Assalaamu’alaikum w.b.t……. Sememangnya para nabi dan rasul tidak boleh dibeza-bezakan antara mereka, kerana masing-masing diberi kelebihan tersendiri oleh Allah S.w.t. Tetapi persamaan-persamaan dan perbandingan yang diberikan ini hanya untuk menjawab balik serangan-serangan dari pihak Kristian yang masih tidak henti-henti MENYERANG di sini dari dulu sampai sekarang.
“Rasul telah beriman kepada Al-Qur’an yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (Mereka mengatakan): “Kami tidak membeza-bezakan antara seseorang pun (dengan yang lain) dari rasul-rasul-Nya”, dan mereka mengatakan: “Kami dengar dan kami ta’at”. (Mereka berdo’a): “Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali”. Surah Al Baqarah : Ayat 285
Banyak sebenarnya ramalan-ramalan tentang kedatangan nabi ada dalam Perjanjian Lama dalam AlKitab, tetapi kali ini kita hanya membicarakan tentang ramalan ini;
Ulangan 18:15 Bahwa seorang nabi dari tengah-tengah kamu, dari antara segala saudaramu, dan yang seperti aku ini (Musa), iaitu akan dijadikan oleh Tuhan, Allahmu, bagi kamu, maka akan dia patutlah kamu dengar.
.
Hayati baik-baik hujjah-hujjah yang diberikan ini. Kesesuaian ramalan itu lebih kepada persamaan Musa a.s dengan Muhammad S.a.w berbanding persamaan Musa a.s dengan Yesus.
1 – Musa dan Muhammad lahir secara normal dan alamiah, iaitu melalui percampuran fizik antara seorang lelaki dan seorang wanita, sementara Yesus lahir tidak seperti itu.
2 – Musa mempunyai hubungan rapat dengan Allah
Muhammad juga mempunyai hubungan rapat dengan Allah, kerana dia PENGHULU segala nabi dan rasul. Dia manusia pertama yang mengadap Allah di langit
“Katakan Wahai Muhammad: jika kamu kasih kepada Allah, maka ikutilah aku (Muhammad), nescaya Allah mengasihi kamu.” Surah Aali Imran : Ayat 31
Untuk mendapat KASIH dari Allah, maka mesti mengikut Muhammad selepas kedatangannya. Jika tidak ikut Muhammad bagaimana kamu mahu mendapat KASIH dari Allah? Itu sahaja sudah membuktikan bahawa Muhammad adalah sebaik2 manusia, dan sebaik2 manusia SUDAH TENTU lah paling dekat dan disayangi Tuhan.
3 – Musa mempunyai kuasa dan wibawa kerana dia menjadi PEMERINTAH kepada rakyat.
Muhammad juga mempunyai kuasa dan wibawa kerana dia menjadi pemerintah kepada rakyat. Muhammad juga boleh memberi SYAFAAT di akhirat, untuk menyelamatkan manusia dari NERAKA
Yesus TIDAK menjadi PEMERINTAH rakyat
4 – Musa mendapat kesaksian umatnya melakukan MUKJIZAT
Muhammad juga mendapat kesaksian umatnya melakukan MUKJIZAT. Telah banyak disebut tentang mukjizat Muhammad pad dialog lepas.
Antara Mukjizat Muhammad, MEMBELAH BULAN, MENYEMBUHKAN pelbagai PENYAKIT dengan hanya berdoa, menghalau JIN dan ROH2 JAHAT, berkata2 dengan HAIWAN, MAKANAN yang sangat sedikit tetapi dimakan oleh RAMAI para sahabat tetapi TIDAK HABIS2, dan camam2 lagi
Dan Muhammad bukan melakukannya di dalam gua, melainkan DI HADAPAN KHALAYAK RAMAI
5 – Musa wajahnya bersinar
Muhammad wajahnya bercahaya umpama cahaya BULAN PURNAMA
Ini antara kata2 dari para sahabat sendiri
– “Aku melihat cahaya dari lidahnya.”
– “Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.”
– “Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.”
– “Rasulullah umpama matahari yang bersinar.”
– “Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.”
– “Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya seperti bulan purnama.”
6 – Musa meramal dan digenapi
Muhammad meramal dan SEMUA telah berlaku melainkan TANDA2 AKHIR KIAMAT. Jika berlaku tanda2 akhir KIAMAT, maka akan kiamat lah dunia ini tidak lama lepas itu.
Ramalan Muhammad tentang AKHIR ZAMAN ada banyak, antaranya di sini
Antara Mukjizat Nabi Muhammad S.a.w – bahagian 3
.
7 – Musa TIDAK BOLEH mengampunkan DOSA manusia. Dia hanya mampu BERDOA
Dalam Keluaran menyebut, akhirnya ALLAH menyeksa manusia2 yang buat patung lembu itu
Keluaran 32:30 Hata, maka keesokan harinya kata Musa kepada orang banyak itu: Bahwa kamu sudah berbuat dosa yang amat besar; maka sekarang aku hendak naik menghadap Tuhan, kalau-kalau aku dapat mengadakan gafirat atas dosa kamu itu.
32:31 Maka kembalilah Musa kepada Tuhan, lalu sembahnya: Wah, bangsa ini telah berbuat dosa yang amat besar dengan memperbuat berhala emas akan dirinya.
32:32 Maka sekarang, jikalau boleh, ampunilah kiranya dosa mereka itu! jikalau tiada, maka parangkan apalah aku dari dalam kitab-Mu, yang telah Kausuratkan.
32:33 Maka firman Tuhan kepada Musa: Orang itulah patut Kuparangkan dari dalam kitab-Ku, yaitu yang telah berdosa kepada-Ku.
32:34 Maka sekarang, pergilah engkau, hantarkanlah bangsa ini ke tempat yang telah Kukatakan kepadamu; bahwa sesungguhnya malaekat-Ku akan berjalan di hadapanmu, tetapi pada hari pembalasan-Ku, maka Aku akan membalas dosanya kepada mereka itu!
32:35 Maka demikianlah disiksakan Tuhan akan bangsa itu, sebab telah diperbuatnya anak lembu, yang diperbuat oleh Harun akan mereka itu.
– Muhammad juga berdoa kepada Allah agar mengampunkan dosa umatnya. Dan jangan lupa, Muhammad dapat memberi SYAFAAT di akhirat nanti untuk membebaskan manusia dari NERAKA. Allah hanya kurniakan SYAFAAT itu kepada Nabi Muhammad seorang, nabi2 lain tidak ada
Dan YANG PASTI, Musa TIDAK disalib
Muhammad TIDAK disalib
8 – Korban pada zaman nabi musa
Ajaran Islam juga ada KORBAN haiwan seperti kambing, lembu, unta
Yesus datang BUKAN untuk MENEBUS DOSA manusia, SETIAP manusia bertanggung jawab atas DOSA nya sendiri
“Maka kira-kira pada pukul tiga pagi itu, berteriaklah Jesus dengan suara yang nyaring katanya: Ya Tuhanku! Wahai Tuhanku! Mengapa Engkau meninggalkan aku?” (Matius 27:46)
Yesus sendiri disebutkan dalam Matius memanggil2 Tuhan. Dia sendiri TIDAK RELA disalib
“…….Sesungguhnya terkutuklah setiap orang yang tergantung pada kayu.” (Galatia 3:13)
“Orang yang berbuat dosa itu juga akan mati, maka anak tidak akan menanggung kesalahan bapanya, dan bapa pun tidak akan menanggung kesalahan anak-anaknya, kebenaran mereka yang benar terletak pada dirinya dan kejahatan orang fasik juga terletak pada dirinya.” (Yehezkial 18:20)
“Kerana anak manusia akan datang dengan kemuliaan Bapanya beserta dengan segala malaikatnya, pada masa itu Dia akan membalas kepada setiap orang mengikut amal perbuatannya.” (Matius 16:27)
“Biarkanlah anak-anak kecil itu, jangan dilarang mereka itu datang kepadaku kerana orang seperti inilah yang mempunyai kerajaan di syurga.” (Matius 19:14)
9 – Musa tidak memberitahu orang yang sama dengannya itu adalah KETURUNAN Yaakob. Dia hanya memberitahu bahawa nabi itu SAMA dengannya
Musa keturunan Ibrahim a.s
Muhammad keturunan Ibrahim a.s
10 – Musa memiliki seorang Ayah dan Ibu,
Muhammad SAW juga memiliki seorang Ayah dan Ibu
Yesus hanya memiliki Ibu dan tidak memiliki Ayah, sementara Yusuf Arimathea hanyalah ayah tirinya
11 – Musa dan Muhammad menikah dan mempunyai anak, sementara Yesus menurut sejarah AlKitab tidak menikah dan tidak mempunyai anak.
12 – Musa dan Muhammad diterima sebagai seorang Nabi dan Rasul oleh kaumnya dalam kehidupan mereka bahkan sehingga sekarang ini, sementara Yesus sendiri ditolak oleh kaumnya (umat Yahudi) sejak dari awal beliau diutus Allah sehingga sekarang. Yahudi menuduh Yesus itu membawa ajaran SESAT!!
13 – Musa dan Muhammad memimpin peperangan melawan orang kafir dan orang munafik. Mereka menakluki kota-kota dan membahagi-bahagi harta rampasan perang. Sementara Isa AlMasih tidak pernah melakukannya.
14 – Musa berhijrah ke bumi Madyan / Median, Muhammad berhijrah ke bumi Madinah, Yesus tidak hijrah ke mana pun di dalam menyebarkan ajarannya.
15 – Musa dan Muhammad sama-sama menerima wahyu (Musa dengan 10 perintah Allah di atas gunung, Muhammad dengan perintah Shalatnya di atas langit ke tujuh dan berhadapan dengan Tuhan, sementara Yesus tidak demikian kerana menurut Kristian, Yesus adalah ‘Tuhan’.
16 – Menurut hadis sahih riwayat Bukhari/Muslim, Musa dan Muhammad SAW berambut ikal (keriting) sementara Yesus berambut lurus.
17 – Musa dan Muhammad meninggal di usia tua dan di usia yang wajar (Musa 120 tahun, Muhammad 63 tahun), sementara Yesus dalam VERSI KRISTIAN ‘meninggal’ di usia muda dan 30-an tahun dan menurut catatan Abdullah Ibrahim penginjilan Yesus hanya selama 3 tahun, yang bererti Yesus hanya berumur 33 tahun sewaktu ‘wafat’.
18 – Musa dan Muhammad wafat secara wajar (sakit dan seumpamanya), menurut Kristian pula Yesus wafat disalib
19 – Bahawa Yesus dalam kalangan Kristian sekarang ini dianggap sebagai Tuhan sementara Musa bukanlah Tuhan.
20 – Yesus telah dianggap wafat untuk menebus dosa-dosa manusia, tetapi Musa tidak wafat untuk menebus dosa-dosa.
21 – Yesus bangkit setelah 3 hari wafatnya di kayu salib namun Musa tidak bangkit dari kematian setelah 3 hari dari wafatnya
.
.
.
Bacaan berkaitan:
Dari sekecil makhluk hingga sebesar makhluk semuanya bertasbih memuji Allah
Pendedahan bekas Paderi Kristian & Mubaligh Hindu
Pembatas kepalsuan dan kebenaran : Bab 1 – 2
Jesus (Nabi Isa a.s) bukan Tuhan
Pendapat-pendapat berkenaan asal usul dan fitnah Dajjal
Menjawab beberapa tuduhan terhadap AlQuran
Ramai orang2 Kristian dahulu yang menolak Trinity
Perbezaan ajaran Yesus dengan ajaran Paulus (Kristian)
Sejarah kemasukan Kristian di kepulauan Melayu – Bahagian 1
Bible mengatakan hanya 144,000 umat Israel akan masuk syurga
Muhammad S.a.w adalah Rasul terakhir sedangkan Yesus bukan Rasul terakhir
Paulus yang selewengkan ajaran Yesus dan mencipta Kristian
Paulus menggunakan perkataan ‘bodoh’ sedangkan Bible sendiri melarang menyebut bodoh
Bible menyebut bahawa Yesus datang bukan untuk membawa damai tetapi pedang
Kita semua akan mati dan dibangkitkan dari mati di akhirat kelak, maka adakah kita ini Tuhan?
Kristian agama rasis sedangkan Islam agama universal
Ayat-ayat porno dalam Bible dan kaedah larangan berzina dalam AlQuran
Kristian menciplak ajaran Buddha dan penyembah berhala
~ Fetha ~
Nov 04, 2009 @ 18:51:14
PLiz dech…kLw pkai ayat2 dr ALKITAB jgn d’sensor2 gitu dong. Stetmenx jd Ngawur sana sini tuch…kLw bth refrnsi ntar gw pnjmin Bible-nya yaa…!! Biar skLian d’bca puLL. N…next time dta-nya lbh AKURAT…TAJAM…
TERPERCAYA. Hhmm…
Ahmad Nizam
Nov 04, 2009 @ 21:58:11
Salaam semua.
Saudara Fetha, apa yang saya SENSOR? saya tidak tapis apa2 pun, itu ayat dari Sabdaweb.sabda.org.
Dan jika kamu mahu ayat2 di belakangnya lagi, nah saya berikan
Ulangan 18:15 Bahwa seorang nabi dari tengah-tengah kamu, dari antara segala saudaramu, dan yang seperti aku ini, ia itu akan dijadikan oleh Tuhan, Allahmu, bagi kamu, maka akan dia patutlah kamu dengar.
18:16 Setuju dengan segala yang telah kamu pinta kepada Tuhan, Allahmu, di Horeb, pada masa orang banyak itu ada berhimpun, katamu: Jangan kiranya kami mendengar pula bunyi suara Tuhan, Allah kami, dan api yang besar ini jangan kiranya kami lihat lagi, supaya jangan kami mati!
18:17 Maka pada masa itu berfirmanlah Tuhan kepadaku: Benarlah kata mereka itu.
18:18 Bahwa Aku akan menjadikan bagi mereka itu seorang nabi dari antara segala saudaranya, yang seperti engkau, dan Aku akan memberi segala firman-Ku dalam mulutnya dan iapun akan mengatakan kepadanya segala yang Kusuruh akan dia.
