Assalaamu’alaikum w.b.t……. Lepas satu demi satu kebathilan Paulus terbongkar. Kali ini mari kita lihat betapa dia pernah mengatakan bodoh di dalam tulisannya dalam 1 Korintus.  Pertamanya, mari kita perhatikan ayat dalam Surat Matius ini;

Versi Firman Allah yang hidup

Matius 5:21 “Di bawah Hukum Musa berlaku peraturan: ‘Jika kamu membunuh, kamu harus mati.’
5:22 Tetapi Aku berkata bahwa apabila kalian marah, sekalipun di rumah sendiri, kalian menghadapi kemungkinan dihukum. Apabila kalian menyebut seorang teman ‘tolol’, kalian menghadapi kemungkinan diseret ke hadapan pengadilan. Dan apabila kalian mengutuki dia, maka kalian menghadapi kemungkinan dilemparkan ke dalam api neraka.

.

Versi Alkitab Terjemahan Lama

5:21 Kamu sudah mendengar barang yang dikatakan kepada orang dahulu kala, yaitu: Janganlah engkau membunuh, dan barangsiapa yang membunuh, ia akan terkena hukum.
5:22 Tetapi Aku berkata kepadamu, bahwa tiap-tiap orang yang marah akan saudaranya, ia akan terkena hukum; dan barangsiapa yang berkata kepada saudaranya: Hai jahil! ia akan dihukumkan oleh majelis besar; dan barangsiapa yang berkata: Hai gila! ia akan terkena hukum masuk api neraka.

.

Versi Alkitab Terjemahan Baru

Matius 5:21 Kamu telah mendengar yang difirmankan kepada nenek moyang kita: Jangan membunuh; siapa yang membunuh harus dihukum.
5:22 Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap orang yang marah terhadap saudaranya harus dihukum; siapa yang berkata kepada saudaranya: Kafir! harus dihadapkan ke Mahkamah Agama dan siapa yang berkata: Jahil! harus diserahkan ke dalam neraka yang menyala-nyala.

.

Versi The message Bible

Matius 5:21 “You’re familiar with the command to the ancients, ‘Do not murder.’
5:22 I’m telling you that anyone who is so much as angry with a brother or sister is guilty of murder. Carelessly call a brother ‘idiot!’ and you just might find yourself hauled into court. Thoughtlessly yell ‘stupid!‘ at a sister and you are on the brink of hellfire. The simple moral fact is that words kill.

Jelas di dalam Matius memberitahu bahawa jika menyebut ‘bodoh’ atau ‘tolol‘ akan masuk neraka.  Tetapi di dalam Matius sendiri pun berlaku kelainan ayat di dalam versi yang berlainan, di mana sebagai contoh,  dalam Versi Firman Allah yang hidup menyebut ‘tolol‘ , dalam Versi AlKitab Terjemahan Lama disebut ‘jahil’ ,  sedangkan dalamVersi AlKitab Terjemahan Baru menyebut ‘kafir’ . Kenapa agaknya mereka mengubah perkataan itu dalam bersi terbaru u ya? hehe

Manakala yang satu lagi, di dalam Versi Firman Allah yang hidup disebut ‘mengutuki’ , dalam Versi AlKitab Terjemahan Lama disebut ‘gila‘ , dalam Versi AlKitab Terjemahan Baru disebut ‘kafir’ dan dalam Versi The message Bible disebut ‘idiot’.

Percanggahan makna perkataan yang berlaku sudah satu hal, begitulah dari dulu lagi asyik mengubah mengikut selera dan keadaan zaman. Tetapi yang mahu ditekankan di sini ialah betapa menggunakan perkataan BODOH itu akan dihukum atau dicampakkan ke neraka.

.

Paul / Paulus menyebut bodoh / tolol!

Tetapi Paulus tanpa segan silu menyebut bodoh di dalam tulisannya di 1 Korintus. INGAT, bahawa 1 Korintus adalah surat karangan / kata-kata ilham Paulus sendiri dan bukannya diambil dari Yesus. Perhatikan ayat di bawah

.

Versi Perjanjian Baru WBTC [draft]

1 Korintus 15:35 Beberapa orang mungkin akan bertanya, “Bagaimana orang mati dibangkitkan? Tubuh yang bagaimana akan dimilikinya?”
15:36 Itu adalah pertanyaan yang bodoh. Jika kamu menanam sesuatu, benih itu harus mati dalam tanah sebelum dapat hidup dan tumbuh.

.

New King James version

1 Corintus 15:35 But someone will say, “How are the dead raised up? And with what body do they come?”
15:36 Foolish one, what you sow is not made alive unless it dies.

.

Revised Webster version

15:35 But some [man] will say, How are the dead raised? and with what body do they come?
15:36 [Thou] fool, that which thou sowest is not made alive, except it die:

.

Versi AlKitab Kabar baik

15:35 Mungkin ada yang bertanya, “Bagaimanakah orang mati dihidupkan kembali? Tubuh yang bagaimanakah yang diberi kepada mereka, sesudah mereka dihidupkan kembali?”
15:36 Bodoh sekali! Kalau Saudara menanam benih di dalam tanah, benih itu tidak akan tumbuh, kalau benih itu belum mati dahulu.

.

Bodoh = tolol = idiot = stupid = fool

Jelas di situ, Paulus menyebut sendiri perkataan bodoh di dalam AlKitab yang kamu katakan suci?  Sesudah ternyata banyak sekali perbuatan2 Paulus MENGUBAH HUKUM TAURAT, memutarbelitkan fakta, berkata2 yang banyak bercanggah, memberi ajaran yang BERTENTANGAN dengan ajaran Yesus, kamu masih lagi mahu PERCAYA kepada dia?

Bacaan berkaitan:

Dari sekecil makhluk hingga sebesar makhluk semuanya bertasbih memuji Allah

Pendedahan bekas Paderi Kristian & Mubaligh Hindu

Pembatas kepalsuan dan kebenaran : Bab 1 – 2

Jesus (Nabi Isa a.s) bukan Tuhan

Pendapat-pendapat berkenaan asal usul dan fitnah Dajjal

Menjawab beberapa tuduhan terhadap AlQuran

Ramai orang2 Kristian dahulu yang menolak Trinity

Perbezaan ajaran Yesus dengan ajaran Paulus (Kristian)

Sejarah kemasukan Kristian di kepulauan Melayu – Bahagian 1

Bible mengatakan hanya 144,000 umat Israel akan masuk syurga

Muhammad S.a.w adalah Rasul terakhir sedangkan Yesus bukan Rasul terakhir

Paulus yang selewengkan ajaran Yesus dan mencipta Kristian

Bible menyebut bahawa Yesus datang bukan untuk membawa damai tetapi pedang

Kita semua akan mati dan dibangkitkan dari mati di akhirat kelak, maka adakah kita ini Tuhan?