Salaam alaikum w.b.t… Masihkah anda mahu perjuangkan perkauman aka asobiyyah? Adakah anda tahu siapakah yang memperjuangkan perkauman di Malaysia ini? Ya betul , UMNO la tuuu. Tidak belajar kah kita bahawa kaum Yahudi lah yang paling kuat perjuangkan perkauman ni? Berapa kerat sangat kaum Melayu di dunia ini yang kita nak perjuangkan? Saya sendiri sebagai orang Melayu merasa malu memperjuangkan bangsa yang hanya sekelumit.

Islam adalah untuk semua, tak kira Melayu, Cina, India, Jepun, Korea, British dan sebagainya. Kita semua berasal dari Nabi Adam dan isterinya Hawa, mengapa kita perlu labelkan kaum itu kaum ini? Mengapa perlu kita perjuangkan perkauman sehingga kan kadang kala boleh menimbulkan sentimen perkauman dan perselisihan tentang hak sesuatu kaum? Tidak kah itu lagi memeningkan kepala? UMNO sudah tak relevan sekarang tetapi masih lagi diperjuangkan, isy7.

Tidak belajar kah kita dari sejarah bahawa perkauman boleh mencetuskan keadaan yang huru-hara? Sampai bila kita nak bertahan dalam keadaan aman sedangkan huru-hara bila-bila masa boleh tercetus selagi isu perkauman tidak diatasi. Jika sekadar memanggil kita rakyat malaysia tetapi perjuangan membela kaum masih diteruskan, tiada maknanya, 2 kali 5 je tu. UMNO sepatutnya sudah dibubarkan, begitu juga parti-parti lain yang memperjuangkan kaum masing-masing. Fikirkanlah, banyak risikonya perjuangkan kaum masing-masing ni. Berhentilah perasaan fanatik kepada sesuatu kaum dan bersikap terbukalah kerana kita semua adalah manusia yang berasal dari ibu dan bapa yang sama.

Kepada orang Islam, adalah lebih baik kita perjuangkan Islam yang kita anuti ini kerana Islam adalah untuk semua. Orang Cina, Melayu, India, British semua boleh menjadi orang Islam tetapi Cina, India selama-lamanya tidak boleh menjadi Melayu. Adalah lebih baik kita tumpukan kepada sesuatu yang besar dari berjuang di dalam tempurung. Hairan saya terhadap UMNO yang seringkali menuduh pihak lawannya fanatik tetapi dia sendiri pun 2 kali 5 🙂 Haaaaiiizzzzzzz

Lagi

Advertisement