18:19 Bahwa sesungguhnya barangsiapa yang tiada mau dengar akan segala firman-Ku yang akan dikatakan olehnya dengan nama-Ku, niscaya Aku menuntutnya kelak kepada orang itu.
18:20 Tetapi adapun nabi yang melakukan dirinya dengan sombong dan mengatakan firman dengan nama-Ku yang tiada Kusuruh katakan, atau yang berkata dengan nama dewa-dewa, niscaya orang nabi itu akan mati dibunuh hukumnya.
18:21 Maka jikalau kiranya kamu berkata dalam hatimu demikian: Dengan apakah boleh kami ketahui akan perkataan itu bukannya firman Tuhan adanya?
18:22 Bahwa jikalau nabi itu berkata demi nama Tuhan, lalu barang yang dikatakannya itu tiada jadi atau tiada datang, ia itulah perkataan yang bukan firman Tuhan adanya, maka nabi itupun telah berkata dengan sombongnya, janganlah kamu takut akan dia.
Maka untuk apa saya beri banyak2 sedangkan POINTnya saya nak berikan pada ayat tadi sahaja? Lagi pun ayat dibelakangnya bermaksud sama sahaja, lain lah kalau ada maksud yang lain baru saya perlu letak semua ayat2nya. 🙂
Rio
Apr 22, 2015 @ 01:32:03
Kmu sdkit bgus mnjbrkan ayat tu tp syg skli krg tpt skli km mntafsirkn ayat ulangn 18 tdi,yg km mksd sya sdh pham km bndngkn ayat tu jlas ada prsamaan nabi Musa am nabi Muhamad,klo dbndngkn sama Tuhan Yesus ya psti sngt beda Yesus tu Tuhan yg awal dn akhir dn jga 100%mnusia jga 1000%Tuhan dia hakekat,tdk ada nabi manusia sprti Tuhan Yesus,musa mati ga bsa bngkit lgi klo Yesus mati bngkit pd hri yg ktga dn terangkt kesorga☺
stephen
Nov 04, 2009 @ 19:30:09
Langsung NM bukan yang diramal tetapi Yesus! Muslim jangan nangis…
anisrosescat
Nov 04, 2009 @ 20:34:20
Xde maknanye nak nangis pun… xde sebab..
Klu baca balik ayat2 yg di atas tu sgt2 jelas dh NM lebih byk menyamai Nabi Musa, so Muslim nak nangis buat apa..
~ Fetha ~
Nov 04, 2009 @ 23:06:17
Mka-nya bro..gw twrin mau g’ gw pnjmin bibLe gW…ALKITAB ya ALKITAB…!!
Mna ada ALKITAB vs SABDA..??? g’ nymbung kaLeee…Loe Lg ng’bhas b’dsrkan ALKITAB or SABDA.?? Ih…mLu tuch k’tauan bhngx…pLiz dech. Dta loe tuch g’ ada 1pun yg bnr n.. sm dgn isi ALKITAB. Gnti jdL gi’ b’dsrkan SABDA bkan ALKITAB. Itu baru anak ” PINTAR ” bukan “SOK PINTAR ”
kaLeee….
Ahmad Nizam
Nov 05, 2009 @ 00:06:34
Apa yang kamu cakap ni Fetha? satu habuk ambe tak faham ni huhu. tak boleh bercakap BAHASA STANDARD ke?
~ Fetha ~
Nov 05, 2009 @ 01:22:31
Makanya..bro. Saya tawarkan, mau tidak pinjam Bible saya.
ALKITAB ya ALKITAB..!!
Macam manalah ALKITAB vs Sabda.
Kamu cakap berdasar ALKITAB or SaBda..??
Hehe… buat maLu diri sendiri. Ketahuan tipu musLihatmu…
Data kau tak 1 pun bener dan sama dengan isi ALKITAB. Tipu..!! Rubahlah judul artikel kau. Berdasarkan sabda mu bukan ALKITAB.
Itu.. barulah kau jadi anak ” PINTAR ” bukan ” BERLAGA PINTAR “, ke???
Ahmad Nizam
Nov 05, 2009 @ 02:19:16
hehe kamu hanya pandai menuduh tetapi satu habuk tidak bawakan BUKTI yer. bercakap atas angin tanpa BUKTI tidak dapat membuktikan apa2 wahai saudara
Sabda apa pulak maksud kamu ni? saya bagi bukan sabda saya, tetapi laman web http://sabdaweb.sabda.org/home , Laman web itu mengandungi PELBAGAI versi AlKitab yang ditampilkan oleh umat Kristian sendiri
Maka adakah kamu mengatakan laman web itu MENIPU?
Dan jika benar saya menipu di sini, maka BUKTIKAN, berikan hujjah2 kamu bahawa yesus lebih banyak persamaannya dengan Musa daripada Muhammad
Setakat datang bercakap kosong dan menuduh tanpa BUKTI, itu baru FITNAH namanya. Setiap tuduhan perlu ada BUKTi. Jika semua manusia mengamalkan SIKAP seperti kamu, menuduh tanpa bukti, alamat kacau bilau lah dunia ini
Nah sila berikan BUKTI, bukannya TUDUHAN melulu
Salam damai dalam kecerdasan dan menggunakan AKAL untuk berfikir 🙂
Abdul Malik
Sep 14, 2010 @ 19:04:22
SAMA SEKALI BUKAN MUHAMMAD YG DINUBUATKAN OLEH MUSA !!!
Bunyi kitab Ulangan 18 : 15 itu lengkapnya demikian:
“Seorang nabi dari tengan-tengahmu, dari antara saudara-saudaramu, sama seperti aku, akan dibangkitkan bagi-mu, oleh Tuhan Allahmu, dialah yang harus kamu dengarkan”.
Dulu ayat ini saya artikan merupakan petunjuk adanya nubuat kenabian Muhammad. Karena dalam kalimat:
“seorang nabi sama seperti aku (Musa)” itu, merupakan penunjukan kepada identitas kenabian Muhammad itu,karena:
– Musa dilahirkan dengan beribu-bapa; Muhammad pun dilahirkan sama dengan Musa, yaitu ber-ibu bapa. Tidak sama dengan Isa Almasih, yang hanya dilahirkan oleh seorang ibu, tetapi tanpa bapa. Musa diwaktu besar — dewasa — nya kawin,
Muhammadpun juga waktu dewasanya kawin, sama dengan Musa. Tidak sama dengan Isa Almasih, yang sama sekali tidak pernah kawin.
Musa dikaruniakan anak; Muhammad pun juga dikaruniakan anak sama dengan Musa. Tetapi Isa Al-masih tidak pernah mempunyai anak, kawinpun tidak pernah. Musa, diwaktu tuanya mati dan dikuburkan, begitupun Muhammad waktu tuanya mati dan dikuburkan. Tetapi Isa Almasih tidak pernah mati, melainkan naik ke sorga, tidak dikuburkan.
Jadi nyatalah bahwa nats Ulangan 18 : 15 itu menunjukkan kebenarannya kehadiran Muhammad sebagai nabi yang sudah dinubuatkan oleh Musa, dan sama sekali bukan untuk kehadirannya Isa Almasih atau Jesus Kristus sebagai nabi. Kehadirannya Yesus Kristus menurut kepercayaan Kristen adalah sebagai Anak Allah.
Tetapi pada hari itu, waktu saya membaca ayat itu dengan perlahan-lahan serta dalam kesungguhan hati untuk dimengerti, apa maksudnya yang sebenarnya. Waktu
saya sampai kepada kalimat ” ………………………………..
sama seperti aku Musa).” Rohulkudus membisikkan didalam hati (roh) saya dengan mengatakan, bahwa kalau yang hendak kamu samakan itu adalah Muhammad dan Musa itu sama-sama dilahirkan dengan beribu-bapa, bahkan seluruh dunia ini manusia itu dilahirkan dengan beribu-bapa. Bukan itu yang dimaksudkan sama disini. Jadi ciri demikian ini sama sekali tidak dapat dijadikan cirri dari kebenarannya nubuat itu.
Begitupun juga, kalau Muhammad dianggap sama dengan Musa, disebabkan waktu dewasanya ia kawin seperti Musa, banyak orang didunia ini melakukan kawin mawin. Jadi cara inipun sama sekali tidak dapat dijadikan ciri dari kebenaran nubuat itu bagi kehadiran Muhammad sebagai nabi yang dinubuatkan.
Kalau Muhammad dianggap sama dengan Musa, karena dikarunia anak sebagaimana juga Musa, inipun tidak mungkin dijadikan ciri yang menentukan kebenaran nubuat itu, karena banyak orang didunia ini yang dikaruniai anak beranak.
Kalau Muhammad pada akhir hayatnya mati dan dikuburkan dianggap sama halnya dengan Musa mati dan dikuburkan dianggap ciri kebenaran nubuat itu. Inipun
juga tidak dapat diterima untuk dijadikan alasan kesamaan itu, karena semua orang didunia ini memang mati dan dikuburkan. Mati dan dikuburkan inipun,sama sekali bukanlah merupakan ciri yang khas.
Nubuat Musa itu memang menunjuk kepada kehadirannya Jesus Kristus, karena itu carilah kesamaan-kesamaan Musa dengan Jesus Kristus itu dalam hal-hal yang khas–Unik–luar biasa.
Memang banyak hal kesamaan Jesus dengan Musa, di dalam hal-hal yang unik dan khusus yang tidak sama dengan kebanyakan orang lain, misalnya:
* Gara-gara Musa lahir, Firaun mengamuk, anak laki-laki berumur 2 tahun kebawah dibunuh. Sama halnya dengan gara-gara Jesus lahir, Herodes mengamuk anak
laki-laki yang berumur dua tahun kebawah juga dibunuh. Diseluruh dunia, hanya dua pribadi ini yang benar-benar sama peristiwanya.
* Musa dimasa kanak-kanaknya itu berada diluar dari tanah tumpah darahnya sendiri, yaitu berada di Mesir .Begitupun juga ada kesamaannya dengan Jesus, bahwa dimasa kanak-kanaknya Jesus juga berada dalam pelarian di tanah Mesir diluar dari tanah tumpah darahnya sendiri . Tidak semua kanak-kanak mesti
menyingkir ke Mesir masa kanak-kanaknya.
* Musa sewaktu menjalankan karirnya sebagai nabi utusan Allah mendapat Kuasa Allah yang dikenal dengan sebutan, mukjizat, begitupun juga dengan Jesus
dalam karirnya sebagai Firman yang Hidup, mendapat Kuasa Allah berupa mukjizat penyembuhan dan menghidupkan orang mati.
* Musa membebaskan bangsa Israel dari belenggu perbudakannya bangsa Mesir, dan Jesuspun membebaskan bangsa Israel dari belenggu perbudakan dosa.
Maka dengan adanya banyak bukti-bukti yang menunjukkan adanya kesamaan-kesamaan yang unik ini, dapatlah saya menyimpulkannya dengan keyakinan bahwa nubuat yang tersebut dalam Ulangan 18 :15 itu, bukanlah untuk menunjuk kepada kehadirannya Muhammad sebagai nabi yang dinubuatkan, tetapi adalah untuk menunjuk kepada kehadirannya Jesus Kristus sebagai Juruselamat, Firman yang Hidup.
Ahmad Nizam
Sep 14, 2010 @ 19:36:03
Salaam dan selamat sejahtera. Nampaknya saudara TIDAK membaca habis artikel di atas. Persamaan2 yang telah diberikan dalam artikel di atas bukan sekadar seperti yg saudara NYATA kan itu, malah lebih lagi dan TIADA orang lain dah yang lebih sama dengan Nabi Musa a.s selain dari Nabi Muhammad S.a.w 🙂
~ Fetha ~
Nov 05, 2009 @ 09:16:12
No…comment.
Untuk ” PENIPU “..!!!
Al Hikam
Nov 05, 2009 @ 22:08:49
Fetha.. anda ini tiada kerja lain ke? Singgah ke rumah orang dah menuduh melulu. Kalau tiada comment yang bernas, lebih baik diem si..
Penghibur
Nov 05, 2009 @ 09:27:08
@Fetha
?
josua olivia
Nov 05, 2009 @ 12:34:23
ahmad nizam cakap ja sesuka hati anda.nak buktinya sila lah cari sendiri kan mengaku diri sendiri pintar..tapi???? tepuk dada tanya selera sendiri.
mazterall
Nov 05, 2009 @ 12:52:59
opini yang ngawur…
lagian napa toh muslim selalu pengen diakui agama lain
muslim2
stephen
Nov 05, 2009 @ 16:43:38
Dah terpaksa dia(AN) tu, memaksakan fakta yang tiada, mcm mengaku bendera malaysia dipacak di bulan tetapi bendera itu sebenarnya bendera amerika…
Ahmad Nizam
Nov 05, 2009 @ 22:14:48
Cuba kamu pergi tanya si Iman kristen tu. Kenapa dia bikin blog BELAJAR ISLAM?? Pada hal dia tu kristen. Dan kenapa dia bikin blog2 menghina dan memfitnah Islam yang bukan2??
Dan KENAPA kamu tidak tanya ramai lagi BLOGGER Kristian lain yang bikin blog MENGHINA Islam tanpa hujjah yang kukuh??
Ketahuilah, saya bikin tulisan2 ini setelah saya melihat TERAMAT BANYAK blog2 dari pihak KRISTIAN yang mengata bukan2 tentang ISLAM dan memFITNAH
Saya hanya mempertahankan Islam dan ingin menyampaikan KEBENARAN kepada kamu agar kita semua selamat DUNIA dan AKHIRAT
Kamu masih dalam KESALAHAN yang besar kerana berTUHAN kan manusia iaitu Yesus. kamu telah ditipu hidup2 oleh Paulus dan kerajaan ROME
Ketahuilah bahawa hanya ALLAH sahaja Tuhan sekelian alam
Peace , love and justice for all 🙂
stephen
Nov 06, 2009 @ 08:21:47
Ini hanya dakwaan kosong.
