Bismillahirrahmaani [a]r-Rahiim

Sabda nabi yang bermaksud, “Allah itu indah dan Dia suka kepada yang indah2”. Agama Islam pun adalah satu agama yang indah, asalkan keindahan itu tidak melanggar syariat dan berada di batasan (hudud) nya. Samalah dengan kehidupan manusia ini, mestilah mengikut hudud yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T. Tetapi kita terutama nya di Malaysia ni, masih tidak mengikut hudud Allah tetapi mengikut hudud British yang telah mempusakainya pada kita sejak merdeka dahulu. Bayangkanlah, negara2 lain mendapat kemerdekaan dengan titisan darah, tetapi Malaysia mendapat kemerdekaan dengan secara rundingan iaitu Tunku Abd Rahman pergi berunding sendiri ke Britain. Penjajah tidak sekali2 akan memberikan kemerdekaan free begitu sahaja, tetapi ada udang di sebalik batu karang🙂.


Maksudnya : “Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan laranganNya),nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya. Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.”

(Surah at-Talaaq, ayat 2-3)

Maksudnya : “(Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad), Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah, (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan.”

(Surah al-A’raaf, ayat 3)

Maksudnya: “Mereka suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya). Oleh itu kalau mereka datang kepada kamu, maka hukumlah di antara mereka (dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah), atau berpalinglah dari mereka; dan kalau engkau berpaling dari mereka maka mereka tidak akan dapat membahayakanmu sedikitpun; dan jika engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berlaku adil.”

(Surah al-Maa’idah, 42)

Penjajah British yang telah menghabiskan banyak wang, masa, nyawa askar2 mereka dan sebagainya tidak akan dengan mudah memberikan Malaysia kemerdekaan melainkan akan ada manfaat yang diperolehi oleh mereka selepas Malaysia melaungkan merdeka, fikir-fikirkanlah wahai saudaraku semua!! Allah dah berfirman “Dan tidak akan redha orang2 yahudi dan Nasrani sehinggalah kamu mengikut jalan mereka”. Dan ketahuilah bahawa dalam agama Kristian adalah wajib hukumnya untuk mengajak orang lain untuk masuk Kristian ataupun sekurang-kurangnya ikut jalan mereka.

Kita memakai undang-undang yang dirangka oleh Lord Reid, yang sudah pastinya bukan nya seorang Islam, apalagi untuk mengikut undang-undang Islam. Undang-undang sebelum merdeka dulu kita masih pakai hingga ke hari ini walaupun ada beberapa pindaan yang telah dibuat. Perasankah kita semua wahai saudara-saudaraku yang ku kasihi bahawa kita mengikut hukum yang dibuat oleh orang yang kufur kepada Allah?

Siapa-siapa pun boleh membuat undang2 kalau begitu, budak-budak pun boleh buat undang2, tetapi adakah undang2 itu adil untuk semua? Siapa kita ini untuk pepandai nak hukumkan orang lain? Adakah kita ini pembuat orang lain itu? Adakah kita memahami setiap jiwa dan raga orang lain itu? Sudah tentulah Allah S.W.T yang mencipta manusia dan faham hati2 semua makhluknya. Dia Maha memahami apa yang baik dan apa yang buruk bagi manusia. Sebab itu lah Dia telah gariskan panduan2 serta law untuk diikuti agar mendatangkan keamanan, kesejahteraan semua orang dan bukan kepada orang2 atau golongan tertentu sahaja. Islam adalah untuk semua agar semua orang akan senang dan aman dengannya. Jika hukum Allah terlaksana maka insyaAllah tidak akan timbul lah persoalan perbezaan darjat, jurang ekonomi, jenayah2 berat, perbalahan sesama sendiri dsbnya. Tetapi kerana iman (keyakinan) kurang maka Hukum Allah dianggap sebagai kuno, ketinggalan zaman, x relevan dsbnya, astaghfirullah😦.

British telah banyak brainwash pemikiran umat islam terutamanya di Malaysia ini. Dengan menapis sistem pendidikan Islam di Malaysia yang hanya belajar perkara-perkara tertentu dan tidak menyeluruh ilmu fardhu ainnya. Pengajian kitab-kitab lama tidak ditekan kan secara umum agar semua orang faham fikrah Islamiyyah tetapi hanya segelintir sahaja mendalami ilmu agama dan akhirnya membuatkan ilmu-ilmu lain terpisah dengan agama.

British telah berjaya membuatkan pemikiran orang Islam sekarang takut kepada hukum Islam sendiri. Takut untuk mengamalkan undang-undang yang sudah pasti akan menjamin keamanan dan kesejahteraan untuk semua dan tidak terpesong akidah umat Islam. Maka wujudlah sekarang ini mat dan minah2 rempit, gian, rock, bohisia, bohjan dan sebagainya, astaghfirullah.

