang sentiasa mengikutinya dan memayunginya dari panas matahari.

Dan yang PASTI, Yesus tidak pernah mengatakan bahawa dia adalah Rasul yang terakhir.

Nah, bukan ayat2 di atas sahaja yang membuktikan ramalan tentang Nabi Muhammad S.a.w , namun ayat2 di dalam Surah2 lain lagi menguatkannya, dari Bible kamu sendiri

1. Ulangan 18:18-20, tentang nabi diluar bani Israel dengan ciri-ciri: nabi seperti musa, tidak mati terbunuh dan semua perkatannya terjadi.
2. Habakuk 3:3 jo. Ulangan 33;1-3, tentang nabi yang berhasil menegakkan syariat agama di tanah Arab.
3. Yesaya 29:12, nabi yang tidak bisa membaca.
4. Yesaya 41:1-4, nabi yang bisa perang, punya keturunan dan sudah lama ditunggu-tunggu oleh bangsa yang tertindas sebagai pembebas dan penyelamat dari penindasan kaum yang zalim.
5. Yesaya 42:1-4, nabi yang menegakkan hukum kepada bangsa-bangsa lain dan tidak pernah berteriak dengan suara nyaring.
6. Yeremia 28:9, tentang nabi yang membawa damai.
7. Kejadian 49: 1, 10 dan Matius 21: 42-43, nabi tersebut keturunan nabi Ismail.
8. Yohanes 1: 19-25, datangnya setelah zaman Yahya dan Yesus.
9. Yohanes 16:7-1 5, nabi yang mendapat julukan “Penolong yang lain” dengan ciri-ciri: manusia biasa, memiliki gelar ‘penghibur’ dan ‘al-amin/orang benar jujur terpercaya’, tidak berkata-kata dari dirinya sendiri dan memuliakan nabi Isa dengan alaihisalam.

10. Dan lain-lain.

Kiasan

16:25 Semuanya ini Kukatakan kepadamu dengan kiasan. Akan tiba saatnya Aku tidak lagi berkata-kata kepadamu dengan kiasan, tetapi terus terang memberitakan Bapa kepadamu.

Dan selepas ayat di atas, Yesus tidak menggunakan bahasa KIASAN lagi. Maka perhatikan ayat sambungan kemudiannya

17:3 Inilah hidup yang kekal itu, yaitu bahwa mereka mengenal Engkau, satu-satunya Allah yang benar, dan mengenal Yesus Kristus yang telah Engkau utus.

NYATA di situ, Allah adalah satu2nya Tuhan, dan Yesus adalah UTUSAN / RASUL Allah. Perhatikan lah

Dan seterusnya dia menyambung tanpa ada KIASAN lagi

17:4 Aku telah mempermuliakan Engkau di bumi dengan jalan menyelesaikan pekerjaan yang Engkau berikan kepada-Ku untuk melakukannya.
17:5 Oleh sebab itu, ya Bapa, permuliakanlah Aku pada-Mu sendiri dengan kemuliaan yang Kumiliki di hadirat-Mu sebelum dunia ada.
17:6 Aku telah menyatakan nama-Mu kepada semua orang, yang Engkau berikan kepada-Ku dari dunia. Mereka itu milik-Mu dan Engkau telah memberikan mereka kepada-Ku dan mereka telah menuruti firman-Mu.
17:7 Sekarang mereka tahu, bahwa semua yang Engkau berikan kepada-Ku itu berasal dari pada-Mu.
17:8 Sebab segala firman yang Engkau sampaikan kepada-Ku telah Kusampaikan kepada mereka dan mereka telah menerimanya. Mereka tahu benar-benar, bahwa Aku datang dari pada-Mu, dan mereka percaya, bahwa Engkaulah yang telah mengutus Aku.
17:9 Aku berdoa untuk mereka. Bukan untuk dunia Aku berdoa, tetapi untuk mereka, yang telah Engkau berikan kepada-Ku, sebab mereka adalah milik-Mu
17:10 dan segala milik-Ku adalah milik-Mu dan milik-Mu adalah milik-Ku, dan Aku telah dipermuliakan di dalam mereka.

Peristiwa penangkapan Yesus amat tidak jelas dalam Yohanes

18:10 Lalu Simon Petrus, yang membawa pedang, menghunus pedang itu, menetakkannya kepada hamba Imam Besar dan memutuskan telinga kanannya. Nama hamba itu Malkhus.
18:11 Kata Yesus kepada Petrus: “Sarungkan pedangmu itu; bukankah Aku harus minum cawan yang diberikan Bapa kepada-Ku?”
18:12 Maka pasukan prajurit serta perwiranya dan penjaga-penjaga yang disuruh orang Yahudi itu menangkap Yesus dan membelenggu Dia.
18:13 Lalu mereka membawa-Nya mula-mula kepada Hanas, karena Hanas adalah mertua Kayafas, yang pada tahun itu menjadi Imam Besar;
18:14 dan Kayafaslah yang telah menasihatkan orang-orang Yahudi: “Adalah lebih berguna jika satu orang mati untuk seluruh bangsa.”

Kerana itulah cerita yang lebih detail dan munasabah ada di dalam Injil Barnabas yang telah saya berikan di atas tadi

Peace, love and justice for all🙂

Bacaan berkaitan:

Pendedahan bekas Paderi Kristian & Mubaligh Hindu

Paulus yang selewengkan ajaran Yesus dan mencipta Kristian

Pembatas kepalsuan dan kebenaran : Bab 1 – 2

Jesus (Nabi Isa a.s) bukan Tuhan

Pendapat-pendapat berkenaan asal usul dan fitnah Dajjal

Menjawab beberapa tuduhan terhadap AlQuran

Ramai orang2 Kristian dahulu yang menolak Trinity

Perbezaan ajaran Yesus dengan ajaran Paulus (Kristian)

Sejarah kemasukan Kristian di kepulauan Melayu – Bahagian 1

Bible mengatakan hanya 144,000 umat Israel akan masuk syurga

Muhammad S.a.w adalah Rasul terakhir sedangkan Yesus bukan Rasul terakhir

Paulus yang selewengkan ajaran Yesus dan mencipta Kristian