Ahmad Nizam
Nov 05, 2009 @ 16:53:54
hehe kesian sungguh, hanya mampu MENUDUH tapi BUKTI dan HUJJAH nya kosong 🙂
Agape
Nov 05, 2009 @ 21:46:29
– AN –
Untuk membuat suatu artikel, ada beberapa hal yg harus anda perhatikan :
1.> Sumber data harus AKURAT (dta yg sah) dan bukan berdasarkan Versi (dta yang d’buat – buat).
2.> Baca & pelajari dgn SEKSAMA (ALKITAB) sumber data yg SAH, dari halaman awal-akhir (KEJADIAN-WAHYU).
3.> Ambil kesimpulan dengan benar, tanpa menambah atau mengurangi apapun yang tertulis.
4.> Pasti anda tidak akan di beri gelar “PENIPU”
Karena bagaimana mungkin dengan mempelajari beberapa kalimat dalam sebuah buku (bukan buku jadi jadian) anda bisa menyimpulkan isi cerita atau TOKOH dari buku tersebut..???? Bahkan sampai berani membuat artikel. Nonsen…!!!!
Seperti pepatah ” TONG KOSONG NYARING BUNYInya”
Ahmad Nizam
Nov 05, 2009 @ 21:59:13
Saya sudah baca isi AlKitab terutamanya PERJANJIAN BARu, kamu sudah membacanya habis Agape?? hehe
Adakah ayat “Bahwa seorang nabi dari tengah-tengah kamu, dari antara segala saudaramu, dan yang seperti aku ini (Musa), iaitu akan dijadikan oleh Tuhan, Allahmu, bagi kamu, maka akan dia patutlah kamu dengar.” ini tidak AKURAT?
Jika kamu mengatakan TIDAk AKURAT, maka kamu sendiri mengata kepada AlKitab kamu
Dan kenyataan2 saya LEBIH BAIK dari datang sini hanya menuduh MENIPU tetapi langsung TIADA HUJJAh dan BUKTI
kamu diajar untukk MENUDUH tanpa BUKTI ya Agape?? 🙂
Agape
Nov 05, 2009 @ 22:59:54
Sesungguhnya, pantaslah anda beri digelar ” PENIPU ”
Ambil…bakar… N…buanglah alkitab palsu-mu itu…!!! karna tak ada 1 ayat-pun yg kamu tampilkan yang menyamai “The Holly spirit of Christ”
kecuali “LELUCON” yg mengocok perut. Ha..hi..hu..he..ho….
N…so pasti ALKITAB suci ini tak LAYAK dibaca oleh seorang PENIPU seperti you…
Ahmad Nizam
Nov 05, 2009 @ 23:16:27
Maka laman web sabdaweb tu kamu kata palsu la yer hehe kesiaan. Menuduh puak sendiri nampak 🙂
Satu lagi, hanya pandai menuduh orang PENIPU, tapi BUKTI dan HUJJAH tidak ada?? mana ajaran kasihmu?? itukah yang Yesus ajar kamu??
Oo patut lah, kamu ikut ajaran PAULUS, patut lah jadi macam ni yer 🙂
anisrosescat
Nov 05, 2009 @ 23:26:58
X hairan la AN…
Bible byk version.. & version nya je dh lain2..
Meskipun tajuk nya sama, tetapi versi Indonesia x semestinya sama dgn versi Bahasa Malaysia… Tu belum pergi tengok yang dekat tempat lain lagi.. agaknya kalau dikumpul2kan semua jenis alih bahasa bible mau timbul perselisihan dlm perterjemahan tiap2 bahasa lain…
Ahmad Nizam
Nov 05, 2009 @ 23:24:44
Cuba kamu pergi tanya si Iman kristen tu. Kenapa dia bikin blog BELAJAR ISLAM?? Pada hal dia tu kristen. Dan kenapa dia bikin blog2 menghina dan memfitnah Islam yang bukan2??
Dan KENAPA kamu tidak tanya ramai lagi BLOGGER Kristian lain yang bikin blog MENGHINA Islam tanpa hujjah yang kukuh??
Ketahuilah, saya bikin tulisan2 ini setelah saya melihat TERAMAT BANYAK blog2 dari pihak KRISTIAN yang mengata bukan2 tentang ISLAM dan memFITNAH
Saya hanya mempertahankan Islam dan ingin menyampaikan KEBENARAN kepada kamu agar kita semua selamat DUNIA dan AKHIRAT
Kamu masih dalam KESALAHAN yang besar kerana berTUHAN kan manusia iaitu Yesus. kamu telah ditipu hidup2 oleh Paulus dan kerajaan ROME
Ketahuilah bahawa hanya ALLAH sahaja Tuhan sekelian alam
Peace , love and justice for all 🙂
Al Hikam
Nov 05, 2009 @ 23:50:39
Agape
Kok terus2 marah sekali mas? Pantas ya kamu nuduh2 orang? Mana sih ajaran kasih agama kamu?
Di sini tempat berbincang. Nah berbincang lah dengan penuh hikmah bukan dengan api kemarahan.
Ahmad Nizam
Nov 05, 2009 @ 23:30:18
Nanti mereka kata VERSI tu sama dengan TERJEMAHAN pulak, kemudian kata AlQuran pun ada VERSI keh3, kesian sungguh, taktik sama dan tidak relevan,
Versi dengan terjemahan pun mereka tak faham, bukti x ada tapi hanya pandai MENUDUH, itu lah namanya TOHMAHAN atau FITNAH kerana TIADA BUKTI 🙂
Iping & Uping
Nov 06, 2009 @ 00:34:14
CakapLah….
Iping & Uping
“betul…betul…betul..betul..!!”
bang ahmad nizam tu PENIPU
He..he..he..
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 00:41:06
hehe kesian sungguh ambe tengok
agak2 berapa ringgit dapat duit berlakon tu yer? 🙂
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 00:42:20
baiklah kamu kata saya MENIPU yer, maka APA yang betul nya? Sila beritahu 🙂
Al Hikam
Nov 06, 2009 @ 00:50:23
Agape said:
CakapLah….
Iping & Uping
“betul…betul…betul..betul..!!”
bang ahmad nizam tu PENIPU
He..he..he..
Ulasan >>>>>
You have no substance my friend. Datang ke blog orang tanpa diundang, lempar tomahan dan tuduhan. Nyambung teruss.. kayak line telefon…
Sama aja yeah perangai kalian. Udah tidak boleh menerima kebenaran, you use the last weapon in your arsenal and that is PROVOCATION. Sungguh pathetic sekali.
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 08:09:45
Apa kes la si Iping ngan Uping ni…
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 06:51:40
>>>Aik,marah nampak? Hehe….untuk pengetahuan saudara anda tau tak bagaimana caranya penyebaran agama islam di sabah?adakah dengan cara yang baik??jangankan di blog sahaja tetapi didunia yang nyata dong!!! Ketika pemimpin politik negeri sabah waktu itu..mereka mengislamkan sebahagian penduduk di sabah..dengan cara paksaan dan kejam!!! samada mau masuk islam ataupun mati di bunuh! tahulah di negeri sabah pemerintahan sewaktu di jajah adalah british..jadi mejoritinya kristian..jadi para pemimpin ini menggunakan kekerasan untuk mengislamkan penduduk di sabah..tidak seperti penyebaran agama kristian waktu itu dengan cara yang terbuka..lihat sahaja di negara-negara barat…waktu menyambut ramadan di negara itali merupakan paling ramai gereja RC..rakyat di itali terbuka walaupun umat islam sembahyang di tepi jalan raya! di amerika mereka terbuka menyambut ramadan secara besar-besaran! di negara-negara yang mejoritinya kristian. cuba lihat di negara-negara islam.bila umat kristian menyambut krismas pasti ada pembunuhan…di negara malaysia pula,paling ketara..bila ada majilis / aktiviti kristian..Wah!!!! tunjuk perasaan lah,mengamuk lah…itu islam apa nya dong??? kamu sendiri katakan dalam islam tiada paksaan,jadi saudara ahmad nizam macam mana tu??
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:17:00
Ni cerita betul ke dongeng atau khayalan dewa-dewi ni?? Tak pernah dengar ambe kat Sabah ada pemimpin islam yang kejam sebegitu huhu
tentang umat islam dizalimi di Amerika, Russia, Iraq dan sebagainya oleh umat Kristian kamu tidak mahu sentuh pula yer? camam2 🙂
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 07:09:10
>>>”Dan kenyataan2 saya LEBIH BAIK dari datang sini hanya menuduh MENIPU tetapi langsung TIADA HUJJAh dan BUKTI”
Wah,sombongnya…anda tau tak apa ertinya ayat yang anda katakan tu?? dan adakah anda juga habis membaca perjanjian baru??? kalau anda katakan dah membacanya hingga habis takkan pula anda tidak mengetahui tentang rasul paulus.bagaimana dia menjadi pengikut Kristus.
aik,jangan-jangan anda juga tidak pernah membaca alkitab ya? adakah pula rasul paulus menyembah berhala.cuba buktikan dalam alkitab di mana ayat tu yang mengatakan bahawa rasul paulus menyembah berhala sesudah menjadi saksi Kristus.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:24:12
hehe mengata dulang paku serpih, mengata orang kamu yang lebih Josua
kamu bukan sahaja sombong, tetapi HATI BUSUK, selalu datang menyerang di sini, siapa undang kamu??
Saya tidak pergi kacau pun blog2 puak kristian kamu, tetapi kamu hari2 datang mengacau ke sini, kenapa terasa TERGUGAT yer? hehe kesian
Akui sahaja kamu tu BERHATI BUSUK, SUKA TENGOK ORANG SUSAH, Suka mangganggu ketenteraman orang, suka buat kacau tempat awam. Ni kamu berkawan dengan siapa eh? Perangai kamu tidak ubah macam gangster2 kat tepi jalan yang suka mengganggu ketenteraman awam, kamu sedar atau tidak Josua??
Datang sini kalau nak berdebat dengan professional tu tak apa juga. tetapi kalau datang sekadar mahu buang telur tembelang kamu, mahu buang angin busuk, mahu menuduh tanpa BUKTI dah HUJJAH, mahu puaskan NAFSu serakah kamu, baik tak payah Josua.
Saya tidak kisah kamu mahu mengutuk, mencaci maki saya pun, alhamdulillah. Cuma ini nasihat buat kamu, kalau kamu mahu sedar atau tidak, itu terpulang pada HATI KECIL kamu lah
Kalau nak berdialog, berdialog dengan betul dah HUJJAH, bukan dengan sekadar bercakap macam orang yang tidak ada perasaan 🙂
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 07:21:31
>>> Yang mana anda mau?? anda ni penduduk sabah ke?? ada buku tentang penyebaran agama islam,berlambak-lambak dong….bukan sahaja buku tetapi dengar cerita dari orang-orang lama@orang tua…dan memang ketara sewaktu si pemimpin tu menerajui tampuk kepimpinan sabah.
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 07:22:52
merendah hati je ahmad nizam terima kenyataan.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:26:46
Saya nak tanya kamu Josua, kenapa kamu suka datang MENGACAU ke sini?
Kamu tidak senang duduk atau kamu jenis suka sakitkan hati orang?
kamu belajar dari Kristian ajaran kasih ke ajaran sakitkan hati orang?
Ooo, kamu belajar dari si Cosmic Boy yer, baru ambe faham
pandai kamu yer, kamu suruh saya merendah hati ,tetapi kamu BONGKAK kamu tidak sedar ya 🙂
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:29:45
Ni soalan saya kat Dialog tu ni kamu tak jawab2 ni macam mana ni?? 🙂
lagi bukti2 Yesus itu bukan Tuhan
Inilah silsilah Yesus Kristus, anak Daud, anak Abraham. Abraham memperanak Ishak, Ishak memperanak Yakub, Yakub memperanak Yehuda dan saudara-saudaranya. Yakub memperanak Yusuf suami Maria, yang melahirkan Yesus yang disebut Kritus (Matius 1 : 1 ).
Kenapa tidak ada Allah dalam Silsilah keturunan Yesus itu??
kenapa semuanya manusia??
Maka JELAS bagi mereka yang punya akal, bahawa yesus adalah keturunan MANUSIA 🙂
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:30:29
“Dan engkau Betlehem, tanah Yehuda, engkau sekali-kali bukanlah yang terkecil di antara mereka yang memerintah Yehuda, karena daripadamulah akan bangkit seorang pemimpin, yang akan menggembalakan umatKu Israel.” (Matius 2:6)
Ini maknanya Yesus diNUBUWWAH kan oleh Tuhan menjadi Nabi kepada umat israel
Setiap yang diNUBUWWAHKAN adalah pasti BUKAN TUHAN
NuBUWWAH itu maknanya menjadikan dia NABI, perkataan Arab tu
Maka seorang yang dijadikan NABI, SUDAH PASTI bukan TUHAN. Apa kes NABI menjadi TUHAN pula yer??
Kalau Yesus itu betul2 Tuhan, dia tidak perlu diNUBUWWAH kan, mesti dia dari kecil lagi dipanggil tuhan
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:31:04
“Maka datanglah Yesus dari Galilea ke Yordan kepada Yohanes untuk dibabtis olehnya.” (Matius 3:13)
kalau betul Yesus itu Tuhan, sudah TENTU Yesus yang akan MEMBABTIS Yohanes. Ini sudah terbalik.
Dan MENGAPA pula Tuhan perlu dibaptis??? Tuhan juga ada dosa ke??
Di mana kamu letak AKAL kamu wahai Kristian??
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:31:31
“Maka Yesus dibawa oleh Roh ke padang gurun untuk dicobai Iblis.” (Matius 4:1)
Jika Yesus itu Tuhan, sudah tentu Tuhan yang akan mencoba IBLIS!!! Ini pun sudah terbalik, ajaran TERBALIK apa yang kamu ikut ni wahai Kristian?? sedar2 lah
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:31:56
“Dan Iblis membawa-Nya pula ke atas gunung yang sangat tinggi dan memperlihatkan kepada-Nya semua kerajaan dunia dengan kemegahannya.” (Matius 4:8)
Iblis membawa Tuhan pula yerr??? Ajaran mengarut apa kamu ikuti ini wahai Josua??