Daripada Ibnu Omar r.a. berkata: Berhadap Rasulullah saw. kepada kami (pada suatu hari) kemudian beliau bersabda; “Wahai kaum Muhajirin, lima perkara kalau kamu telah dibalakan dengannya (kalau kamu telah mengerjakannya), maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah swt., semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara-perkara itu ialah:

    1. Tiada terzahir (nampak) perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani berterus terang melakukannya, kecuali mereka akan ditimpa penyakit Tha’un yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.
    2. Dan tiada mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dan susah mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pepimpin mereka.
    3. Dan tiada menahan mereka akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tiada ada binatang (yang juga hidup diatas permukaan bumi ini) tentunya mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah swt.
    4. Dan tiada mereka mungkir akan janji Allah dan Rasulnya kecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.
    5. Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri “.

H.R Ibnu Majah

Penyebab disegerakan bala Allah yang ke 5 di atas adalah seperti mana yang berlaku lama dah kat Malaysia sekarang. Iaitu ketidak-laksanaan Hukum Islam yang berasaskan kepada 4 sumber hukum dalam Islam iaitu Al Quran, As Sunnah, Ijma’ Ulama’ dan Qias. Sama-samalah kita ingat bahawa Bosnia, Iraq, Lubnan dsbnya dulu adalah negara yang makmur dan mewah seperti Malaysia sekarang ini juga. Dan adalah tidak mustahil Malaysia akan menuruti jejak langkah mereka jika keadaan seperti sekarang masih dimaintain, iaitu hukum Islam terabai. Perlu diingat pada sejarah, bahawa Hukum Islam telah terlaksana pada zaman dahulu kala iaitu ketika Empayar Kerajaan Melaka tersebar luas di Asia Tenggara. Pada masa itu, Tanah Melayu ini rata2 memakai Hukum Islam, cuma kalau di Melaka dikenali sebagai Hukum Kanun Melaka dsbnya.

Tetapi sekarang, Malaysia sudah lama mengabaikan Hukum Allah itu dan adalah tidak mustahil bumi Malaysia ini akan begitu mudah dimamah oleh musuh2 Islam kelak, na’uzubillah. Kedatangan penjajah dulu mempunyai seribu makna sebenarnya, kerana ia adalah agenda musuh-musuh Islam untuk melemahkan Islam dan merupakan arahan dari orang2 atasan mereka yang berpusat di kerajaan Dajjal dan Iblis!

Kemerdekaan yang kita capai sekarang ini bukan kemerdekaan yang sebenar2nya. Malaysia sebenarnya tidak merdeka tetapi hanya diberi dan disogok dengan kemewahan oleh British agar umat Islam semua akan hanyut dalam arus dunia yang hanya menipu semata2 ini.

Firman Allah swt dalam al-Qur’an:

Maksudnya : “Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?”

Dengan itu akan wujudlah jurang perbezaan darjat, kaya terlampau miskin terlampau, sombong, hasad dengki, khianat dsbnya. Jika semua org ingin hidup sederhana dan balance antara satu sama lain, tidak akan berlaku semua ni. Jika semua orang hidup sederhana dan balance antara satu sama lain, baru lah akan wujud ketenangan dan kedamaian yang sebenarnya dan dapat mengabdikan diri pada Allah dengan sebaik mungkin tanpa ada pergaduhan, iri hati, hasad dengki dsbnya. Akan tetapi manusia angkuh, merasa diri sudah pandai tanpa berharap pada Allah, bersifat tamak dsbnya , hingga tidak mahu mengikuti kesederhanaan dan keseimbangan yang dianjurkan dalam Islam.

Firman Allah swt dalam al-Qur’an:

Maksudnya : “Sebenarnya hukum hanyalah bagi Allah. Ia memerintahkan supaya kamu jangan menyembah melainkan Dia. Yang demikian itulah agama yang betul, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.”

(Surah Yuusuf, ayat 40)

Maksudnya : “Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang yang kafir.”

(Surah al-Maa’idah, ayat 44)

Maksudnya : “Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”

(Surah al-Maa’idah, ayat 45)

Maksudnya : “Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang yang fasik.”

(Surah al-Maa’idah, ayat 47)

Apa yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari kelemahan ana sendiri. Mohon maaf jika ada kesilapan kerana ana juga manusia biasa.

Wallahu a’lam ………………………………………………………………………………………………

Sila baca juga:

Berhentilah perjuangkan perkauman aka asobiyyah

Ku rindukan hukum Allah tertegak di muka bumi kembali

Hukum Islam telah dijalankan di zaman dahulu di Tanah Melayu