Banyak haiwan lahir tanpa bapa

8 Komen


Salaamun alaikum w.b.t……. dan selamat sejahtera. Straight to the point –> Istilah Parthenogenesis berasal dari perkataan Greek παρθένος parthenos, “virgin”, + γένεσις genesis, “birth”. Maka maknanya dalam Bahasa Melayu ialah “kelahiran dara”. Ianya adalah suatu bentuk pembiakan aseksual ditemui pada si betina, di mana pertumbuhan dan perkembangan embrio berlaku tanpa persenyawaan oleh si jantan.

Parthenogenesis biasanya berlaku pada sesetengah spesis haiwan invertebrata seperti (Kutu air, kutu daun, nematoda, beberapa jenis lebah, beberapa jenis Phasmida, beberapa spesies kalajengking, dan Wasp parasit) dan juga beberapa spesis haiwan vertebrata seperti (sesetengah reptilia, ikan, dan jarang-jarang terdapat pada burung dan ikan jerung, terutamanya jerung jenis Hammerhead).

Sedangkan haiwan pun ada yang lahir tanpa bapa, maka mengapa perlu dikatakan kelahiran Yesus / Nabi Isa a.s tanpa bapa itu bahawa Yesus adalah Tuhan atau anak Tuhan? Mengapa tidak katakan sahaja haiwan-haiwan yang lahir tanpa bapa itu juga Tuhan? Bukti-bukti kelahiran tanpa bapa pada haiwan-haiwan ini juga membuktikan secara saintifik bahawa tidak mustahil ianya juga berlaku kepada manusia dan tidak semestinya yang lahir itu adalah ANAK TUHAN, kerana TUHAN tidak mempunyai ANAK.

Lagi

Advertisements

Anemone Shrimp, udang seperti kaca yang hidup

3 Komen


Assalaamu’alaikum w.b.t……. Spesis udang sahaja sudah beribu-ribu di dalam dunia ini. Masing2 dengan keunikan yang tersendiri. Di bawah ini ada beberapa foto Anemone Shrimp [Periclimenes longicarpus], yang mana udang spesis ini seakan2 kaca yang dapat bergerak. Tubuhnya lutsinar dengan corak2 yang cantik dan unik. Subhanallah …….

Anemone shrimp

Foto kredit kepada Lars Grepstad

.

Lagi

Katak lembu gergasi jantan menyelamatkan anak2nya

Tinggalkan komen


Assalaamu’alaikum w.b.t……. Ini pula video klip berkenaan katak lembu gergasi jantan / Giant Bullfrog, menyelamatkan anak2nya yang terperangkap dalam lopak air kecil yang mula kekeringan air. Apa kes ntah ibu mereka pergi menetas dalam lopak kecil pulak.  Mujur lah si bapa ni bertanggungjawab dan cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan anak2nya. Dengan tenang sahaja dia  berfikir dan kemudian menjalankan tugasnya. Dia mengorek saluran yang mengalirkan air dari kolam utama ke lopak kecil yang mula kekeringan air itu.

Pandai sungguh mamat ni, kat sekolah mana dia belajar ya?  Itu lah dia ciptaan Allah Yang Maha Pencipta dan Maha Bijaksana, subhanallah. Katak jangan dipandang sembarangan, kerana kadang2 mereka lebih cerdik dari manusia keh3

Sumber video – BBC

Sumpah2 memburu serangga dengan penyamaran dan lidahnya yang panjang

Tinggalkan komen


Assalaamu’alaikum w.b.t……. Siapa tidak kenal dengan sumpah2 / Chameleon yang mana mempunyai keupayaan untuk menyamar. Kulit2nya boleh bertukar warna dan corak mengikut keadaan di persekitarannya. Video di bawah ini dirakamkan oleh BBC di Madagascar. Memaparkan secara detail serangan hendap sumpah2 terhadap mentadak mentadu dan belalang. Perhatikan lidahnya yang boleh menjangkau mangsa dalam jarak yang jauh. Matanya pula stereoskopik , dapat mengesan pergerakan di sekelilingnya dengan mudah dan cepat.

Mentadak mentadu itu juga merupakan seekor pemburu yang hebat dalam alam serangga.  Tetapi ia juga tidak terlepas dari tangan si sumpah2 ini. Begitulah alam ciptaan ALlah ini yang mana MATI adalah satu kemestian dan bila2 masa boleh berlaku. Setiap haiwan akan menjadi mangsa kepada haiwan lain. Sehinggakan seekor singa yang menjadi raja di hutan pun akan menjadi mangsa haiwan lain pula nanti. Nak tahu haiwan apa yang akan makan singa? Sudah tentu lah ulat2 nanti setelah singa tu mati , keh3

Sumber video – BBC

Katak strawberry poison arrow menyelamatkan anak-anaknya

1 Komen


Assalaamu’alaikum w.b.t……. Saksikanlah bagaimana katak ‘Strawberry Poison Arrow’ yang sebesar ibu jari tangan manusia ini menjaga telur2 nya dengan baik, kemudian menyelamatkan 6 ekor anaknya dari tempat yang kurang air dan menempatkan mereka di tempat yang selamat dan selesa. Dia memikul seekor demi seekor anak2nya di atas belakangnya, memanjat pokok untuk meletakkan mereka di dalam lopak air pada pokok yang menumpang di atas pokok yang besar dan tinggi.  Dia memberikan anak2 nya makan telur-telurnya yang tidak subur kerana di dalam lopak air itu tidak ada makanan untuk mereka makan dan membesar.