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:32:23
“Maka berkatalah Yesus kepadanya :”Nyahlah Iblis! Sebab ada tertulis : Engkau harus menyembah Tuhan, Allahmu, dan hanya Dia sajalah engkau berbakti!”. (Matius 4:10)
Yesus tidak mengatakan SEMBAH LAH AKU!!!!!
Yesus mengajar AJARAN TAUHID, yang layak disembah hanya ALLAH
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:32:56
“Bukan setiap orang yang berseru kepadaku : Tuhan, Tuhan! Akan masuk ke dalam Kerajaan Syurga, melainkan dia yang melakukan kehendak Bapa-Ku yang di Syurga.” (Matius 7:21)
Yesus mengatakan bahawa “Yang masuk syurga adalah orang yang melakukan menurut kehendak Bapanya.” (Allah), bukan hanya berseru kepadanya : Tuhan, Tuhan!.
Setiap yang menyuruh melakukan kehendak Tuhannya, pasti bukan Tuhan. Yesus menyuruhnya melakukan menurut kehendak Tuhannya, bererti Yesus bukan Tuhan.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:33:23
“Barangsiapa menyambut seorang nabi sebagai nabi, ia akan menerima upah nabi, dan barangsiapa menyambut seorang benar sebagai orang yang benar, ia akan menerima upah orang benar.” (Matius 10:41)
Yesus mengaku bahawa dia adalah NABI, seorang NABI sudah PASTI bukan TUHAN!!
“(Isa) berkata, “Sesungguhnya aku adalah hamba Allah. Allah memberiku kitab dan Dia menjadikan aku seorang nabi.” Surah Maryam : Ayat 30
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:33:47
“Pada waktu mereka turun dari gunung itu, Yesus berpesan kepada mereka : “Jangan kamu ceriterakan penglihatan itu kepada seorang pun sebelum Anak Manusia dibangkitkan dari antara orang mati.” (Matius 17:9)
Yesus berpesan jangan menceritakan kepada seorang pun tentang apa yang mereka lihat, sebelum dia dibangkitkan dari antara orang mati. Jika Yesus itu Tuhan, tidak mungkin Tuhan itu mati dan dibangkitkan kembali.
Orang yang MATI sudah pasti BUKAN TUHAN
lagi pun diceritakan bahawa dia mengatakan dia “DIBANGKITKAN”, bukannya MEMBANGKITKAN dirinya sendiri
Yesus tidak mampu untuk membangkitkan dirinya sendiri, apa lagi untuk naik ke langit. Semua itu adalah dengan kuasa ALLAH mengangkatnya ke langit
Maka jelas Yesus bukan TUHAN
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:34:12
Maka kata Yesus kepada mereka itu, “Sesungguhnya cawan minuman-Ku itu kelak kamu akan minum juga, tetapi akan hal duduk di sebelah kanan-Ku dan di sebelah kiri-Ku itu, bukannya hak bagi-Ku memberinya, hanyalah diberi kepada orang-orang, yang dipersediakan baginya oleh Bapa-Ku.” (Matius 20:23 )
Konteks ayat tersebut iaitu apabila kedua muridnya iaitu Yakobos dan Yohanes meminta kepada Yesus agar mereka berdua dapat duduk di sebelah kanan atau di sebelah kirinya Yesus nanti. Tetapi Yesus mengaku dengan jujur dan terang, bahawa dia tidak punya hak untuk mengabulkan permintaan mereka berdua, kerana kata Yesus hal iu hanyalah hak Bapanya (Allah), bukan hak dia. Pengakuan tersebut jelas-jelas menunjukkan bahawa Yesus bukan Tuhan.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:34:38
“Pada pagi-pagi hari dalam perjalanan-Nya kembali ke kota, Yesus merasa lapar. Dekat jalan Ia melihat pohon ara lalu pergi ke situ, tetapi Ia tidak mendapat apa-apa pada pohon itu selain daun-daun saja. Kata-Nya kepada pohon itu : “Engkau tidak akan berbuah lagi selama-lamanya!” dan seketika itu juga keringlah pohon ara itu.” (Matius 21:18-19)
Yesus seorang manusia yang terasa LAPAR, LAPAR adalah sifat LEMAH, TUHAN sekali2 tidak merasa lapar
Dan apa hal pula ayat tu mengatakan Yesus mengutuk POKOK ARA tu? Hanya kerana pokok ara itu TIDAK BERBUAH. Sampai dia mengatakann agar POKOK tu jangan berbuah sampai selama2nya
Sanggup penulis KITAB itu merendah2kan Yesus sebegitu rupa. Sedarlah banyak UBAH SUAI dan TOKOK TAMBAH dalam AlKitab kamu tu
masakan Yesus seorang rasul yang PENYABAR dan MULIA akan mengutuk pokok sebegitu rupa!!
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:35:03
Tetapi akan hari dan ketikanya tiada diketahui oleh seorang jua pun, meskipun malaikat yang di syurga atau Anak itu, melainkan hanya Bapa sahaja. (Matius 24:36)
Yesus sendiri TIDAK TAHU tentang hari Kiamat, bagaimana mungkin dia itu adalah TUHAN!!
Ketahuilah, hanya TUHAN yang mengetahui BILA berlakunya hari Kiamat, hanya ALLAH sahaja yang tahu!!
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:35:23
“Dan Ia membawa Petrus dan kedua anak Zebedeus serta-Nya. Maka mulailah Ia merasa sedih dan gentar, lalu kata-Nya kepada mereka : “Hatiku sangat sedih, seperti mau mati rasanya. Tinggalah disini dan berjaga-jagalah dengan Aku.” (Matius 26:37-38)
Apa kes pulak Tuhan merasa sedih dan GENTAR ini??
Tuhan takut kepada siapa??
Tuhan pun ada rasa takut ke??
Sedarlah wahai kristian, kembali lah ke PANGKAL JALAN 🙂
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:35:46
“Yesus maju sedikit, lalu sujud dan berdo’a, kata-Nya : “Ya Bapa-Ku, jikalau sekiranya mungkin, biarlah cawan ini llau daripada-Ku, tetapi janganlah seperti yang Ku kehendaki, melainkan seperti yang Engkau kehendaki.” (Matius 26:39)
Yesus sendiri SUJUD kepada Tuhan, apa kes pulak Tuhan sujud kepada Tuhan?? Tuhan yang mana ni??
Dan saksikanlah, YESUS sendiri SUJUD kepada Tuhan, adakah kamu kristian SUJUD kepada ALLAH??
Adakah dalam sembahyang kamu ada SUJUD kepada ALLAH?? Jika tiada, maka namanya kamu masih BESAR DIRI kerana tidak mahu SUJUD kepada ALLAH
Umat ISlam yang SUJUD kepada ALLAH dengan sebenar2nya, maka umat Islam lebih mengikuti Yesus dari kamu sendiri
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:36:07
“Yesus mendekati mereka dan berkata : “Kepada-Ku telah diberikan segala kuasa di syurga dan di bumi.” (Markus 28:18)
Yesus diberikan kuasa / MUKJIZAT oleh Allah S.w.t, bukan Yesus sendiri yang MEMILIKI kuasa itu
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:36:30
Maka kata Yahya kepada-Nya, “Ya Guru, kami sudah melihat seorang, yang tiada mengikut kita, membuangkan syaitan dengan nama Guru; lalu kami larangkan dia, sebab tiada ia mengikut kita.” (Markus 9:38)
Lihatlah, Nabi yahya sendiri memanggil Yesus dengan sebutan ‘GURU’, bukannya TUHAN!!
Nabi Yahya juga adalah seorang nabi Allah, dan dia lebih mengetahui dari orang lain di zaman itu tentang Allah, Dan dia sendiri memanggil Yesus dengan panggilan GURU, bukannya TUHAN
Jika Yesus itu Tuhan , sudah tentu Nabi Yahya memanggilnya Tuhan / RObb
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:36:53
“Pada waktu Yesus berangkat untuk meneruskan perjalanan-Nya, datanglah seorang berlari-lari mendapatkan Dia dan sambil bertelut dihadapan-Nya ia bertanya: “Guru yang baik, apa yang harus ku perbuat untuk memperolehi hidup yang kekal?” Jawab Yesus : “Mengapa kau katakan Aku baik? Tak seorang pun yang baik selain dari pada Allah saja. (Markus 10:17-18)
nah MAtius dan Markus adalah 2 dari Injil 4, kang kamu cakap saya bawa dari kitab lain pulak kang hehe
Yesus dipanggil ‘guru’ oleh orang tersebut, bererti Yesus bukan Tuhan. Yesus menjawab bahawa “tak seorangpun yang baik selain dari pada Allah saja”. Jika Yesus itu Tuhan, tentu dia akan berkata bahawa “tak seorang pun yang baik selain daripada Aku.”
Yesus sendiri TAKUT dikatakan padanya baik, kerana sifat RENDAH DIRI yang ada padanya, maka itu BUKTInya dia bukan TUHAN
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:40:23
Sila jawab Josua. Dan jangan risau, ada bertan-tan lagi ‘in stock’ HUJJAH saya pada agama BATHIL kamu ini 🙂
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 07:54:02
>>> Wah-wah tengok…dah naik angin dah,sabar saudara.hehe…saudara faham tak ertinya mempertahankan kebenaran? Saya bukan nak mengacau..yang kamu mengatakan tentang alkitab tu apa? hehe…fikir-fikirlah kawan.. saya minta maaf lah kalau kalian sakit hati..tapi tidak bermakna saya berkompromi dengan anda…anda buat lah dakwaan,ikut sesuka hati anda..ikut cara cosmic boy ke atau apa ke..ikut suka hati anda lah.apa yang nak di kata.tak kisah…
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:58:10
hehe kau ni macam budak2 Josua, saya bersemangat kamu kata saya naik angin. Fikiran kamu tidak ada lain, sangka buruk dan prejudis je pada orang lain yerr.
Ohh ya patut lah, Paulus guru kamu kan. 🙂
Saya buat dakwaan?? saya bukan buat dakwaan, saya memberitahu, dan pemberitahuan saya dengan hujjah dan dalil
tetapi kamu datang menyalak dengan menyemburkan air liur basi kamu, isy, x senonoh Josua
lagi pun orang yang TIDAK ADA AKHLAK macam kamu ni bukan boleh dibiarkan sangat , nanti makin naik atas kepala , langsung jadi kutu kepala 🙂
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 07:54:52
Langsung senyap terus kamu ni Josua yerr
kerja kamu menyalak je pandai, tetapi menjawab soalan langsung tak terjawab, kesian sungguh budak ni sorang. Akui sahaja agama kamu itu agama ciplak, agama bathil, agama yang sudah jauh tersesat dari kebenaran 🙂
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 07:59:51
>>> Aduhai kawan yang dikasihi…anda ambil hanya ayat itu je.kenapa pula ayat yang lain di abaikan? dalam Al-Quran juga ada mengatakan bahawa kelahiran Yesus itu adalah dari tiupan Roh dari siapa??? kawan yang di kasihi.. tiupan Roh dari Kami (tiupan Roh dari Ku/Allah)..itu dalam Al-Quran dan alkitab pula matius 1:20 mengatakan Yesus itu adalah dari Roh Kudus.. nak kata apa lagi kawan yang dikasihi?? dalam Al-Quran dan Alkitab sudah jelas dong.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:03:24
KAlau begitu, kamu katakan ayat MAtius di atas itu TIDAK BETUL ya??
LEpas tu yang mana betul?? 🙂
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 08:20:44
Ada je ayat2 dlm al-kitab yg x blh pakai ek.. diabaikan begitu jer.. nampak sgt la meragukan je lebih kitabnya.
ilham othmany
Mac 04, 2010 @ 04:00:44
kalau nak kata nabi isa itu ruh dari Tuhan,semua ruh manusia dari Tuhan.Cuma sebutannya dikhussuskan kepada Isa seorang kerana memuliakan baginda.Ayat itu juga membuktikan isa hanya manusia biasa.Sebab Tuhan mana ada ruh.Hanya keristian saja yg percaya tuhan ada ruh.Tuhan itu maha Hidup tidak dengan ruh dan tidak dgn syarat makan minum udara dll.Dia maha sempurna dan tidak perlu kepada apa-apa lagi utk menyempurnakan dirNya.Lantaran itu Dia sj yang layak disembah.Dia akan sentiasa membuktikan bahawa Dialah Tuhan.Oleh itu tak patut kalau Dia mengatakan “aku bukan Tuhan”.Kalau Dia berkata begitu bermakna Dia telah berdusta.Tuhan mesti jelas dan berterus terang.Sebab itulah kalau kita dihukum kerana tidK MENGAkuinya sebagai Tuhan maka hukuman itu adil.Ini yg dikatakan keadilan Tuhan.Aneh!keristian ma;lah percaya tuhan itu takut utk berterus terang dan mesti merendah diri.Malah turut jadi manusia lagi.Malah mati lagi.So kalau you ke neraka itu memang wajar.Kerana lho yg milih sendiri.Lain kali ada akal dipake.Itu modal lho utk akhirat.Kalau tdk diguna,rugi!!!
