Banyak haiwan lahir tanpa bapa

9 Komen


Salaamun alaikum w.b.t……. dan selamat sejahtera. Straight to the point –> Istilah Parthenogenesis berasal dari perkataan Greek παρθένος parthenos, “virgin”, + γένεσις genesis, “birth”. Maka maknanya dalam Bahasa Melayu ialah “kelahiran dara”. Ianya adalah suatu bentuk pembiakan aseksual ditemui pada si betina, di mana pertumbuhan dan perkembangan embrio berlaku tanpa persenyawaan oleh si jantan.

Parthenogenesis biasanya berlaku pada sesetengah spesis haiwan invertebrata seperti (Kutu air, kutu daun, nematoda, beberapa jenis lebah, beberapa jenis Phasmida, beberapa spesies kalajengking, dan Wasp parasit) dan juga beberapa spesis haiwan vertebrata seperti (sesetengah reptilia, ikan, dan jarang-jarang terdapat pada burung dan ikan jerung, terutamanya jerung jenis Hammerhead).

Sedangkan haiwan pun ada yang lahir tanpa bapa, maka mengapa perlu dikatakan kelahiran Yesus / Nabi Isa a.s tanpa bapa itu bahawa Yesus adalah Tuhan atau anak Tuhan? Mengapa tidak katakan sahaja haiwan-haiwan yang lahir tanpa bapa itu juga Tuhan? Bukti-bukti kelahiran tanpa bapa pada haiwan-haiwan ini juga membuktikan secara saintifik bahawa tidak mustahil ianya juga berlaku kepada manusia dan tidak semestinya yang lahir itu adalah ANAK TUHAN, kerana TUHAN tidak mempunyai ANAK.

Lagi

Advertisements

Para saintis menemui haiwan-haiwan menakjubkan di perairan Indonesia

18 Komen


Scientists predicted that as many as 50 new plant and animal species may have been discovered during the three-week expedition that ended Aug. 14. More than 100 hours of video and 100,000 photographs, captured using a robotic vehicle with high-definition cameras, were piped to shore in real-time by satellite and high-speed Internet.

Konvoi ulat bulu di Afrika Selatan

3 Komen


Konvoi yang luar biasa ini adalah jejak 136 ulat bulu kecil berangkat ke semak-semak.  Adegan ini ditangkap oleh Jamie Rooney, ketika kenderaannya tersadai sementara konvoi sepanjang 5m (17 kaki)  menyeberangi jalan di Taman Negara Kruger, Afrika Selatan.

Serangga-serangga halus yang dihubungkan oleh satu benang sutera nipis tunggal di tanah yang menetapkan jalan keluar ke semak-semak, di mana mereka akhirnya akan berubah menjadi kupu-kupu. Mereka mengambil sekitar 20 minit untuk menyeberangi jalan dengan selamat.

.

.

Baca selanjutnya ……..

.
.
.

Haiwan-haiwan warna merah yang menakjubkan

Tinggalkan komen


Berikut adalah antara gambar-gambar haiwan yang menakjubkan di dunia yang berwarna merah , subhanAllah …….
.

Anemone Shrimp, udang seperti kaca yang hidup

3 Komen


Assalaamu’alaikum w.b.t……. Spesis udang sahaja sudah beribu-ribu di dalam dunia ini. Masing2 dengan keunikan yang tersendiri. Di bawah ini ada beberapa foto Anemone Shrimp [Periclimenes longicarpus], yang mana udang spesis ini seakan2 kaca yang dapat bergerak. Tubuhnya lutsinar dengan corak2 yang cantik dan unik. Subhanallah …….

Anemone shrimp

Foto kredit kepada Lars Grepstad

.

Lagi

Katak lembu gergasi jantan menyelamatkan anak2nya

Tinggalkan komen


Assalaamu’alaikum w.b.t……. Ini pula video klip berkenaan katak lembu gergasi jantan / Giant Bullfrog, menyelamatkan anak2nya yang terperangkap dalam lopak air kecil yang mula kekeringan air. Apa kes ntah ibu mereka pergi menetas dalam lopak kecil pulak.  Mujur lah si bapa ni bertanggungjawab dan cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan anak2nya. Dengan tenang sahaja dia  berfikir dan kemudian menjalankan tugasnya. Dia mengorek saluran yang mengalirkan air dari kolam utama ke lopak kecil yang mula kekeringan air itu.

Pandai sungguh mamat ni, kat sekolah mana dia belajar ya?  Itu lah dia ciptaan Allah Yang Maha Pencipta dan Maha Bijaksana, subhanallah. Katak jangan dipandang sembarangan, kerana kadang2 mereka lebih cerdik dari manusia keh3

Sumber video – BBC

Foto-foto menarik dari Veolia Environment Wildlife Photographer of the Year 2009 award

1 Komen


Assalaamu’alaikum w.b.t……. Hhhmm mengujakan juga ambe tengok foto-foto yang diambil ni. Lama dah ambe berhenti mengambil gambar foto secara giat. Rasa nak berjinak balik la huhu. Foto2 yang menang award dan terpilih ini sememangnya begitu sukar untuk ditangkap. Pelbagai teknik digunakan itu dan saya pasti, jurugambar2 yang merakamnya itu sememangnya betul-betul mahir, tekun dan sabar.

Shot-shot yang diambil itu bukan sembarangan, ini jika anda belajar tentang ilmu fotografi, maka anda akan tahu selok-beloknya. Memang idaman saya juga untuk menangkap foto-foto sebegini, akan ku usahakan nanti insyaAllah.  Setakat ni ambe banyak shoot gambar landscape dan macro je, kena tukar angin pulak nampaknya lepas ni, bagi versatile sikit keh3.

Hayatilah keunikan dan keistimewaan foto-foto dari Veolia Environment Wildlife Photographer of the Year 2009 award ini.  Subhanallah …….

Wildlife-Photographer 3

Pemenang keseluruhan -> José Luis Rodríguez (Spain) – The storybook wolf


Lagi

Older Entries