alcohol-free

Assalaamu’alaikum w.b.t……. Laporan terkini dari Reuters menyebut tentang kajian WHO bahawa seks yang tidak selamat, alkohol, pemakanan kanak2 yang teruk, sistem kebersihan yang teruk dan masalah darah tinggi telah menjadi punca utama terhadap 1/4 dari 60 juta kematian pramatang di seluruh dunia.

Tentang pemakanan kanak2, masalah tidak cukup zat makanan menjadi masalah kesihatan kepada negara miskin, sementara masalah terlebih makan / obesiti berlaku kepada negara2 yang membangun.  Obesiti / terlebih berat badan menyebabkan lebih kematian jika dibandingkan dengan tidak cukup makan.

Dan jika diperhatikan , semuanya adalah boleh dicegah jika betul2 mengikuti ajaran Islam yang sebenar. Hubungan seks di luar nikah dan di luar tabie telah dilarang keras di dalam Islam, minuman beralkohol dan arak dilarang keras, pemakanan disuruh menjaga dengan baik dan nabi Muhammad S.a.w sudah mengajar cara pemakanan yang terbaik dan mengelakkan dari perkara2 yang haram dan merbahaya, dan Islam mengajar menjaga kebersihan sama ada dari segi zahir dan juga batin.

Maka jika semua itu diikut dengan baik, maka tidak akan timbul masalah2 tadi insyaAllah. Dan begitulah sempurna dan indahnya ajaran di dalam Islam, iaitu ajaran yang diturunkan oleh Pencipta sekelian makhluk melalui rasulNya sebagai pedoman kepada manusia yang menjadi khalifah di muka bumi ini.

.

Bacaan berkaitan:

Meningkatkan kekuatan akal

Cara pengubatan amalan Rasulullah S.a.w

Cara makan dan minum Rasulullah S.a.w

Jin

Rawatan untuk mengatasi gangguan makhluk halus

Makhluk halus menurut Al Quran dan sunnah

Air zam zam

Di antara amalan-amalan berhikmah dalam Islam

Memelihara Perut

15 Kebaikan Sujud

Kurma/ Kismis / Madu

Penyakit Lupa

Bagaimana Doa Dapat Mempercepat Kesembuhan Pesakit