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:02:13
usah ngawur2 sih, jawab soalan2 di atas itu. Atau ngaku saja kamu ni mempertahankan KEBATHILAN
Sudah JELAS dan TERANG Yesus itu bukan Tuhan, masih kamu katakan Yesus itu Tuhan. it fahaman puak kamu, kamu dibrainwash dari kecil. Udah2, buang aja fahaman karut marut itu dong
nah jawab soalan2 tu , usah bikin alasan 🙂
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:07:12
>>> Anda faham tak ayat tu??haha…rasa lucu lah si kawan yang dikasihi ni. Matius 2:1 mengatakan sesudah Yesus di lahirkan maka orang-orang majus datang mencari Anak itu (Yesus)…dan ketika itu raja herodes terkejut apabila mendengar tentang kelahiran Yesus.dan bermaksud untuk membunuh Anak itu,jadi yang berkata-kata dalam matius 2:6 BUKAN YESUS YANG BERKATA-KATA tetapi orang-orang herodes…baca lah dari awal hingga habis ya kawan.tapi tak apa lah supaya kita dapat berkongsi lah.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:12:17
Siapa yang cakap itu kata2 yesus?? itu adalah ramalan kedatangan yesus, kedatangan seorang NABI, bukan TUHAN , itu maksudnya
hehe kesian kamu, baca bahasa melayu pun tak faham yer, itu belum lagi diberikan Bahasa Ibrani tu
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:18:18
>>> Anda baca ayat tu hingga habis.jangan malas-malas ya kawan. Matius 3:13-17
13 “Maka datanglah Yesus dari Galilea ke Yordan kepada Yohanes untuk dibabtis olehnya
14 TETAPI YOHANES MENCEGAH DIA, KATANYA; ” AKULAH YANG PERLU DIBAPTIS OLEH-MU, DAN ENGKAU YANG DATANG PADAKU?”
tetapi apa jawapan Yesus???
15 LALU YESUS MENJAWAP, KATA-NYA KEPADANYA: “BIARLAH HAL ITU TERJADI, KARENA DEMIKIANLAH SEPATUTNYA KITA MENGGENAPKAN SELURUH KEHENDAK ALLAH.” dan Yohanespun menuruti-Nya
16 Sesudah dibaptis, Yeus segera keluar dari air dan pada waktu itu juga langit terbuka dan Ia melihat Roh Allah seperti burung merpati turun ke atas-Nya
17 lalu terdengarlah suara dari sorga yang mengatakan: “Inilah Anak-Ku yang Kukasihi, kepada-Nyalah Aku berkenan.”
sudah jelas kan??? mengapa?? Yesus mengatakan “BIARLAH HAL ITU TERJADI, KARENA DEMIKIANLAH SEPATUTNYA KITA MENGGENAPKAN SELURUH KEHENDAK ALLAH.” dan Yohanespun menuruti-Nya…karena Yesus mengikut kehendak Allah. o ya, saya nak tanya pula ada tak dalam Al-Quran yang mengatakan Allah mengasihi dan berkenan kepada Nabi Muhammad??
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:24:37
hehe pandai mahu lari TOPIK, tetapi alasan itu TIDAK KUAT saudara. Sememangnya semua orang tahu Yohanes berkata begitu, maka tak payah saya berikan ayat sambungannya.
POINT yang saya mahu berikan di situ ialah
MENGAPA YOHANES membaptis Tuhan?? Tuhan perlu dibaptis ke??
tentang Yohanes bertanya agar Yesus yang membaptisnya ialah kerana perasaan RENDAH DIRI Yohanes / Nabi Yahya tu. tetapi masalahnya kita tengok perbuatan yang telah dilakukan itu, YOHANES telah MEMBABTIS yesus
Macam2 alasan kamu mahu lari dari kenyataan yer, sudah KENYATAAN nya Yohanes membaptis Yesus pun masih mahu lari. Asyik mahu lari dari kenyataan dan mencipta pelbagai alasan yer?
kamu jangan ingat saya tidak membaca Perjanjian Baru dengan lengkap, ntah2 kamu tu yang masih belum khatam 🙂
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:25:45
Allah mengasihi dan berkenan dengan Nabi Muhammad??
APA RELEVANNYA, kamu ingat Muhammad membaptis Tuhan ke??
stephen
Nov 06, 2009 @ 08:31:53
Gila babi punya ayat? Fikir pakai lutut ka?
stephen
Nov 06, 2009 @ 08:26:19
Dan yang paling penting: NM harus ikut cara Yesus dibaptis tetapi mana? Tiada? Jadi ajaran yang diwarisi oleh muslim sekarang sesat!
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:29:23
Rasul mana yang mengajar yesus itu Tuhan?
Rasul mana yang mengajar manusia membabtis Tuhan?
Hanya Kristian kamu yang sudah jauh tersesat dari jalan para nabi dan RASUL
Tak sedar lagi yer 🙂
Al Hikam
Nov 06, 2009 @ 08:29:46
Salaam,
Lerrrrr.. ternyata Stephen ni dah kelaut… Ish ish ish….
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 08:32:43
Aik?? Mengata diri sendiri ke…
Yesus mandi di dalam sungai… diulangi mandi.. Umat Islam ada mandi sunat taubat.. itu lah peninggalan ajaran Nabi Muhammad.. Benda yg sama tetapi kami x pakai ayat baptis tu.. kang orang ramai ingat kami pun duk curah air atas dahi.. Itu la dia.. dan kami mandi…
Kalian? curah air kat dahi? curah air kat dahi sama dengan mandi ke?? hmm.. seb baik curah air kat dahi bukan atas daun keladi… tapi apa la bezanya sgt pun kan.. 🙂
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:26:45
>>>eyake?? ada tak di sebut perkataan nabi di situ.dan sejak dunia belum di ciptakan lagi Yesus itu adalah Tuhan…kalau Yesus itu adalah Tuhan tidak perlu lagi mengatakan “Aku Adalah Tuhan” dan dalam Alkitab juga tidak ada mengatakn pula Yesus berkata “Aku Adalah Manusia”..tidak perlu sebab kemuliaan dan kuasa serta tampuk pemerintahan ada di atas bahu-Nya..sejak dari Nubuatan dari perjanjian lama lagi sudah dinyatakan.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:30:37
kamu tanya suruh sebut dengan nyata umpama kamu tanya mana Yesus sebut dia itu Tuhan??
Dan saya tanya kamu lagi, mana BUKTI kata2 Yesus sendiri bahawa dia adalah Tuhan?? 🙂
Rio
Apr 22, 2015 @ 01:59:39
Matius 16:19,Yohanes 1:1,Yohanes 14:6 tu sdh jelas terbakti tdk ad nabi rasul apalgi manusia yg berani berkata seperti itu dn sdh nyata dn jelas membuktikan Bahwa Tuhan Yeus stu2nya juruslamat penebus Dosa manusia,alkitab Perjanjian Lama sdh digenapi oleh Alkitab Perjanjian Baru.sdh selesai pnggenapanNya sdh tdk ad lgi dn FirmanNya bnar adanya dn tdak ad lgi nabi selain Zaman Yesus Nabi Muncul 600thun kmdian stlh Zaman Yesus jdi sdh telat
Prihatin
Nov 06, 2009 @ 08:36:47
@Josua
Awak ni memang suka lari topik, suka menuduh tanpa usul peksa, suka tanya perkara yg org byk bncang dah, suka skip2 bacaan, orang ckp lain awk faham lain, awak yang marah cakap orang lain yang marah.kemudian menyamar jadi baik pulak bla bla bla
Al Hikam
Nov 06, 2009 @ 08:41:44
Prihatin,
Josua ni sama betul cara dia ngan yang lain2. Terutama Stephen.
Kudos pada Sdra Ahmad Nizam. Sabar betul menangani perangai anak2 rewel ni sumue. Puas di explain, tak ngerti2 jugak. Yang itu2 jugak. Prihal ketuhanan aje takde kesudahan nya.. Tak tau lah apa yang nak ditegak kan..
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 08:54:05
Yesus tidak mengatakan ‘Aku adalah Tuhan’ kerana dia tidak berhak mengatakan begitu & dia bukan Tuhan. Mana mungkin Allah takut2 untuk mengakui @ mengenalkan diriNya pada manusia? Jikalau benar yesus adalah Allah, pasti Allah akan memperkenalkan diriNya kepada manusia supaya manusia menyembahNya. Tetapi, mengapa Allah mahu melakukan begitu pula? Buat jatuh statusNya sahaja sebagai Yang Maha Mulia. Dan apa gunanya sifat Yang Maha Berkuasa itu?? perlakuan begitu sahaja sudah menunjukkan ketidakupayaan… Sifat2 itu adalah mustahil pada Allah!
Allah berkuasa untuk memperkenalkan diriNya kepada manusia.. Dan Allah patut memperkenalkan diriNya kepada manusia supaya disembah… tapi setakat ni tiada yg berani mengaku Allah… mengaku Tuhan tu ramai yg berani, Firaun, Dajjal.. tetapi pernah mereka berani mengaku Allah??
Allah memperkenalkan diriNya kepada yg dikehendakiNya seperti Nabi Musa :
“Sesungguhnya Akulah Allah. Tiada Tuhan melainkan Aku. Oleh itu, sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku. Sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang, yang Aku sengaja sembunyikan masa datangnya, supaya tiap-tiap diri dibalas akan apa yg dia usahakan.” (Thaha : 14-15)
-Allah memperkenalkan diriNya
-Nk tanya, kaedah sembahyang kalian mengingati siapa?? kot ye pun ingat Allah, xkn la seminggu sekali je kot..
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:27:09
Dakwaan kosong kamu kata
nah pergi ke LINK ni http://belajarmuslim.wordpress.com
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:30:06
>>> Eh, Apa pula saya tanya tadi??? Adakah saya yang tersilap tanya kah atau ahmad nizam yang tersilap?? saya tanya adakah allah mengasihi dan berkenan dengan Muhammad?? Bukan saya Muhammad membaptis Tuhan ke? aik,siapa yang lari dari topik ni??
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:31:14
Sebab itu saya tanya, apa relevannya??
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:35:56
>>> Cakap apa saja yang anda suka..yang penting saya dah jawap soalan tu.
ahmad nizam:MENGAPA YOHANES membaptis Tuhan?? Tuhan perlu dibaptis ke??
Jawapan:matius 3:15 LALU YESUS MENJAWAP, KATA-NYA KEPADANYA: “BIARLAH HAL ITU TERJADI, KARENA DEMIKIANLAH SEPATUTNYA KITA MENGGENAPKAN SELURUH KEHENDAK ALLAH.” dan Yohanespun menuruti-Nya
Lain kali baca betul-betul ye.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:39:50
keh3 pandai mahu lari TOPIK, tetapi alasan itu TIDAK KUAT saudara. Sememangnya semua orang tahu Yohanes berkata begitu, maka tak payah saya berikan ayat sambungannya.
POINT yang saya mahu berikan di situ ialah
MENGAPA YOHANES membaptis Tuhan?? Tuhan perlu dibaptis ke??
tentang Yohanes bertanya agar Yesus yang membaptisnya ialah kerana perasaan RENDAH DIRI Yohanes / Nabi Yahya tu. tetapi masalahnya kita tengok perbuatan yang telah dilakukan itu, YOHANES telah MEMBABTIS yesus
Macam2 alasan kamu mahu lari dari kenyataan yer, sudah KENYATAAN nya Yohanes membaptis Yesus pun masih mahu lari. Asyik mahu lari dari kenyataan dan mencipta pelbagai alasan yer?
kamu jangan ingat saya tidak membaca Perjanjian Baru dengan lengkap, ntah2 kamu tu yang masih belum khatam 🙂
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:37:47
>>> Itu adalah cara kamu..ikutlah ajaran muhammad dan kami pula ikut dengan cara kami..jadi apa masalah di situ??
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:42:16
Kamu dibaptis sekali sahaja kan? itu belum SUCI saudara
Kamu JUNUB kamu mandi JUNUB atau mandi Wajib ke tidak?
Islam ada mandi WAJIB utk menyucikan HADAS besar
Dan ISlam ada hari2 bersuci iaitu berwudhuk / ambil air sembahyang
kamu ada bersuci sebegitu setiap hari dengan doa dan niat sekali??
kamu ada mandi junub?
kamu ada solat wajib 5 waktu sehari semalam??
stephen
Nov 06, 2009 @ 09:14:30
Baptis sama erti dengan mengucap dua kalimah syahadat la kawan! X faham, tanya! Kena balik-balik ker? Bongok betul kalau hal ini pun x tau / x ingat! Dasar insan pelupa!
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 09:38:21
Ni kalau ustaz ckp mcm ni ni, mmg la saya dah keluar majlis.. 🙂
daamz
Feb 22, 2012 @ 13:43:14
Stephen, kamu kata Baptis itu mcm mengucap dua kalimah syahadat kan??? So, Yesus kena buat ke? kan tuhan? xpaham benor la dia ni..
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 08:59:11
La… dah terang lagi nyata siapa yg lebih mengikuti kaedah Yesus yang asal tu sendiri.. xlain xbkn umat Islam jugak… Kalian?? Ikut siapa2 ntah… X ikut cara yesus mandi pun dah cakap macam2…
Tu baru bab mandi tu… bab mandi pun xlepas, nak cakap bab lain lagi la..
stephen
Nov 06, 2009 @ 09:12:43
Korang lagi langsung x ikut… Ini nak melawan.
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 09:35:49
Sape yg melawan ni sebenarnya ni… hehe
Prihatin
Nov 06, 2009 @ 08:38:04
Cantiknya bahasa orang kristian yaa. patutlah suka makan khinzir ekekeke
stephen
Nov 06, 2009 @ 09:11:35
Ini bukan pasal bahasa… Yesus pun pernah sumpah pohon arah dan taburkan barang perniagaan orang jahil di bait allah…
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 09:32:52
Tu kisah yesus dlm al-kitab kamu jer.. yg menceritakan buruk perilaku Yesus je lebih..
Dalam al-Quran xde pun nk citer perilaku2 buruk Nabi mcm contoh dlm al-kitab kamu tu..
Laa.. dlm al-kitab sendiri pun Yesus sumpah pokok.. xhairan la kalau kalian suka main sumpah orang sana sini.. dibenarkan rupanya.. ish3..
stephen
Nov 06, 2009 @ 11:07:09
Perlukah saya setuju tuduhan anda? Jauh panggang!
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 11:47:40
La.. duk tanya kita plak perlu setuju @ x..
Saya jawab pape pun awak tetap suke dgn jawapan x setuju kan.. belum pape lagi dah x setuju…
Yela.. hairan la.. dah awak & kristian yg lain2 asyik2 marah2.. mengejek.. sumpah seranah sana sini.. rupa2nya Yesus dalam al-kitab mengajarkan sifat sumpah menyumpah ni… kesian Yesus di dlm al-kitab diburukkan sebegitu rupa..