Siapa agaknya yang memberikan dia ilham untuk melakukan itu semua?  Sudah tentu lah Pencipta Yang Maha Bijaksana. Subhanallah …….

Sumber video – BBC

Burung nuri terkecil di dunia sebesar ibu jari ditemui

3 Komen


world's smallest parrotAssalaamu’alaikum w.b.t…….  Pasukan ekspedisi BBC ke Papua New Guinea telah menemui banyak spesis baru binatang termasuklah seekor spesis burung Nuri yang terkecil di dunia. Saiznya hanya sebesar kebiasaan ibu jari tangan orang dewasa.

Eskpedisi itu dibuat bersempena dengan rancangan BBC programme Lost Land of the Volcano, yang akan disiarkan di television UK kalau tak silap pada hari ini. Rata2 burung Nuri itu setinggi 9cm dan berat 11.5 g sahaja. Mereka ditemui di kawasan tanah rendah bahagian utara pulau New Guinea.

Burung yang jantan dan betina kelihatan hampir sama, cuma yang betinanya ada tanda yang lebih sedikit pada bahagian kepala. Nama manjanya ialah buff-faced pygmy parrots (Micropsitta pusio).

Subhanallah, masih banyak spesis yang baru ditemui dan belum ditemui. Ini baru di bumi ini sahaja, belum lagi di tempat2 lain.  Sesungguhnya Allah itu Maha Mencipta.

Bagi sesiapa yang nak tengok klip videonya, sila ke sumber berita ini di BBC News.

Tikus gergasi

a giant rat - bosavi woolly rat

Antara penemuan lain termasuklah seekor tikus yang didapati sebagai terbesar di dunia sekarang ini. Saiz nya lebih kurang sama dengan seekor kucing biasa. Ni kalau jumpa kucing ni mesti kucing yang lari dulu ni.

Nama tikus gergasi yang bertuah tu ialah Bosavi Woolly Rat. Ukurannya 32 inci (82cm) dari hidung ke ekor dan beratnya  3 paun (1.5kg)

Warna bulunya keperakan dan daripada kajian terhadap gigi comelnya, binatang ini mungkin memakan tumbuh2an. Hhmmm ada jugak tikus makan tumbuh2an yer, ingatkan suka mencuri sisa2 makanan kat rumah2 je.

Dan camam2 spesis binatang baru lagi yang dijumpai yang pelik2 dan comel2, subhanallah. Bersedialah untuk melihat camam2 lagi spesis dan perkara pelik di akhir zaman ini insyaAllah  …….

Senibina pada seekor lalat

8 Komen


Assalaamu’alaikum w.b.t… Terlebih dahulu dimaklumkan, gambar ini bukan diambil sendiri oleh saya hehe. Ini sekadar iklan, untuk menambah keyakinan bahawa dunia ini ada penciptanya. Bukannya seperti yang ditekadkan oleh para atheist dan mereka yang tidak beriman. Mari kita cuba perhatikan gambar di atas, iaitu gambar seekor lalat. Dan sebelum itu sila klik gambar itu untuk perbesarkan dan perhatikan matanya.

Pada matanya itu ada susunan bintik2 bulat, yang tersusun kemas. Semua itu adalah kaedah MATEMATIK sebenarnya. Maka cuba tanya diri anda, adakah semua itu terjadi dengan sendiri?

Adalah sangat mustahil dan tidak masuk akal sama sekali ianya terjadi dengan sendiri. Mesti ada yang menyusunnya dan mereka cipta senibina tubuh lalat tersebut. Kerana amat mustahil boleh terjadi dengan sendiri sesuatu yang tersusun sekata, sejajar, selari. Dan Pencipta itu ialah Tuhan kita iaitu Allah S.w.t Yang Maha Berkuasa lagi Maha Agung. Betapa Maha Seni dan Maha Halus ciptaan2Nya. Macam lalat ni, dah lah halus, dengan rekabentuk yang canggih (termasuk bulu-bulu dan warna-warna), pastu dapat bergerak dan terbang merata2, makan minum dan sebagainya pulak tu, ih ih ih. SubhanAllah  …….

Oleh itu wahai para Atheist, mereka2 yang tidak beriman dan tidak percaya bahawa dunia ini ada penciptanya,  marilah sama2 kita renung kembali, fikir sedalam2nya, jangan ambil mudah dan mahukan kebebasan semata2, mari lah kita beriman kepada ALLAH S.w.t, demi kebahagiaan kita di dunia dan di akhirat. Yakinilah bahawa Allah itu ada, dan akan menghakimi kita di akhirat nanti dengan apa yang kita perbuat di atas dunia yang sementara ini. Maha suci Engkau ya Allah, tidak lah Engkau ciptakan semua ini sia-sia. Maha suci Engkau, jauhkanlah kami dari azab api neraka,  amiin …….

Lagi

Older Entries