Tapi xpe, dalam al-Quran xde pun sebegitu.. xde Yesus yg berperilaku buruk sumpah menyumpah ni.. al-Quran kan firman Allah.. Mana mungkin sifat Allah mahu menceritakan perilaku buruk Nabi2 yang dikasihi.. Nabi2 yang dipilihNya semuanya berkeperibadian tinggi.. kalau x,xkan la dipilih..
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:41:11
>>>Wah,terima kasih dengan kata-kata kamu itu,kamu berkata-kata apa ja.ikut suka hati kamu.kalau itu cara islam yang kamu banggakan.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:43:11
kata kamu yang lebih dasyat dan cemas itu kamu tak sedar yer hehe
kesiaan
jawab lagi josua, banyak lagi soalan tuu 🙂
Prihatin
Nov 06, 2009 @ 08:45:01
@Josua
Paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih ekekeke
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:47:07
>>>Aik??? ada tak saya katakan ayat dalam matius tidak betul? saya katakan gitu sebab dalam Al-Quran juga mengakui bahawa Yesus itu dari Allah dan begitu juga dengan Alkitab. Jadi siapa yang ragu-ragu adakah Al-Quran,alkitab ataupun anda?? yang mengatakan bahawa Yesus itu dari Allah.
Al Hikam
Nov 06, 2009 @ 08:53:48
Josua,
Dari Allah tidak bermakna dia tu Tuhan. Kita semua pun dari Allah. Tak ke terfikir oleh kamu betapa indah nya kejadian kita semua.
Hanya mereka yang sesat saje yang merosak kan kesempurnaan kejadian mereka dengan tidak mengesakan Allah SWT.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:50:59
Masalahnya dalam matius menyebut dengan JELAS
Inilah silsilah Yesus Kristus, anak Daud, anak Abraham. Abraham memperanak Ishak, Ishak memperanak Yakub, Yakub memperanak Yehuda dan saudara-saudaranya. Yakub memperanak Yusuf suami Maria, yang melahirkan Yesus yang disebut Kritus (Matius 1 : 1 ).
Eh buat2 tak nampak pulak yerr? 🙂
stephen
Nov 06, 2009 @ 11:09:04
Apa masalahnya?
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 11:14:33
Masalahnya Yesus tu KETURUNAN manusia, bukan Tuhan 🙂
josua olivia
Nov 06, 2009 @ 08:52:42
>>> Kamu buatlah apa di ajar oleh muhammad.yang anda tanya-tanya saya buat apa? kami iktu cara kami sendiri.kan kamu katakan dalam islam tiada paksaan.kamu mandi sebanyak mana pun tak kisah.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:56:27
Itu utk menjawab bahawa kamu kata dalam Islam tidak MEngIKUT YEsus
Siapa suruh kamu buat?? keh3 kesian kamu Josua, orang ckp lain selalu faham lain, sama spesis kamu dengan Stephen ni ,elok lah tu
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 08:58:23
ni tulisan dari Anis di atas sana, saya tahu Josua ni bukan jenis baca sangat menda2 yang dah lepas ni, main skip2 je budak ni sorang ni
Anis berkata
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 09:04:41
Berkenaan dengan Baptis/Mandi Taubat :
Josua : “Itu adalah cara kamu..ikutlah ajaran muhammad dan kami pula ikut dengan cara kami..jadi apa masalah di situ??”
>>>La… dah terang lagi nyata siapa yg lebih mengikuti kaedah Yesus yang asal tu sendiri.. xlain dan x bkn umat Islam jugak… Kalian?? Ikut siapa2 ntah… X ikut cara yesus mandi pun dah cakap macam2…
Tu baru bab mandi tu… bab mandi pun xlepas, nak cakap bab lain lagi la..
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 09:41:18
Hehe stephen dah berapi2 marah tu nampak, Lihatlah Josua, kawan kamu sorang ni dah berapi2 dah marah ni , tanak bantu dia ke? asyik Stephen je yang bantu kamu, kamu tidak mahu bantu Stephen ke? kesiaaan dia nii
Penghibur
Nov 06, 2009 @ 10:30:14
Stephen, marah sangat nampak, banyakkan minum air kosong, maklumlah pencemaran kian meningkat setiap hari, mungkin mengganggu minda untuk bertenang, hehehe.
By, Penghibur
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 10:31:13
Sila baca 10 commandments dalam Perjanjian Lama ini
Ulangan 5:7-21
Jangan ada padamu Tuhan lain di hadapanKu
Jangan membuat patung yang menyerupai apapun yang dilangit atas atau yang ada di bumi di bawah, atau yang ada di dalam air dibawah bumi. Jangan sujud menyembah kepadanya, atau beribadah kepadanya.
jangan menyebut nama Tuhan, Allahmu dengan sembarangan
tetaplah ingat dan kuduskan hari sabat
hormatilah ayahmu dan ibumu
jangan membunuh
jangan berzina
jangan mencuri
jangan mengucapkan saksi dusta tentang sesamamu
jangan mengingini istri sesamamu dan harta-harta mereka
Dan kita tumpukan pada ayat ini tetaplah ingat dan kuduskan hari sabat
Sudah nyata hari Sabat itu adalah Hari Sabtu, nama pun dah Sabat = Sabtu
Dan hari sabat lah hari yang YEsus beribadah
Lukas 4:16 Ia datang ke Nazaret tempat Ia dibesarkan, dan menurut kebiasaan-Nya pada hari Sabat Ia masuk ke rumah ibadat, lalu berdiri hendak membaca dari Alkitab.
Lukas 6:6 Pada suatu hari Sabbat yang lain, masuklah Yesus ke dalam rumah sembahyang, serta mengajar; maka adalah di sana seorang yang mati tangan kanannya.
Markus 1:21 Mereka tiba di Kapernaum. Setelah hari Sabat mulai, Yesus segera masuk ke dalam rumah ibadat dan mengajar.
Markus 6:2 Pada hari Sabat Ia mulai mengajar di rumah ibadat dan jemaat yang besar takjub ketika mendengar Dia dan mereka berkata: “Dari mana diperoleh-Nya semuanya itu? Hikmat apa pulakah yang diberikan kepada-Nya? Dan mujizat-mujizat yang demikian bagaimanakah dapat diadakan oleh tangan-Nya?
tetapi mengapa kamu Kristian mensucikan Hari Ahad?
hari Ahad ialah hari suci bagi penyembah dewa matahari dan berhala
Dan ketahuilah bahawa Kristian mazhab ADVENT mensucikan hari Sabtu. Tetapi kenapa katolik, protestant, dan lain2 mensucikan hari Ahad??
hari pertama dalam seminggu ialah hari sabtu, BUKTI nya dari AlKitab kamu sendiri
Matius 28:1
Setelah hari Sabat lewat, menjelang menyingsingnya fajar pada hari pertama minggu itu, pergilah Maria Magdalena dan Maria yang lain, menengok kubur itu.
Markus 16:9
Setelah Yesus bangkit pagi-pagi pada hari pertama minggu itu, Ia mula-mula menampakkan diri-Nya kepada Maria Magdalena. Dari padanya Yesus pernah mengusir tujuh setan.
Lukas 24:1
tetapi pagi-pagi benar pada hari pertama minggu itu mereka pergi ke kubur membawa rempah-rempah yang telah disediakan mereka.
Yoh 20:1
Pada hari pertama minggu itu, pagi-pagi benar ketika hari masih gelap, pergilah Maria Magdalena ke kubur itu dan ia melihat bahwa batu telah diambil dari kubur.
Dan TIDAK ADA DALIL menyebutkan bahawa hari Ahad ialah hari suci. Dan Yesus sendiri tidak pernah menyebut bahawa hari Ahad ialah hari suci bagi umat Nasrani. Dan Allah tdak pernah memerintahkan supaya mengkuduskan / mensucikan Hari Ahad
Tetapi mengapa kamu pandai2 mencipta bahawa hari Ahad ialah hari suci kamu?
Sudah lah tidak diajar Yesus, mengubah 10 commandments pula
Tidak tahukah kamu, mengikut Perjanjian Lama, jika kamu langgar salah satu HUKUM itu bermakna dosanya seperti kamu langgar kesepuluh HUKUM??
Kamu hanya mensucikan Hari Ahad sebagai hari minggu kononnya kerana hari itu Yesus dibangkitkan. Tetapi ada dia suruh kamu sucikan Hari Ahad?? Ada perintah Tuhan agar mensucikan hari Ahad? Ada dalil dari ALKITAB kamu??
Hanya Paulus yang mengajar agar sucikan hari AHAD, kerana dia menciplak dari ajaran Yunani kuno , ajaran penyembah2 berhala, ajaran penyembah dewa matahari Mesir
Penyembah2 berhala dan dewa matahari lah yang SUCI kan HARI AHAD!!
Baca dan hayati ayat2 ini baik-baik, jangan baca sambil tutup mata
Keluaran 31:12. Berfirmanlah TUHAN kepada Musa:
31:13 “Katakanlah kepada orang Israel, demikian: Akan tetapi hari-hari Sabat-Ku harus kamu pelihara, sebab itulah peringatan antara Aku dan kamu, turun-temurun, sehingga kamu mengetahui, bahwa Akulah TUHAN, yang menguduskan kamu.
31:14 Haruslah kamu pelihara hari Sabat, sebab itulah hari kudus bagimu; siapa yang melanggar kekudusan hari Sabat itu, pastilah ia dihukum mati, sebab setiap orang yang melakukan pekerjaan pada hari itu, orang itu harus dilenyapkan dari antara bangsanya.
31:15 Enam hari lamanya boleh dilakukan pekerjaan, tetapi pada hari yang ketujuh haruslah ada sabat, hari perhentian penuh, hari kudus bagi TUHAN: setiap orang yang melakukan pekerjaan pada hari Sabat, pastilah ia dihukum mati.
31:16 Maka haruslah orang Israel memelihara hari Sabat, dengan merayakan sabat, turun-temurun, menjadi perjanjian kekal.
31:17 Antara Aku dan orang Israel maka inilah suatu peringatan untuk selama-lamanya, sebab enam hari lamanya TUHAN menjadikan langit dan bumi, dan pada hari yang ketujuh Ia berhenti bekerja untuk beristirahat.”
31:18 Dan TUHAN memberikan kepada Musa, setelah Ia selesai berbicara dengan dia di gunung Sinai, kedua loh hukum Allah, loh batu, yang ditulisi oleh jari Allah.
Kamu mengatakan bahawa kamu BERIMAN dengan Perjanjian Lama, tetapi mengapa kamu ENGKAR kepada perintah itu??
Dan ketahuilah kamu, ketetapan mula dibuat hari Ahad itu sebagai hari istirehat atau hari suci bermula pada tahun 364 M dalam Persidangan Laodikea. Pada ketika itu lah gereja mula menetapkannya
Maka SUDAH PASTI, mensucikan hari Ahad itu BUKAN nya ketetapan dari Tuhan, tetapi dari gereja sendiri
Dan secara automatik melanggar HUKUM PERJANJIAN LAMA yang mengatakan HARAM melanggar 10 commandments!!
Apa kes ni , gereja sendiri sudah melakukan perbuatan melanggar HUKUM TAURAT, apa lagi anak2 buah yang lain
Dan perhati dan hayatilah baik2 maksud dari AlKitab kamu ini
Matius 7:21 Bukan setiap orang yang berseru kepadaKu Tuhan, Tuhan! akan masuk ke dalam Kerajaan Syurga, melainkan dia yang melakukan kehendak BapaKu yang di syurga.
Dan takutlah kamu kepada ancaman dari ALLAH ini
“Dan sesungguhnya telah Kami ketahui orang-orang yang melanggar di antaramu pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: “Jadilah kamu kera yang hina”.
Maka Kami jadikan yang demikian itu peringatan bagi orang-orang di masa itu dan bagi mereka yang datang kemudian, serta menjadi pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa.” Surah Al Baqarah : Ayat 65 – 66
stephen
Nov 06, 2009 @ 11:25:39
Jika pada 3654TM, bererti paulus sudah 190 tahun mati sebelum misa kudus dipindah dari sabtu ke ahad. Jadi paulus tidak terlibat. Hahaha…….
Kenapa dipindah ke ahad (sunday)? Kalaupun ia ada agenda pemimpin agama awal (yang x layak jadi pemimpin agung katolik), tetapi kebetulan Yesus bangkit pada hari ahad. Jadi perayaan ahad adalah untuk memperingati kebangkitan Yesus juga malah kenaikan Yesus ke syurga adalah pada hari ahad. Hahahaha…..
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 11:43:16
Bukan 3654 wahai stephen, tetapi 364 M
Ya betul ketetapan itu oleh pihak gereja, tetapi itu secara RASMI wahai Stephen hehe
Yang secara tidak rasminya belum dikira saudara, kerana usaha2 menciplak ajaran penyembah berhala dari zaman Paulus lagi
Maka SUDAH PASTI, mensucikan hari Ahad itu BUKAN nya ketetapan dari Tuhan, tetapi dari gereja sendiri
Dan secara automatik melanggar HUKUM PERJANJIAN LAMA yang mengatakan HARAM melanggar 10 commandments!!
Apa kes ni , gereja sendiri sudah melakukan perbuatan melanggar HUKUM TAURAT, apa lagi anak2 buah yang lain
Dan perhati dan hayatilah baik2 maksud dari AlKitab kamu ini
Matius 7:21 Bukan setiap orang yang berseru kepadaKu Tuhan, Tuhan! akan masuk ke dalam Kerajaan Syurga, melainkan dia yang melakukan kehendak BapaKu yang di syurga.
stephen
Nov 06, 2009 @ 11:54:24
Apa kehendak Bapa di syurga? Bilakah hukum taurat diturunkan? Lihat betapa banyak kesesatan masih berlaku? Bukan hari sabat yang menyelamatkan tetapi Allah sendiri. Malah, kata Yesus: Yang penting ialah menyembah Allah itu, bukan menyembah Hukum Taurat itu. Bukan menyembah al quran tetapi (SIAPKAH YANG TURUNKAN AL QURAN? HANTU ATAU ALLAH).
Lihatlah betapa Yesus pun buat kerja pada hari sabat sedangkan hari sabat x boleh buat kerja. Itulah sebabnya orang yahudi yang bodoh menghukumkan mati Yesus.
AN tahukah apa kehendak Allah buatmu?
stephen
Nov 06, 2009 @ 11:32:15
Inti hari sabat ialah, Allah menyuruh kerja 6 hari lamanya dan pada ke-7, istirahat dari kerja dan beri masa untuk Tuhan. Jadi 6 hari kerja, bakinya untuk Tuhan. Kristian selain SDA pun buat… Tiada masalah kalau ahad balik ke sabtu. Tapi, iman kristian beriman kepada hari kebangkitan Yesus, malah kenaikanNya ke syurga juga pada hari ahad. Allah telah memuliakan hari ahad kerana Yesus.
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 11:46:05
Iman kristen Iman kristen, ayat sama je bagi semua perkara yer
HUkum taurat tetapkan hari suci adalah Hari Ahad, adakah kamu tidak beriman dengan Perjanjian Lama??
Keluaran 31:14 Haruslah kamu pelihara hari Sabat, sebab itulah hari kudus bagimu; siapa yang melanggar kekudusan hari Sabat itu, pastilah ia dihukum mati, sebab setiap orang yang melakukan pekerjaan pada hari itu, orang itu harus dilenyapkan dari antara bangsanya.
Penyembah2 berhala dan dewa matahari lah yang SUCI kan HARI AHAD!!
masih tidak nampak2 yer, kesiaan 🙂
stephen
Nov 06, 2009 @ 11:56:05
Yesus yang jadi idola kami pun buat kerja pada hari ahad, nampak? Yesus mengajar cara beriman yang sebenar, bukannya beriman kepada undang-undang yang berbentuk (buku kalau dibukukan).
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 11:48:07
Dan pandai2 kamu je mengatakan ALlah memuliakan hari Ahad yer Stephen
mana dalilnya dari AlKitab kamu??
Kamu pandai2 mengubah pula ya, sedangkan Tuhan perintahkann umat Israel kuduskan Hari Sabtu
Amalkan lah selalu mengubah2 HUKUM TUHAN dan meminda2 ajaran Yesus 🙂
stephen
Nov 06, 2009 @ 11:58:11
Ianya tiada di alkitab, itu kena tanya vatican! Di sanalah banyak buku-buku lama. Borneo hanya menerima kristian mulai tahun 1950-an, pandai-pandai ja mereka buat ajaran sendiri (SIB). Tapi ada baiknya juga mereka ini.
stephen
Nov 06, 2009 @ 12:00:05
Dan lagi, lihat Yesus tidak mengajar baptis tetapi Yesus menjalani upacara baptis itu, lihat juga (banyaklah…).
stephen
Nov 06, 2009 @ 12:03:12
Anisrosket kasihan awak ni!
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 12:08:41
Apa yang kesiannya Stephen? 🙂 Yang saya tengok kesian adalah kamu, kerana menagih simpati di sini, dari dulu sampai sekarang suka datang MENGACAU, mengganggu ketenteraman awam, menuduh tanpa bukti, berkata2 CELUPAR, menabur FITNAH, merekayasa cerita dan camam2 lagi
Itu ajaran Kristian yer, patutlah , terpengaruh dengan Paulus, kerana Paulus pun ada mengatakan BODOH sedangkan dalam Perjanjian Lama melarang keras menyebut perkataan BODOH 🙂
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 12:15:52
Apsal pulak?? Apa kes.. tiba2 je selepuk kat sini..
Kesiankan apanya?? saya ke, awak yg kasihan ni..?
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 12:04:55
Pandai2 mahu melarikan diri, jika tidak ada BUKTI mengapa kamu pandai2 sebut??
Hari tu kata kamu tidak pandang vatican, hari ini kamu berharap pada Vatican pula
Tak ingat ke Vatican tu dipengaruhi oleh siapa??? ILLUMINATI
Dan saya mahu kamu kaji sejarah Paulus baik2
KERANA ajarannya sangat2 menyadurkan FAHAMAN FALSAFAH YUNANI dari aliran STOA . Kerana itu lah dia banyak merepek2 dalam surat2 nya, merepek2 yang bukan2 sehingga menyebut perkataan BODOH, mengubah HUKUM TAURAT, dan mengubah macam2 lagi ajaran Yesus
Kaji baik2 Aliran STOA dari fahaman Falsafah Yunani kuno itu
Falsafah Yunani dulu memang masyhur dan nama seperti Aristotle sangat dikenali dan manusia sampai sekarang terpengaruh dengan dia
anisrosescat
Nov 06, 2009 @ 12:21:17
Hmm.. xpela AN.. biar je la dia.. tgk je la dia nk jwb apa kn..
Sedangkan kita dah masak dgn perangai Stephen ni..
Dia mmg kejap ke sana kejap ke sini..
Kejap xpandang Vatican, kejap pandang..
Kejap kata ni xbetul, kejap betul pula..
X ada tempat berpijak yg pasti…
rasa mcm dh dlm cahaya, tapi duk meraba2 dlm gelap
rasa mcm dh berada di atas jalan yg nyata, tapi duk berpindah2 jalan..
Kita layan je la..
stephen
Nov 06, 2009 @ 14:50:01
Kenapa x tya saya apa yang saya x setuju dgn vatican dan apa yang saya setuju! Perkara itu pun kalian x pandai fikir?
Apa masalah anda ttg paulus? Apakah kerana dipengaruhi injil barnabas islam?
fadzil ahmad
Nov 06, 2009 @ 12:27:11
Surah Al-A’raaf, ayat 175 -178 – untuk orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah.
[175]
Dan bacakanlah kepada mereka (wahai Muhammad), khabar berita orang yang telah kami beri kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan mengenai isi Al-Kitab), kemudian dia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu ia diikuti oleh Syaitan (dengan godaannya), maka menjadilah dia termasuk orang-orang yang sesat.
[176]
Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan (darjatnya) dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. Tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika engkau membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir.
[177]
Amatlah buruknya bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan mereka pula berlaku zalim kepada diri merela sendiri.
[178]
Sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah (dengan sebab persediaannya) maka dia lah yang beroleh petunjuk; dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan sebab keingkarannya) maka merekalah orang-orang yang rugi.
Penghibur
Nov 06, 2009 @ 15:04:51
Stephen dengan bertanya pada anda, maksudnya masalah selesai, atau sepatutnya Vatican harus merujuk pada anda? Kebenaran itu ada pada anda la kan? Stephen sidang pembaca sedang menilai kenyataan anda sejak dulu lagi.
By, Penghibur
Ahmad Nizam
Nov 06, 2009 @ 16:00:06
Kamu tidak setuju atau setuju dengan Vatican itu masalah kamu, tetapi hari tu kamu kata kalau tidak ada VATICAN pun tak apa. Ni cakap ada kitab lama tersimpan kat Vatican untuk membuktikan HUjjah kamu bahawa Tuhan memuliakan Hari Ahad
nampak sangat kamu merekayasa cerita yang tidak ada Stephen. Tidak ada dalil, tidak ada hujjah, terus kata tersembuny di Vatican keh3
Kitab Sejarah mana menyebut Injil Barnabas ditulis oleh orang Islam? Ooo lupa, kitab sejarah AlStephen AlAlexiousi
Hehe masih lagi bertanya apa masalah Paulus, setelah beratus2 point tentang Paulus dihuraikan
Memang sudah terang lagi bersuluh perangai orang2 Kristian ni, sama seperti umat Yahudi dan Nasrani, penuh HASAD DENGKI dan CEMBURU BUTA pada Islam.
Patut lah dari dulu sampai sekarang tidak henti2 MENYERANG dan terus MENYERANg, patut lah Kristian dulu sebarkan agama dengan PENJAJAHAN
Dan amat benarlah Firman Allah tentang perangai mereka
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu sehingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. Surah Al Baqarah : 120
“Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta.” Surah Al Baqarah : Ayat 10
BABY
Nov 11, 2009 @ 23:55:24
2kata: awas BOOOOMMMM…
hancur dehk gue…sadis mana…
Hoross
Mac 28, 2010 @ 11:27:53
“patut lah Kristian dulu sebarkan agama dengan PENJAJAHAN”
__________________________________________________________________________________
Hmm, maafkan saya sekiranya mencela tetapi kita kena melihat dari sudut perspektif “sejarah dan tingkah laku perkara pada masa dahulu” kerana benda ini boleh menpengaruhi masa depan dengan tindakan dan akibat. Mungkin apa yang boleh saya katakan ialah perkara yang merosakkan atau menjadikan suatu masyarakat menjadi jahat adalah kerana didikan@pengaruh daripada masyrakat dahulu yang tidak berdisiplin,bermoral dan tidak memiliki kekuatan rohani. Oleh adalah tidak baik untuk kita menilai terus tanpa berfikir panjang ( berfikir di luar lingkungan ) terhadap mana-mana pihak samada daripada pihak yang bergama islam mahupun kristian.
Hoross
Mac 28, 2010 @ 11:28:37
“patut lah Kristian dulu sebarkan agama dengan PENJAJAHAN”
__________________________________________________________________________________
Hmm, maafkan saya sekiranya mencela tetapi kita kena melihat dari sudut perspektif “sejarah dan tingkah laku perkara pada masa dahulu” kerana benda ini boleh menpengaruhi masa depan dengan tindakan dan akibat. Mungkin apa yang boleh saya katakan ialah perkara yang merosakkan atau menjadikan suatu masyarakat menjadi jahat adalah kerana didikan@pengaruh daripada masyrakat dahulu yang tidak berdisiplin,bermoral dan tidak memiliki kekuatan rohani. Oleh adalah tidak baik untuk kita menilai terus tanpa berfikir panjang ( berfikir di luar lingkungan ) terhadap mana-mana pihak samada daripada pihak yang beragama islam mahupun kristian.
Ahmad Nizam
Mac 28, 2010 @ 13:39:13
Kalau begitu bagaimana dengan pihak kamu yang mengatakan islam itu pengganas dan menyebarkan agama dengan PERANG?? itu berdisiplin la nama nya Hoross?? 🙂
Kristian tersebar ke ASia tenggara ini dengan PENJAJAHAN, begitu juga banyak tersebar ke seluruh pelusuk dunia lain melalui PENJAJAHAN. Itu adalah FAKTA sejarah, kamu bawakan bukti apa wahai Hoross?? bukti pendapat kamu semata2?? 🙂
lann
Apr 12, 2010 @ 14:36:42
betul…wahai saudara ku…
Kasih
Jul 11, 2011 @ 04:13:51
Kasih..
AN : Memang benar akan ttp tdk dgn paksaan atau diharuskan utk masuk kristiani, bandingkan dgn islam skarang yg jls2 dgn paksaan, bahkan ada muslim yg ingin masuk kristen nyawa sebagai taruhannya, rumah, harta benda bahkan dikucilkan dari keluarga. Dunia sekarang sdh berkembang maju, tdk lagi seperti zaman penjajahan, ttp msh saja ada pikiran2 kayak gitu. Agama tdk menyelamatkan kita manusia, yg menyelamatkan kita adalah iman kita. Bagi kristiani iman kepada Allah Bapa disurga yg kami kenal lewat Yesus Kristus, sedangkan bagi umat muslim adalah amal ibadahnya.
Janganlah saling mencari kesalahan, hidup ini hanya sekali, marilah kita berlombah-lombah mencari surga…..ayo…..!!!!
bunga
Jul 11, 2011 @ 13:39:52
salam, islam tidak pernah memaksa sesiapa mahu memasuki agama tersebut. tetapi, bila sudah menganuti agam islam, mesti ikut hukum islam. kerana islam adalah agama yang dibawa oleh nabi terakhir, dan ALLAH MENCIPTAKAN BUMI kerana Muhammad dan Islam. jadi…renung-renungkan wahai saudariku.
Rio
Apr 22, 2015 @ 01:51:15
Telat sdri/sdra Zaman Tuhan Yesus sama Zaman Nabi Muhamad tu sngat lama skli selisih 600Thunan stlh Alkitab semua digenapi oleh Tuhan Yesus dn krya penebusanNya,jdi menurut pndngan iman kristiani sdh tdk Nabi lgi selain Tuhan Yesus alkitab perjanjian lama sdh digenapi oleh alkitab perjanjian Baru dn sdh disempurnakan dn tu benar adanya,mka dri tu diAlquranMu bnyak isi Alquranmu bahas Isa Almasih mati bngkit dn naik kesurga Alquranmu tu jga mengakui lho
Kim Hanya Membela
Jul 27, 2011 @ 08:45:04
Malaysia Dan Indonesia harus dibersihkan dari faham sesat dan Kristen !!!
TITIN
Jul 17, 2012 @ 11:55:04
apa yg d tuliskan d atas sama sekali tidak sama sama isi alkitabq…
haduhhh kalo mau menghakimi rus bener2 mengenal n mengerti isi Alkitab dulu saudaraq…. jelas2 di situ yg d nibuatkan akan datang itu Yesus bukan Muhammad yg mati di racunin istrinya sendiri!!!!
kalo emank dia benar yg di nubuatkan gak mungkin dia mati tragis begitu mati di bunuh istri sendiri lagiii kesiiiaaaaannn….dia aja bisa mati di racunin gimana mau menjamin kalian2 ini bakal masuk surga nah dIA aja mati g tau jelasnya dia masuk surga or NERAKA
Kalau Yesusq sudah pasti di nubuantkan datangnya dari surga turun k’dunia lahir bukan dari hubungan suami istri tetapi Roh Kudus itu sendiri
mati di kayu salib bukan karna dia berduat dosa tetapi karna dosa yg manusia buat..!!!! luar biasakan Yesusq di bandingkan Muhammadmu
kemudian yesusq bangkit dan naik terangkat keSurga naahh jelaskan
Sekarang kemn muhamadmu masuk surga or neraka nech?? ada yg tau gak???????????
maka itu bertobatlah Karena kerajaan ALLAH SUDAH DEKAT!!! GBU
TITIN
Jul 17, 2012 @ 14:36:03
Agama itu tidak menyelamatkan kita!!!!
tetapi yang menyelamatkan kita itu ialah iman kita
n bagai mana hubungan kita dengan Allah bukan dari Amal dan perbuatan kita
itu baru BENARRRRRRRRR
chery
Ogo 31, 2012 @ 22:56:47
saya setuju benar dgn titin …..keimanan di ikuti dgn perbuatan yg ptg…happy sabbath
chery
Ogo 31, 2012 @ 23:03:14
pergunakan ajaran agama utk mengasihi org lain dan bukan memperlekehkan dominasi lain
arian
Mei 26, 2013 @ 20:01:33
Hahahahahahahahahahahahahahahahaha sangat lucu klau muhamad menyedikan tempat di surga,klau di pikir2.muhamad aja tidak tau,apa dia masuk surga apa neraka…..
Klau blajar agama jangan stengah2,dlm arti jangan blajar sisi baik nya aja,coba blajar sisi buruk nya lagi……….
Muhamad aja mengaku klau ada beberapa nabi termaksud dia,uda di kuasai iblis,tetapi ada seseorang yg tidak pernah di sentuh iblis yaitu ISA….
Muhamad n musa mati tidak bangkit,tpi ISA bangkit…..
Berarti dia bukan nabi/manusia….dialah ALLAH itu sendiri,klau dia datang kedunia dlm wujud ALLAH,tidak ada satu pun maut/kekerasan yg bisa mengenai dia.
Dia suci tidak ternoda oleh hawa nafsu manusia.
Sedangkan muhamad mempunyai istri lebih dari 1,apakah itu nabi/babi.
Submyt Ter
Jun 10, 2013 @ 09:48:40
Kedatangan hamba Allah
“” “” “” “” “” “” “” “” “” ”
‘Atmak’ belum tentu berarti ‘yang ku junjung’ tapi itu sebenarnya nama
penulisan Atmak adalah אתמך
penulisan Ahmad adalah אחמד
Dalam Yesaya 42:1, Allah berkata
“Lihatlah, ‘Hambaku’ (diucapkan sebagai Abd-ee), ‘yang Ku junjung’ (diucapkan sebagai Atmak);
Allah menubuatkan tentang kedatangan hamba-Nya
Lihatlah Hambaku Ahmad (Yesaya 42:1) – dan begitu siapa Ahmad ini? disebut hamba Allah?
Dia tidak lain adalah
Abd-Allah Ahmad (Hamba Allah, Ahmad) – Nabi Muhammad saw
asmidi
Jan 07, 2014 @ 02:12:15
cuma ingin berbagi aj, coba dibaca….. Al Qur’an dan Kitab Suci Injil juga sama-sama menggambarkan Isa sebagai Tuhan. Al-Qur’an dan Kitab Suci Injil sangat jelas memperlihatkan sifat keilahian Isa. Dimulai dari sejak kelahiran Isa, sifat keilahian Isa sudah sangat ditonjolkan. Al-Qur’an yang didukung oleh Hadist menerangkan tentang peristiwa lahirnya Isa. Dikatakan bahwa Firman Allah atau Kalimatullah nuzul menjadi seorang bayi laki-laki bernama Isa Al-Masih Putra Maryam (Qs. 3 Ali Imran 45 dan Hadist Anas bin Malik hal. 72). 45. (Ingatlah), ketika para malaikat berkata, “Wahai Maryam, sesungguhnya Allah menyampaikan kabar gembira kepadamu tentang sebuah kalimat (firman) dari‐Nya, (yaitu seorang putra), namanya Al Masih Isa putera Maryam, seorang terkemuka di dunia dan di akhirat dan termasuk orang‐orang yang didekatkan (kepada Allah). (Qs 3 Ali Imran 45, sumber: Lidwa Pusaka) Isa itu sesungguhnya Roh Allah dan FirmanNya. ”Isa faa innahu Rohullah wa kalimatuhu” (Hadist Anas bin Malik hal. 72) Nabi SAW bersabda: “…….. dan (bersaksi) bahwa ‘Isa adalah hamba Allah, utusan-Nya dan firman-Nya yang Allah berikan kepada Maryam dan ruh dari-Nya, …….” (Hadis Shahih Bukhari No. 3180, sumber : Lidwa Pusaka) “Rasulullah SAW telah bersabda: “……….., bersaksi bahwa Nabi Isa adalah hamba Allah, anak hamba-Nya dan kalimah Allah yang Dia letakkan pada Maryam dan ruh dari-Nya, …..” (Hadis Shahih Muslim No. 41 , sumber : Lidwa Pusaka) Qs. 3 Ali Imran 45 , Hadis Anas bin Malik hal. 72 , Hadis Shahih Bukhari No. 3180 dan Hadis Shahih Muslim No. 41 menjelaskan bahwa Isa Al-Masih itu adalah Kalimatullah atau Firman Allah yang turun (nuzul) menjadi manusia. Ketiga Hadis tersebut bahkan menyebutkan bahwa Isa itu adalah ruh Allah. Qs. 21 Al Anbiyaa’ 91 memperkuat hal tersebut. Ayat tersebut mengatakan bahwa Isa adalah ruh Allah yang dihembuskan ke rahim (tubuh) Maryam. 91. Dan (ingatlah kisah) Maryam yang telah memelihara kehormatannya, lalu Kami tiupkan ke dalam (tubuh)nya ruh dari Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya tanda (kekuasaan Allah) yang besar bagi semesta alam. (Qs. 21 Al Anbiyaa’ 91 , sumber : Lidwa Pusaka) Kita melihat, mulai dari sejak kelahiran Isa, Al-Qur’an dan Hadis telah memperlihatkan sifat keilahian Isa. Isa tidak memiliki ayah manusia. Isa lahir bukan akibat hubungan seorang laki-laki dengan perempuan. Isa adalah sang Kalimatullah yang nuzul menjadi manusia. Kita tahu bahwa Kalimatullah atau Firman Allah itu bersifat ilahi. Isa juga adalah Ruh Allah yang dihembuskan ke rahim Maria. Itu sebabnya mengapa didalam Al-Qur’an Isa bersabda dengan penuh otoritas (mengenai hal ini akan kita lihat kemudian didalam tulisan ini). Isa memiliki otoritas ilahi karena Isa adalah sang Kalimatullah.
senjakala
Apr 15, 2015 @ 01:03:18
salam,,skadar berbagi..saudara Abdul Malik n teman2 muslim yg meraba2 isi alkitab kalian sndri;;ini kata2 MALIK n tman2 non muslim dsini..
Bunyi kitab Ulangan 18 : 15 itu lengkapnya demikian:
“Seorang nabi dari tengan-tengahmu, dari antara saudara-saudaramu, sama seperti aku, akan dibangkitkan bagi-mu, oleh Tuhan Allahmu, dialah yang harus kamu dengarkan”.”
apa yg masalahnya ayat ini?? diulangi;;SEORANG NABI DITENGAH2MU..”’
jesus nabi ka tuhan???bagi kalian jesus kan tuhan bukan nabi..so??apa yg samanya jesus dengan musa pada nubuat ayat ini??
MUSA=NABI/RASULL…manusia biasa..
MUHAMMAD=NABI/RASUL..manusia biasa..
JESUS=TUHAN (ini akidah asumsi kalian)..
masih butakan akal/mata hati ke?..maaf..reality.
simple..nubuatnya pastilah kpada manusia biasa yg brgelar nabi/rasul.. apa jesus NABI bagi kalian??simple cam gini pun kalian teraba2 kabur x dpt lihat isi ayat alkitab kalian sndri..haiyoo..hidayah di atas pundak kalian..amin..
senjakala
Apr 15, 2015 @ 01:50:28
skadar pengakuan..setelah segala haq hujah islam di tegakkan/dipampangkan dhadapan akal/MATA hati kalian sndri..apa masih sombong/egois??..xpala..x kisahh..tugas tggjawab kami umat islam hanya MENYAMPAIkan,,setelah itu terserah kpada keikhlasan kalian sndri..kerna PETUNJUK.HIDAYAH hanya milikNYA(Allahs.w.t)..kami xda kuasa apa2..
setelah segala dalil hujah dberikan..gua akui ,,gua pinginn mahuu sangat teman2 non muslim terbuka hatinya memeluk Addeenn(islam)..pinginnn bangat…tpi apa dayanya..hanya Tuhan pemilik muthlak HIDAYAH..xpa2..kami doa2 aja yup..;-)..amin aminnn..;-)
senjakala
Apr 15, 2015 @ 07:39:17
pembetulan komen di atas;;1st komen;;
SAUDARA ABDUL MALIK n TEMAN ”NON” MUSLIM;;ter error plak..
..;-)..peace.;-)
neezam7
Apr 19, 2015 @ 06:17:48
KISAH NABI DAN SAHABAT
https://www.facebook.com/pages/Kisah-nabi-dan-sahabat/130598007041418
Rio
Apr 22, 2015 @ 01:41:18
Ga ush pnjng lbar silahkn baca ayat alkitab yohanes14:6,yohanes1:1
Klo komen tdi tu sya pham mas bro mksd km Nabi kmu Muhamad sama Nabi Musa tu sama scra lhrian dia mnusia pnya ortu dia mti,klo Yesus Tuhan ga ad sama stupun sprti Nabi Muhamad dan Nabi Musa dia Hakekat manusia100% dn Tuhan 1000% dia mati dn bngkit dn naik kesurga matius 16:19,tuk tebus dosa manusia pnggnapan sdh selesai terjadi ktika Yesus mati dikyu salib tuk tebus dosa stiap mnusia☺
puaka
Apr 23, 2015 @ 02:54:43
shalom mas RIOO;; jesus= 100% manusia/100% Tuhan???
lohhh,,ambiguu amat,,maaf,,
udah beratus dalil geng2 muslim disini perlihatkan kebenaran persamaan Musa as dan Muhammad s,a,w,,apa masih kabur ama kebenaran??
jelas2 ayat prjnjian lama mngatakn seorg mnusia sbgai ”NABI” akan muncull,,
di ulangi;;SEORANG NABI!,,
kristiani majoriti kebanyakan ngak pernah mngakui jesus sbgai NABI!,,
apa bagi lu jesus separuh nabi separuh Tuhan??waduhh,,ambiguu dehh,,
bagi umat islam;;(Adam,Ibrahim,Musa,Isa,Muhammad) hanyalah RANTAI KERASULAN zaman berzaman,,jelas terang doktrin islam,,doktrin kristiani benar2 kaburr keliruu loo,,
hal khabar ketuhanan sewajibnya jelas terang pnjelasannya tanpa kkeliruan sperti iman kalian,,
bercampur2 doktrin kalian,,fact,,musingg dehh,,maaf,,
puaka
Apr 23, 2015 @ 03:15:40
lelucuan apa an sih;;Tuhan hadir melalui saluran PERANAKAN manusia(wanita)???,,apa STATUS Tuhan bagi kalian se level itu??shingga disamakan dgn makhluk manusia yg penuh sifat lemah,kekurangan,ngak sempurna,,
apa Tuhan hanya brdakwah selama 3 tahun??singkat amat dehh,,ngak adil bagi golongan bangsa manusia di belahan dunia yg lain(selain Israel),,3 tahun aja jesus mngaku Tuhan??? lalu kabur ke syurga mninggalkan kkeliruan kpada manusia??3 tahun aja??fakta dehh,,
Tuhan” jesus”sembunyi hilang kemana semasa umurnya 13 tahun hingga 29 tahun??apa jesus main aci sembunyi2 ama manusia???ngak lengkapp lohh,,
apa IBLIS berkuasa bangat utuk membujuk mempermainkan Tuhan jesus??
sdgkan Iblis aja makhluk ciptaanNYA,,apa Tuhan selemah itu utuk dipermainkan oleh makhluk2 yg diciptakan NYA sndri??
sdgkan beratus ayat di alkitab kalian menyatakan jesus hanya UTUSAN bapa,,
terang2 termaktub 10 perkara TAURAT hokum terutama ngak akan dimansuhkan selagi langit/bumi masih wujud,,apa masih keras kepala degill??,,
gua malas nk perlihatkan ayat alkitab kalian kerna teman2 disini udah beribu kali perlihatkan BUKTI ayat alkitab kalian di hdapan mata/akal/hati kalian sndri,,
maaf,,gua ngak ada secebis pun niat nak sakitkan hati kalian,,gua n teman2 dsini hanya menyatakan kebenaran sebenar,,terserah kalian kok masih mahu degil keras kepala mengabaikannya,,maaf,,kongsi2 aja,,;-)
puaka
Apr 23, 2015 @ 03:30:05
skdar persoalan akar pada teman RIO n teman2 kristiani;;
apa benar iman kalian meng akidahkan Tuhan di BOGELkan,diHINA,di KEJI,di LUDAHI,di bantai,di salib kutukan yg diperlakukan oleh makhluk2 ciptaanNYA sndri(manusia)???
jawapan;;……………………………………………??
apa ini KASIH???
sdgkan binatang aja ngak suka diperlakukan sehina/sekeji itu…apa level Tuhan lebih rendah dari binatang bagi kalian????
maaf,,gua cuma menyatakan REALITI hakikat keberadaan iman ketuhanan kalian,,mohon di nalar dgn akal/hati/nurani kalian,,,demi Allah gua ngak ada niat nk sakitkan hati kalian,,skdar mahu kepastian aja,,terserah kalian apa mahu jujur atau ngak ama diri kalian sndri,,Tanya hati kecil ikhlas kalian,,APA TUHAN LAYAK di perlakukan seperti iman akidah kalian,,shalom,,sip,,
Mu2n
Nov 21, 2016 @ 16:53:34
Nubuat atau ramalan di kitab ulangan 18:15 menuju kepada siapa?
Lihat di: http://siapaisa.blogspot.co.id/
Fariq
Jan 22, 2021 @ 17:06:45
Sampai kapanpun tidak mungkin bisa bersatu.
http://yesusbukanisa.blogspot.com/